Jak rozwinąć swoją kreatywność?

Rozwinąć swoją kreatywność

Zacznijmy od badania, które przeprowadziło Adobe w 2012 roku (które nadal uważam za aktualne). Polegało ono na przepytaniu kilku tysięcy osób z największych gospodarek zachodnich w temacie kreatywności. 80% badanych twierdziło, że kreatywność jest konieczna do wzrostu gospodarczego, a dwie trzecie oznajmiło, że kreatywność jest wartościowa ogólnie dla społeczeństwa. Gdybym zapytał Cię o rolę kreatywności w pracy i codziennym życiu, zapewne również potwierdziłbyś, że jest ona istotna we wszelkich kluczowych sferach. Jednak według badania tylko 1 osoba na 4 uważała, że wykorzystuje swoją kreatywność w pełni. Tylko 39% badanych twierdziło, że jest kreatywna, a 75% stwierdziło, że w pracy dominuje nacisk na produktywność, a nie kreatywność. Zjawisko nazwano “Creativity Gap”. Widać wyraźnie lukę (eng. gap) pomiędzy tym, jaką wagę przykładamy kreatywności, a w jakim stopniu ją wykorzystujemy. 

Być może również zaliczasz do osób, które czują, że mogą i chcą bardziej wykorzystać kreatywność w pracy lub życiu codziennym. W tym artykule dowiesz się jak to zrobić. Jak więc rozwinąć swoją kreatywność? O tym za moment. Na razie zajmijmy się definicją. 

Czym jest kreatywność?

Kreatywność to proces przetwarzania nowych, oryginalnych pomysłów w rzeczywistość. Polega na łączeniu faktów, doświadczeń, informacji, które na pierwszy rzut oka nie są ze sobą związane, ale w efekcie są w stanie wygenerować nowe rozwiązania. Nie chodzi tutaj o wymyślanie rzeczy od zera. Kreatywność wymaga dwóch czynności, myślenia, a potem działania. Same pomysły są domeną osób z wyobraźnią, ale dopiero proces twórczy powoduje, że mamy do czynienia z kreatywnością. 

Kreatywność to (jeszcze raz powtórzę) proces, a nie pojedyncze zdarzenia. Na pewno znasz historię powstania teorii grawitacji Newtona. Nie została ona stworzona w momencie zauważenia spadającego jabłka z drzewa. Została spisana dopiero po dwóch dekadach, po seriach wielu badań i przemyśleń. Połączenie wielu dziedzin nauki, doświadczenie oraz ciężka praca pozwoliły wspiąć się kreatywności na najwyższy poziom. 

Jak pobudzić i rozwinąć swoją kreatywność? 

Jak widzisz, kreatywności nie da się zwyczajnie włączyć. Jest ona pobudzana i tworzona tak naprawdę przez całe nasze życie. Niektórzy twierdzą, że rodzimy się z maksymalnym poziomem kreatywności, która wraz z dorastaniem zanika lub warunki do jej pobudzania nie są sprzyjające. Mało osób może poprzeć stwierdzenie, że szkoła to miejsce rozwoju kreatywności, a jest to tylko jeden z czynników zewnętrznych, z którym mamy do czynienia w latach rozwoju. Nie wszystko jednak stracone. Teoria (potwierdzona badaniami Landa), która mówi, że kreatywność mamy wrodzoną, oznacza, że możemy ją też na nowo odkryć. 

Droga do pobudzenia kreatywności jest długa. Mówiąc o drodze, mam na myśli dotychczasowe życie. To jak bardzo byłeś ciekaw świata, ilu ludzi poznałeś, ile książek przeczytałeś, ile krajów zwiedziłeś, ile nowych rzeczy spróbowałeś, itd. przez … (tutaj wpisz swój wiek), jest bazą, z której czerpać można pomysły i przede wszystkim jest źródłem ‘kropek’, które można łączyć ze sobą, by rozwinąć swoją kreatywność. Im więcej kropek, tym więcej kombinacji można stworzyć. Tym więcej też niespodziewanych połączeń można odkryć, a te, jak już wiemy, są definicją kreatywności. 

Wybierz ścieżkę w stronę kreatywności

Czy to oznacza, że jeżeli nasza droga była uboga, to zawędrowaliśmy do miejsca, gdzie kreatywność jest już nie do odzyskania? Oczywiście, że nie! Wyobraź sobie, że stoisz właśnie na rozwidleniu i możesz wybrać tę samą ścieżkę, którą kroczyłeś lub pójść w stronę, gdzie na horyzoncie widzisz góry wiedzy, lasy doświadczeń i tłumy ciekawych osób. Co warto robić na tej nowej drodze, by rozwinąć swoja kreatywność?

