Hakujemy algorytm Instagrama w 2021

Hakujemy algorytm Instagrama w 2021

Zrozumienie, jak działa algorytm na Instagramie, to jak zdobycie Świętego Graala w marketingu na tej platformie. Odkąd tylko Instagram odszedł od chronologicznego pokazywania treści, to co widzisz na swojej stronie głównej, jest efektem skomplikowanych obliczeń. Mają one za zadanie odgadnąć, co najbardziej Cię interesuje i co spowoduje, że zostaniesz dłużej w aplikacji. Jak więc zhakować algorytm Instagrama? Zapraszam do lektury!

Podejmując ten temat, należy mieć na uwadze model biznesowy Instagrama. Przychód generowany jest z reklam, więc im więcej czasu spędzamy w aplikacji, tym więcej reklam do nas dotrze, co w efekcie przekłada się na przychód w kieszeni (tak naprawdę Facebooka). Czas i uwaga użytkownika są najcenniejsze. Jak w takim razie wygląda dobieranie treści do konkretnego użytkownika? Tak naprawdę „obserwowana” jest nasza interakcja ze wszystkimi postami, jakie pojawiają się przed naszymi oczami.

Jakie działania lubi algorytm Instagrama?

Sposobów, w jaki wchodzimy w interakcję z contentem jest wiele. Każdy jest inaczej oceniany przez algorytm. Poniżej przedstawiam hierarchię (od najmniej istotnej), w jakiej wartościuje się zaangażowanie na Instagramie.

Hakujemy algorytm Instagrama
Hierarchia interakcji z postem
  1. Polubienie – Wymaga mało wysiłku i trwa ułamek sekundy. Nie ma zbyt dużego wpływu na pozycjonowanie.
  2. Komentarz – W tym przypadku coraz częściej spotkać można jedynie emoji lub powtarzające się pojedyncze wyrazy. Taka reakcja również nie przynosi efektów. Jeżeli natomiast zachęcisz do dłuższych wypowiedzi, zostanie to potraktowane jako poświęcenie uwagi i czasu, czyli to o co walczymy.
  3. Zachowanie – Oznacza, że użytkownik będzie chciał kiedyś wrócić do treści prezentowanej w poście. Może to być zdjęcie, które wykorzystane będzie jako inspiracja lub post z wartościowymi informacjami, które chcemy mieć pod ręką. Jeżeli algorytm „zauważy”, że post jest licznie zapisywany, prawdopodobnie pokaże go kolejnym użytkownikom uznając, że treść jest wartościowa.
  4. Udostępnianie – Najbardziej wartościową interakcją z postem jest udostępnianie. Oznacza to, że osoba oglądająca post stwierdziła, że może on być ciekawy również dla innych. Trudno o bardziej jednoznaczne pokazanie algorytmowi, że post jest interesujący i godny pokazania większej ilości osób.

Twórz content, który zwraca uwagę!

Skoro już wiemy, jakie treści Instagram ocenia najwyżej, przejdźmy do tego, jak stworzyć content, który użytkownicy będą chcieli zachować lub udostępnić. Wartość i jakość to cechy, jakimi przede wszystkim powinien się wyróżniać.  Tak jak wspomniałem na wstępie, celem jest jak najdłuższe zatrzymanie użytkownika w aplikacji. Jeżeli podczas niekończącego się scrollowania (infinite scroll) ktoś zatrzyma się na danym poście, daje od razu sygnał, że inni prawdopodobnie postąpią tak samo. Zatrzymanie uwagi to jedno, utrzymanie jej to druga kwestia. Do dyspozycji mamy tak naprawdę trzy rodzaje treści, dzięki którym możemy na dłużej złapać uwagę użytkownika:

Uwaga użytkownika_algorytm Instagrama
Elementy, które utrzymują uwagę użytkownika

Video

Rosnąca popularność TikToka pokazuje, jaką siłę ma format video. A statystyki tylko to potwierdzają. Ponad 27% osób w wieku powyżej 18 lat ogląda 10 lub więcej godzin video online tygodniowo. Mimo tego, że Instagramowa odpowiedź na TikToka, czyli Reels nie jest jeszcze dostępna w Polsce, to posty z video są wysoko pozycjonowane. Oczywiście byle video nie osiągnie dobrych rezultatów. O tym, jakie video sprawdzi się dla Twojej marki, przeczytasz w tym NEKTARZE.

Karuzela

Na pewno spotkałeś się już z karuzelami edukacyjnymi na Instagramie, które szturmem zdobywają popularność, szczególnie na kanałach, które dzielą się wiedzą. Nic dziwnego, format ten pozwala na przekazanie sporej ilości wiedzy w atrakcyjny sposób, a obejrzenie maksymalnej liczby zdjęć lub grafik (10) zajmuje czas, a stoper algorytmu cały czas jest włączony! Nasz nowy feed na Instagramie zawiera wiele takich postów. SPRAWDŹ! 

