Dopracuj graficzny wizerunek swojej marki na Instagramie

 

Instagram to coraz bardziej kluczowy punkt styku na linii odbiorca-marka. Oprócz bycia praktycznym narzędziem do działań wizerunkowych, okazuje się  również dobrym wsparciem bezpośredniej sprzedaży. Z jednej strony, dzięki aplikacji, możesz stosunkowo łatwo dotrzeć do klienta. Z drugiej – szybko go zniechęcić, jeśli Twoja koncepcja graficzna nie będzie odpowiednio dopracowana. Zobacz, jakimi zabiegami możesz poprawić graficzny wizerunek marki na Instagramie i odnieść sukces w mediach społecznościowych.

Zdjęcie profilowe kluczowym elementem wizerunku na Instagramie

Na profilach prywatnych najczęściej wykorzystywana jest fotografia użytkownika. W przypadku profilu firmowego – logotyp marki. Jeśli nie posiadasz logo, którego przygotowanie wymaga stosunkowo sporej inwestycji, możesz postarać się o zastępczą grafikę. Może to być piktogram, ikona, czy propozycja uproszczonego liternictwa, które odda charakter Twojego profilu.

W przypadku ikony profilowej istnieją sposoby, pozwalające przyciągnąć uwagę odbiorców. Do takich należy na przykład uzupełnienie ikonki profilowej obręczą, wyglądającą jak aktywne Stories. Stosowanie obrysu w dowolnej kolorystyce, może okazać się graficznym rozwiązaniem, które wyróżni Twój profil na Instagramie.

Graficzne zaprojektowana obręcz na zdjęciu profilowym
Graficzne zaprojektowana obręcz na zdjęciu profilowym

Szablon do Stories podkreśli profesjonalny wizerunek

Skoro jesteśmy w temacie treści efemerycznych, warto rozważyć zaprojektowanie specjalnego szablonu, który będzie wykorzystywany w InstaStories. Projektując go dopilnuj brandowej kolorystyki i sięgnij do bazy elementów identyfikacji wizualnej oraz graficznych materiałów opowiadających o ofercie marki. Taki katalog (ikon, prostych ilustracji, piktogramów, typograficznych haseł) najczęściej kompletuje się prowadząc bieżącą komunikację. Jeśli jesteś na starcie działań wizerunkowych, dobrze jest zlecić przygotowanie takiego pakietu profesjonalistom.

Planując przygotowanie szablonu, rozważ jakieś 2-3 jego warianty, które będziesz wykorzystywać w zależności od tematyki komunikatu. Dzięki temu ułatwisz Twoim fanom wyłapywanie treści, którymi są najbardziej zainteresowani. W tej chwili wybrane linie komunikacyjne Beeffective to przykładowo:

  • zapowiedzi cyklu #samnektar,
  • nasze wystąpienia na konferencjach branżowych,
  • informacje o współpracy z Klientami,
  • życie w agencji,
  • spotkania integracyjne.
InstaStories utrzymane w identyfikacji wizualnej marki
InstaStories utrzymane w identyfikacji wizualnej marki

Przygotuj materiały, które wpłyną na graficzny wizerunek marki na InstaStories

Miewasz problemy z contentem foto i video, który został przygotowany w orientacji poziomej, w związku z czym nie wpisuje się w pionowe proporcje Stories? Pamiętaj, że właściwe opublikowanie treści, to kluczowy element profesjonalnego wizerunku na Instagramie. Co zatem zrobić, gdy horyzontalny układ contentu nie pasuje do wertykalnego środowiska Instagramowych relacji? Istnieją dwa sposoby, by prawidłowo udostępnić taką treść:

  1. Jeśli nie zaburzy to czytelności kluczowych elementów w kadrze, możesz odpowiednio wykadrować komunikat, ucinając lewą i prawą stronę materiału. W celu zapewnienia uniwersalności tworzonych materiałów video, powszechną praktyką jest obecnie takie planowanie kadru, by jego najważniejsze elementy zawsze znajdowały się w centrum. To umożliwia „obcinanie” bocznych sekcji nagrania, bez straty dla głównej treści w przypadku rozpowszechniania materiałów w pionowych publikacjach.
  2. Mając szablon wypełniający górną i dolną część kadru, nie trzeba redukować pierwotnego widoku. Szablon staje się estetyczną przestrzenią, na której można wyeksponować dodatkowe informacje, dopełniające treścią opublikowany materiał. Oczywiście również może występować w kilku modyfikacjach, stosowanych w zależności od tematu materiału graficznego, który ma „opakować”.
Szablon do treści video utrzymany w identyfikacji marki
Szablon do treści video utrzymany w identyfikacji marki

Okładki na wyróżnione Stories to wyższy poziom instagramowego brandingu

Nakładki na wyróżnione Stories pozwalają uporządkować widok materiałów zgromadzonych pomiędzy BIO a głównym feedem, czyli tablicą. Wyróżnione relacje, wyeksponowane jedna przy drugiej, mogą tworzyć przypadkowy, odbierany jako chaotyczny, zbiór treści. Nic w tym dziwnego! Wiele sytuacji wymaga spontanicznego relacjonowania „tu i teraz”. To skutkuje różnorodnością estetyczną contentu. Graficzne okładki pozwalają okiełznać sekcję wyróżnionych Stories i wzmocnić graficzny wizerunek marki. Poza tym utrzymane w jednej stylistyce wyglądają schludnie.

