Google Consent Mode na stronie www – co to jest? Omawiamy tryb uzyskiwania zgody

Strony www oraz aplikacje, z jakich korzystasz, najczęściej korzystają z usług pomiarowych. Zbierają i przechowują informacje o działaniach, jakie wykonasz podczas przeglądania witryny czy korzystania z aplikacji. Podczas rozpoczęcia podróży po stronie www najczęściej otrzymujesz komunikat o ciasteczkach. To właśnie dzięki nim (póki co) analitycy czy reklamodawcy mogą zbierać dane statystyczne lub marketingowe. Czy tak będzie zawsze? Nie, od niedawna masz możliwość wyboru, jakie ciasteczka udostępnisz oraz masz prawo do „bycia zapomnianym”. Wszystko to dzięki trybowi Consent Mode, który ma chronić użytkowników w sieci.

Czy wszyscy muszą mieć wdrożony Consent Mode?

Tak i nie. Są dwa istotne kryteria, które w bardzo łatwy sposób to definiują i wyjaśniają.

Tak – musisz mieć zaimplementowany i skonfigurowany Consent Mode, jeśli np:

  • Prowadzisz aktywne działania reklamowe w Google Ads.
  • Masz zaimplementowany piksel Facebooka, TikToka i inne podobne tagi.
  • Prowadzisz badania zachowania użytkownika na stronie i chcesz rejestrować ich podróż za pomocą narzędzi takich jak HotJar.
  • Współpracujesz z wydawcami w ramach afiliacji, które np. pokazują Twoje produkty na innych stronach.
  • Aktywnie pozyskujesz kontakty do bazy newsletterowej z wykorzystaniem automatyzacji i w zależności od zachowań na stronie www tworzysz i wysyłasz zdefiniowane wiadomości e-mail.
  • Masz zaimplementowane narzędzie do mierzenia danych na stronie, takie jak Google Analytics 4.
  • Wykorzystujesz ciasteczka do śledzenia użytkownika, jak i udostępniasz ciasteczka innym narzędziom np. do remarketingu.

Nie – nie musisz mieć skonfigurowanego trybu uzyskiwania zgody:

Jeżeli wykorzystuje cookies, które nie śledzą użytkownika i są niezbędne – nie musisz. Czyli prowadzisz stronę www i nie interesują Ciebie reklamy z wykorzystaniem pomiarów zachowania użytkownika, nie udostępniasz danych nikomu innemu, nie bawisz się w remarketing – możesz śmiało umieszczać treść i prowadzić stronę bez implementacji i konfiguracji Consent Mode.

Jak poprawnie skonfigurować Google Consent Mode?

Consent Mode można skonfigurować za pomocą kilku metod. Jedną z najbardziej popularnych jest wykorzystanie wtyczek, zwłaszcza dla użytkowników stron postawionych na WordPress. Drugą metodą, którą głównie posługujemy się w Beeffective, jest wykorzystanie Google Tag Managera. Dzięki niemu możemy poprawnie ustawić wszystkie funkcję i wytyczne, by strona w prawidłowy sposób wykorzystywała ciasteczka, jak również dawała użytkownikowi możliwość wyboru. Zarządzanie zgodami dla osoby, która nie ma biegłej znajomości w Google Tag Managerze, jest trudna. Warto więc odezwać się do osób, które konfigurują analitykę na co dzień. Jeśli Twoja strona internetowa potrzebuje wdrożenia nowej funkcjonalności Consent Mode – napisz do nas, albo sprawdź więcej informacji na temat ochrony danych i Google Analytics 4.

Poprawne wdrożenie Consent Mode

Można je zamknąć w punktach:

  • Po wejściu na stronę/aplikację powinien pojawić się pop-up, z informacjami o tym, że strona korzysta z plików cookie. Pop-up powinien zawierać trzy pola, choć często w środowisku online można spotkać dwa.

Użytkownik powinien mieć możliwość rezygnacji z ciasteczek, spersonalizowania ich (wyrazić zgodę na ciasteczka, np. reklamowe, a wyłączyć analityczne, jeśli chce w późniejszym czasie otrzymać personalizowane reklamy) oraz móc wyrazić zgodę na pobranie wszystkich ciasteczek.

Chodząc po stronach internetowych często można spotkać tylko dwie opcje wyboru – personalizacji oraz akceptacji wszystkich ciasteczek. Nie jest to poprawna i rekomendowana forma poprawnego wdrożenia Consent Mode. Jeśli odmowa ciasteczek nie jest dostępna z poziomu pop-upu (czyli w pierwszym zetknięciu z miejscem docelowym), a jest gdzieś schowana pod „personalizacją” czy „ustawień zaawansowanych”, to nie jest to w pełni poprawna funkcjonalność.

Z ciekawostek technicznych jak wygląda poprawne wdrożenie Consent Mode:

  • Po wyrażeniu (lub odmowie) zgody na ciasteczka, po kliknięciu w dowolny button, strona powinna przeładować status. Następnie po wykonaniu Twojego działania dostosować przekazanie liczby ciasteczek. W skrócie, po wejściu na stronę wszystkie kody, które są odpowiedzialne za śledzenie itp., powinny być wstrzymane. Przy pierwszym kontakcie strona/aplikacja nie może korzystać z innych plików cookie niż tylko te niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony.
  • Trzeci domykający krok, to możliwość wycofania zgód/możliwość ich modyfikacji w dowolnym momencie. Zdarza się, że zamkniemy pop-up odruchowo, klikniemy button i po zamknięciu okienka zorientujemy się, że podjęliśmy złą decyzję. Możliwość zmiany naszej decyzji powinna być dostępna w każdej chwili i button służący do modyfikacji zgody na ciasteczka powinien być w widocznym miejscu. Administrator strony nie powinien chować, czy ukrywać miejsca do zmiany udzielonych zgód. Użytkownik powinien mieć możliwość w każdym miejscu i w każdej chwili zmienić/wycofać ciasteczka na stronie.