Przykład karuzeli edukacyjnej opublikowanej na profilu @beeffectivepl

Copy

Instagram to już nie tylko miejsce do wymieniania się zdjęciami. Video stanowi coraz większą część treści, ale wnikliwe copy też mają swoich fanów. Do dyspozycji masz aż 2,200 znaków, którymi możesz zainteresować odbiorcę. Przy średniej szybkości czytania dorosłego człowieka na poziomie 25 znaków na sekundę, przeczytanie w pełni wykorzystanego w limicie opisu zajmie 88 sekund. Napisanie tak interesującego posta wymaga oczywiście nie lada umiejętności copywriterskich.

Co konkretnie będzie tematem postów, zależy od charakterystyki kanału i grupy docelowej. Łatwiej osiąga się wzrosty w niszach. Dzięki spójności, regularności i wysokiej jakości pokazujesz, że to, co robisz, ma wartość i jest ona ciągle dostarczana. Użytkownicy o konkretnych zainteresowaniach z pewnością zaczną śledzić taki kanał.

Spraw, by algorytm Instagrama został Twoim przyjacielem

Co jeszcze możesz zrobić, aby bardziej przypodobać się algorytmowi?

  • Czas publikowania – Pora, o której publikujesz treści, ma znaczenie. Długość życia posta jest dość krótka i zazwyczaj trwa kilka godzin. Najlepiej celować w godziny, w których Twoi obserwujący są najbardziej aktywni. Możesz łatwo sprawdzić takie statystyki w analityce swojego konta.
  • Sprawdź, czy Twoi followersi są aktywni. Tak zwani ghost followers mogą zaszkodzić w tym, jak algorytm ocenia Twój profil.
  • Instagram Stories – Na początku pokazują się te z profili, z którymi jest najwięcej interakcji (komentarze, polubienia, wiadomości prywatne). Każde pojedyncze Story traktowane jest osobno, dlatego warto być systematycznym w tym obszarze. Regularne publikowanie takiego contentu sprawi, że coraz więcej osób będzie je oglądać, co przełoży się na wyższe miejsce w rankingu nie tylko Stories, ale również postów z takiego kanału.

Wykorzystuj zakładkę Explore!

Treści, które publikujesz pokazują się nie tylko na głównej stronie. Instagram ma jeszcze jedno miejsce, gdzie użytkownicy konsumują content. Jest to zakładka Explore. Tutaj pojawiają się posty z profili, które nie są śledzone. Jak dostać się do zbioru treści, który jest w tym miejscu pokazywany? Kluczowe są 3 kwestie:

  1. Świetny content, który spotka się z zainteresowaniem Twojej grupy docelowej.
  2. Niszowe hashtagi, które wysoko wypozycjonują post u osób o konkretnych zainteresowaniach.
  3. Przyciągające uwagę copy, które zwiększy interakcję. Jak dowiedziałeś się wcześniej, Interakcja z postem jest kluczowa.
Miejsca, w których pojawiają się Twoje posty

TIP NA KONIEC! Nie edytuj posta przez pierwszą godzinę od publikacji! To wtedy naliczana jest jego wartość. Edycja spowoduje, że to, co już zostało uzyskane, zostanie wymazane.

Prowadzenie profesjonalnego konta na Instagramie nie jest taką łatwą sprawą. Bombardowani ogromem informacji użytkownicy muszą znaleźć w przekazie coś interesującego, żeby podjąć jakąś aktywność. Jeżeli nie masz czasu i możliwości, aby cały czas przygotowywać content świetnej jakości, możesz powierzyć to zadanie specjalistom. W Beeffective od 6 lat wspieramy naszych klientów w działaniach w social mediach. Profile, którymi zarządzamy, zdobywają wysokie zasięgi oraz pokaźne ilości obserwujących. Jeżeli szukasz wsparcia w tym obszarze, skontaktuj się z nami.

#samnektar by Michał Malinowski/Beeffective Team

 

+ ostatnie wpisy

Kończąc MA European Management Studies na University of Aberdeen, nie myślałem jeszcze poważnie o pracy w marketingu i ścieżkę swojej kariery zawodowej rozpoczynałem w świecie księgowości i finansów. Szybko jednak zorientowałem się, że o wiele więcej satysfakcji dają mi te obszary, w których mogę wykorzystywać kreatywność i tworzyć rzeczy, które cieszą oko i podobają się ludziom.

Doświadczenie wyniesione z poprzednich miejsc, takich jak agencja kreatywna, w której zajmowałem się marketingiem treści, czy praca w branży modowej potwierdziły, że komunikacja, kreowanie wizerunku w Internecie i “Digital awareness” to obszary, w których czuję się jak ryba w wodzie.

Oczywiście nabyte umiejętności analityczne przydają mi się również w codziennej pracy, co wykorzystywałem w czasie prowadzenia własnego biznesu, jak i teraz – zajmując stanowisko Social Media Specialist w agencji Beeffective, gdzie zarządzam kanałami w mediach społecznościowych, między innymi w branży motoryzacyjnej. Współtworzę również materiały video na potrzeby samego Beeffective, z czego jestem szczególnie dumny.

Świat mediów społecznościowych to nie jedyna moja pasja. Równie dobrze czuję się, uprawiając kitesurfing i pływając na różnego rodzaju deskach. Po godzinach zajmuję się też fotografią, ćwiczę i chłonę klimat miasta.

Polecane Wpisy