Jeśli nie masz czasu na komunikowanie się za pomocą formatu Stories (naprawdę?), możesz wykorzystać sekcję wyróżnionych okładek, by stworzyć interesujący motyw graficzny. Takie kreatywne rozwiązanie na pewno pomoże w wywołaniu efektu „WOW!” u użytkowników odwiedzających po raz pierwszy Twój profil. Natomiast fanów będzie utwierdzał w przekonaniu o niebanalności Twojego profilu.

Okładki do wyróżnionych InstaStories
Okładki do wyróżnionych InstaStories

Pamiętaj, że jeśli okładki będą miały graficzną (ilustrowaną) formę, to mogą mieć szersze zastosowanie, wykraczające poza środowisko social media. Mogą być również w ramach „recyklingu” treści wielokrotnie używane. Instagram ma być „lżejszym” w odbiorze miejscem styku marki z klientem, jednak wciąż spójnym z resztą działań wizerunkowych, jakie prowadzisz.

Z doświadczenia wiemy, że obszary projektowania w obrębie social media, mogą inspirować do zmian w obrębie samego brandu. Social media są idealnym miejscem, umożliwiającym badanie upodobań odbiorców, a następnie wprowadzanie modyfikacji w innych obszarach marketingu. Możesz testować zainteresowania różnymi odmianami kreacji graficznej, zanim wybierzesz ostateczny wariant, np. taki przeznaczony do druku.

Szablony postów nie tylko na Facebooku

Również dla publikacji na instagramowej tablicy możesz stosować specjalne szablony postów. Najlepiej gdyby był wariacją facebookowego szablonu, jeśli takim dysponujesz. Najważniejsze, aby nie dać fanom odczuć, że kopiujesz treści na kolejnych platformach społecznościowych, a tworzysz kreatywne wariacje, pamiętając o identyfikacji. W przeciwnym wypadku stracą pretekst, by angażować się w relacje z marką z poziomu kilku miejsc.

Szablony postów do publikacji na tablicy na Instagramie
Szablony postów do publikacji na tablicy na Instagramie

Własne naklejki  pomogą tworzyć unikalny graficzny wizerunek na Instagramie

Naklejki w Stories to zupełnie nowy rozdział w tworzeniu unikalnego przekazu i budowaniu świadomości marki. Indywidualnie zaprojektowane naklejki pozwalają utrzymać spójność identyfikacji wizualnej. Po ich przygotowaniu, należy zapisać je w pamięci telefonu. Później wystarczy „przywołać” je do relacji za pomocą opcji „kopiuj”/”wklej”. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak krok po kroku przygotować własny zestaw naklejek, zapraszam do przeczytania artykułu. Znajdziesz tam oddzielną instrukcję dla systemów iOS i Android.

Gify są najwyższym poziomem wtajemniczenia na drodze profesjonalnego graficznego wizerunku, które skupiają uwagę użytkowników na Instagramie. Tym bardziej, kiedy są dynamiczne i zabawne. Jednak wymagania związane z ich przygotowaniem nie należą do najprostszych. W celu zaprezentowania ich szerszej społeczności, warto posiadać kompetencje animacyjne. Dodatkowo należy spełnić wiele technicznych wymogów podczas samego procesu projektowania i przygotować na procedurę akceptacji przez platformę GIPHY. Należy też mieć zweryfikowane konto na platformie (co nie jest zwykłą formalnością), a same materiały muszą  zostać otagowane, co ułatwia ich późniejsze przywoływanie w aplikacji. Jeżeli więc złożoność procedur jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem, a z samą animacją nie miałeś wcześniej do czynienia, przygotowanie gifów najlepiej zlecić specjalistom. Natomiast dla odważnych i ambitnych mamy gotową instrukcję.

Brandowe gify i naklejki
Brandowe gify i naklejki

Działaj efektywnie podnosząc poziom graficznego wizerunku swojej marki na Instagramie

Podane rozwiązania pomogą zbudować ciekawy graficzny wizerunek Twojej marki na Instagramie, a w efekcie wpłyną na jej rozpoznawalność, ilość obserwujących osób, a może i sukces biznesowy! Jeśli rozważasz rozpoczęcie lub udoskonalenie swoich działań reklamowych w obrębie aplikacji, skontaktuj się z nami. Postaramy się pomóc Twojej marce rozwinąć skrzydła, dzięki dopracowanemu wizualnie przekazowi.

#samnektar by Wiesław Teofilak/Beeffective Team

 

+ ostatnie wpisy

Akademia Sztuk Pięknych, którą ukończyłem w Gdańsku, pozwoliła mi nie tylko na wielokierunkowy rozwój umiejętności związanych z projektowaniem graficznym, tworzeniem ilustracji, liternictwem, animacją, czy fotografią, ale również na kontakt z uzdolnionymi osobami, którymi miałem przyjemność się inspirować.

Moim zadaniem w Beeffective jest tworzenie wizualnego przekazu w mediach społecznościowych, które realizuję dla klientów z różnych branż: od deweloperskiej, przez technologiczną aż po FMCG. Moja praca w agencji nie ogranicza się tylko do tworzenia materiałów graficznych. Pasjonują mnie również zabawy słowne, dekonstruowanie utartych zwrotów i składanie ich na nowo w nieoczywisty i humorystyczny sposób. Język traktuję plastycznie, by wykorzystywać go w kreatywnym copywritingu. Szczególnie jestem dumny z serii ilustracji, sentymentalnych odwołań i oryginalnych memów, które stały się viralami i osiągały wyniki rzędu 10 tysięcy reakcji.

Gdynia, w której mieszkam, pozwala mi na częsty kontakt z przyrodą i oddawanie się pasji, jaką jest tworzenie video timelaps. Swoje zainteresowanie historią łączę z artystycznym warsztatem, przenosząc jej elementy na papier i płótno.

Polecane Wpisy