Jeśli strona internetowa, czy aplikacja z której korzystasz, spełnia wszystkie punkty – Conenst Mode jest poprawnie skonfigurowany i nie musisz obawiać się o ochronę danych osobowych.

Co to jest CookieBot?

Zrzuty ekranów, które są użyte w treści pochodzą ze strony https://ga4.beeffective.pl/ Na tej stronie wykorzystaliśmy aplikację Cookiebot. Jest to platforma do zarządzania zgodami na stronie internetowej, jaki i aplikacji. Sposób implementacji narzędzia za pomocą wtyczki oraz przez Google Tag Manager jest prosty i intuicyjny, co zapewnia przejrzystość i kontrolę nad wszystkimi ciasteczkami jak również kodami śledzącymi, znajdującymi się na Twojej stronie internetowej.

Istnieje wiele platform do zarządzania zgodą. Prawdopodobnie przy wyborze, którym narzędziem zarządzać Consent Mode, wybór padnie na jedno z nich:

  • CookieBot
  • OneTrust
  • TrustArc
  • Cookie Control

Ile kosztuje CookieBot?

W momencie pisania tekstu są dostępne cztery wersje abonamentu:

  • Darmowa – dla domen, które posiadają mniej niż 100 stron.
  • 53 zł/miesiąc – dla domen, które posiadają od 101 do 500 stron.
  • 125 zł/miesiąc – dla domen do 5000 stron.
  • 220 zł/miesiąc – powyżej 5000 stron.

Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody Google jest obowiązkowe?

Tak, jeśli prowadzisz reklamy Google Ads.

Możemy pójść krok dalej. Aktualnie Google sprawdza strony, które mają aktywne kampanie reklamowe i jeśli nie mają poprawnie skonfigurowanego procesu uzyskania zgody użytkownika na pliki cookies, to istnieje ryzyko zawieszenia konta. Zanim to nastąpi, Google z automatu wyślę stosowny e-mail w tej kwestii. Na wprowadzenie zmian dostaniemy 50 dni. Jeśli po tym czas nie zrobimy optymalizacji prywatności na stronie www – działania płatne zostaną wstrzymane, konto zawieszone.

Wdrożenie Google Analytics 4 wraz z Google Consent Mode, jak poprawnie zbierać pliki cookie

Google Analytics 4, to najnowsza wersja analityki od Google. Obecnie najpopularniejsza i znana analityka – Google Analytics Universal – zostanie wyłączona w lipcu 2023 roku. Dlatego, by w pełni prowadzić działania marketingowe, jak i analityczne, trzeba przełączyć się na nowszą wersję. Google Analytics 4 umożliwi pełniejszą analizę danych, a tym samym lepsze zrozumienie użytkowników i tego jak wchodzą w interakcje z Twoją firmą. Dzięki narzędziu wykorzystasz dane do dogłębnej analizy, co w efekcie będzie stanowiło podstawę do efektywnych działań i maksymalizacji zysków. Mamy za sobą kilka poprawnych wdrożeń nowej wersji analityki, dzięki czemu bez problemu możemy prowadzić działania reklamowe w Google dla wszystkich naszych Klientów.

#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective

Jeśli jeszcze jesteś przed implementacją Google Analytics 4 wraz Consent Mode

+ ostatnie wpisy

Skończyłem studia inżynierskie na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn na Akademii Morskiej w Gdyni. Chociaż udało mi się zdobyć ciepły i wygodny etat, bez wahania rzuciłem go, by wyruszyć w świat e-marketingu. W międzyczasie ukończyłem jeszcze studia magisterskie na kierunku Zarządzanie oraz Studia Podyplomowe - Marketing w Nowych Mediach. Przez wiele lat byłem i nadal jestem organizatorem Delfinaliów – popularnego w Trójmieście, studenckiego wydarzenia kulturalno-rozrywkowego.

W Beeffective jestem odpowiedzialny za planowanie, wdrażanie oraz optymalizację kampanii reklamowych w przestrzeni cyfrowej. Konfiguruję narzędzia analityczne, które pokazują mi, czy podejmowane działania przynoszą założone efekty. Najbardziej cieszy mnie, gdy znacznie je przewyższają. Moim ulubionym formatem jest video i właśnie takie najczęściej rekomenduję Klientom do promocji ich marek.

Mam przyjemność być jednym z autorów eksperckiego cyklu #samnektar, gdzie w głównej mierze dzielę się swoją wiedzą na temat kanału YouTube. Uwielbiam sport, zwłaszcza piłkę nożną. Gdybym mógł, zwiedziłbym wszystkie stadiony świata. Jeżeli akurat nie oglądam jakiegoś meczu na żywo, to robię to z pilotem w ręku. W ramach rozgrywek Beeffective w FIFA zdobywałem już laury Mistrza Miesiąca i mam nadzieję, że ten tytuł zostanie ze mną na stałe.

Polecane Wpisy