  • Pytaj, ale w sposób, który podważa powszechną mądrość. 
  • Obserwuj zachowania, zależności, zmiany, nowości. 
  • Poznawaj ludzi z różnymi pomysłami i perspektywami, buduj sieć kontaktów. 
  • Eksperymentuj, próbuj nowych rzeczy, prowokuj niekonwencjonalne reakcje, konstruuj odmienne doświadczenia i obserwuj efekty. 
  • Łącz, twórz połączenia między pytaniami, problemami lub pomysłami z niepowiązanych dziedzin. 
  • Nie bój się porażek. Największe osiągnięcia były efektem prób i błędów (1000 prób Edisona przed odkryciem żarówki). 
  • Nieustannie praktykuj, stwórz czas na tworzenie, jak pisarz, który codziennie siada do pisania (tylko wtedy jest w stanie stworzyć dzieło). 
  • Prokrastynuj (tak, dobrze czytasz) – oderwanie się od tematu i zajęcie głowy innymi rzeczami może przynieść zaskakujące idee. 

Creativity Hack – magiczny strzał kreatywności 

Na koniec zdradzę Ci sekret, jak w moment podbić swoją kreatywność. 

Weź prysznic! Nie jest to oczywiście żadne wielkie odkrycie. Na pewno nie jeden raz przyszła Ci do głowy świetna myśl pod prysznicem, ale wiesz, dlaczego tak się dzieje? Mózg posiada trzy główne sieci neuronalne:

  • Salience network – Sieć istotności – moderuje zewnętrzny świat
  • Executive control network – Sieć kontroli wykonawczej – zadaniowa i decyzyjna 
  • Default mode network DMN – Sieć aktywności bazowej – łączy fakty i generuje momenty eureka. 

To właśnie DMN aktywuje się podczas czynności, które nie wymagają od nas czynnego skupienia. Dochodzi wtedy do tzw. bujania w obłokach i wtedy właśnie możemy wykorzystać ukrytą moc kreatywną naszego mózgu. Czy to oznacza, że w każdym biurze powinno być zamontowanych kilka pryszniców? Nie miałbym nic przeciwko (Aaron Sorkin, dramaturg i scenarzysta bierze w swoim biurze 8 pryszniców dziennie, ale można aktywować DMN również w inny sposób: pójdź na spacer, poćwicz, pobiegaj lub posprzątaj dom. 

Podsumowując, kreatywność jest do nauczenia i wyćwiczenia, ale wymaga odpowiedniego podejście oraz tworzenia jak największej ilości kropek, które potem można innowacyjny sposób łączyć. Czasem warto też wziąć dłuższy prysznic.

#samnektar by Michał Malinowski/Beeffective

Jeżeli szukasz agencji, która zrozumie Twoje biznesowe potrzeby i zaproponuje kreatywne rozwiązania?

Źródła:

Adobe: Global Creativity Gap

Oduczanie się kreatywności

Kreatywność to proces

Rodzimy się kreatywni

Innovators DNA

Sieci neuronalne

+ ostatnie wpisy

Kończąc MA European Management Studies na University of Aberdeen, nie myślałem jeszcze poważnie o pracy w marketingu i ścieżkę swojej kariery zawodowej rozpoczynałem w świecie księgowości i finansów. Szybko jednak zorientowałem się, że o wiele więcej satysfakcji dają mi te obszary, w których mogę wykorzystywać kreatywność i tworzyć rzeczy, które cieszą oko i podobają się ludziom.

Doświadczenie wyniesione z poprzednich miejsc, takich jak agencja kreatywna, w której zajmowałem się marketingiem treści, czy praca w branży modowej potwierdziły, że komunikacja, kreowanie wizerunku w Internecie i “Digital awareness” to obszary, w których czuję się jak ryba w wodzie.

Oczywiście nabyte umiejętności analityczne przydają mi się również w codziennej pracy, co wykorzystywałem w czasie prowadzenia własnego biznesu, jak i teraz – zajmując stanowisko Social Media Specialist w agencji Beeffective, gdzie zarządzam kanałami w mediach społecznościowych, między innymi w branży motoryzacyjnej. Współtworzę również materiały video na potrzeby samego Beeffective, z czego jestem szczególnie dumny.

Świat mediów społecznościowych to nie jedyna moja pasja. Równie dobrze czuję się, uprawiając kitesurfing i pływając na różnego rodzaju deskach. Po godzinach zajmuję się też fotografią, ćwiczę i chłonę klimat miasta.

Polecane Wpisy