KARUZELE NA INSTAGRAMIE – ZAWALCZ O UWAGĘ!

Karuzele na Instagramie

Instagramowa karuzela, Insta karuzela lub, w oficjalnym wydaniu, album na Instagramie, to format graficzny, pozwalający na publikację większej ilości zdjęć lub grafik w obrębie jednego posta. Dobrze zaprojektowana karuzela, może zachęcić do interakcji, pomóc zdobyć nowych obserwujących i zwiększyć popularność profilu.

Przewaga karuzeli nad pojedynczymi materiałami graficznymi, polega na możliwości „opowiedzenia historii” przy okazji jednej publikacji. Jeżeli temat zainteresuje użytkownika, prawdopodobnie wydłuży to czas, jaki poświęci on obszerniejszemu komunikatowi. W ten sposób algorytm otrzyma informację o zwiększonym zainteresowaniu treścią i pokaże ją większej ilości osób. Dodatkowo sam fakt poświęcania większej uwagi Twojemu przekazowi, jest ważne w kontekście budowania marki.

Trzeba się jednak przygotować na to, że tworzenie obszerniejszego contentu, wymaga więcej czasu i energii twórczej. Na szczęście istnieją sposoby podnoszące efektywność procesu projektowego, które możesz zastosować od ręki. Oto one!

TROCHĘ TEORII

Na początek kilka informacji technicznych. Karuzele na Instagramie mogą mieć maksymalnie 10 slajdów, a każdą grafikę ładuje się jako osobny plik w ramach jednego albumu. Format grafik może być kwadratowy (np. 1080 × 1080 px) lub pionowy (1080 × 1250 px). Przy pierwszym wyświetleniu w kanale aktualności użytkownikom pokazywany jest najczęściej tytułowy slajd, jako obraz reprezentujący całość, natomiast przy kolejnym przeglądaniu kanału, wyświetlenia są już losowe.

EFEKTYWNY PROCES TWORZENIA

Jak przyspieszyć proces tworzenia Instagramowej karuzeli? Podobnie, jak w każdym kreatywnym projekcie, należy wyjść od pomysłu i zastanowić się, co chcemy przekazać użytkownikom. Dobrze, jeśli posiadamy brandową bazę elementów identyfikacji wizualnej. Teoretycznie taki zbiór jest co do zasady ograniczony, jednak dzięki możliwościom różnego ułożenia kompozycji, przeskalowywania elementów, czy ich multiplikowania – taki system daje nieograniczone warianty tworzenia odmiennych kreacji graficznych, jednocześnie dbając o zachowanie spójności wizualnej.

Jeżeli chcesz podzielić się wskazówkami w danym temacie, używaj tekstu jako głównego składnika swojej koncepcji graficznej. Pomyśl o poszczególnych slajdach karuzeli jak o rozdziałach poradnika. Każdy grafika jest fragmentem instrukcji, a zrozumienie całej historii wymaga zapoznania się ze wszystkimi obrazami. Raczej bądź oszczędny pod względem formy wizualnej. Tłem karuzeli może być jeden bądź dwa kolory, a slajdy niech zawierają głównie tekst, jedynie uzupełniany zdjęciami, grafiką lub piktogramami.

Karuzela poradnikowa dla klientów gastronomicznych firmy Aviko

JAK PRZYKUĆ UWAGĘ?

Plan na karuzelę, to dopiero połowa sukcesu. Musisz jeszcze dobrać odpowiednie środki wyrazu, by zainteresować odbiorców. Jest kilka efektywnych metod wpływania na percepcję, pozwalających uatrakcyjnić przekaz. Pamiętaj, że w mediach społecznościowych Twój materiał zawsze walczy o uwagę z innymi postami, zatem siłą rzeczy musi być wyrazisty.

Kiedy przyjmujesz strategię publikacji o charakterze informacyjnym, na pierwszych dwóch slajdach umieść zwięzłe hasła mówiące o temacie. Dopilnuj, by liternictwo było odpowiednio czytelne, materiał wyświetlając się w sekcji Proponowane powinien wręcz „krzyczeć” do odbiorców. Oto kilka wskazówek, którymi uatrakcyjnisz swój literniczy przekaz w obrębie jednej grafiki:
– stosuj różne formy pisma (regular, bold itd.),
– wyróżniaj ważniejsze fragmenty stosując kapitaliki,
– wprowadź dodatkowy kolor tekstu,
– powiększ czcionkę, by była łatwiejsza do przeczytania,
– skondensuj komunikat do kilku słów,
– zmniejsz interlinie między wierszami lub słowami, dzięki temu pojedyncze słowa wydadzą się jedną, odrębną formą.

Przykład zastosowania zwracającego uwagę fontu

Nie musisz stosować jednocześnie wszystkich tych zabiegów. Poszukaj równowagi między ciekawą formą a czytelnością tekstu. Pamiętaj też, by nie przesadzać z obszernością tekstu na kolejnych grafikach. Zaproponuj krótkie informacje, aby stopniowo wciągać użytkownika w swoją opowieść.

Informacyjna Karuzela na Instagramie, stanowi układ pełen zależności, ponieważ:
– twórca opiera się na tekście, jako głównym elemencie graficznym, dzięki czemu przyspiesza proces kreacji,
– chcąc wykorzystywać tekst musi pamiętać o wartościowej treści,
– odbiorca otrzymuje cenne wskazówki, dłużej przeglądając karuzelę,
– algorytm „widząc” zainteresowanie wpisem, zwiększa jego zasięg.

DO CZEGO JESZCZE WYKORZYSTYWAĆ KARUZELE NA INSTAGRAMIE?

Oczywiście istnieją inne tematy mogące stanowić pretekst do stworzenia karuzel. Postępując w duchu filozofii employer branding, możesz pokazać prywatne życie lub zainteresowania swoich pracowników.

Przykład prezentujący sylwetkę Norberta Korusa z Beeffective

Jeśli Twoja komunikacja bazuje na zdjęciach i do tej pory wybór najlepszej fotografii był trudnym dylematem, to karuzela, będąca de facto albumem, jest idealnym rozwiązaniem, pozwalającym pokazać cała serię.

Przykład albumu z imprezy integracyjnej Beeffective

W wariancie minimalistycznym, możesz stworzyć karuzelę przy użyciu nawet jednej fotografii, odpowiednio ją kadrując. Na pierwszym slajdzie zaprezentuj detal, a na kolejnych pokaż coraz większe fragmenty. Dzięki temu „wciągniesz” odbiorcę, wywołując w nim potrzebę odkrycia całego obrazu.

Karuzele na Instagramie
Od szczegółu do ogółu. Źródło: @kalmahul

POŁĄCZ ZE SOBĄ (DOSŁOWNIE) POSZCZEGÓLNE ELEMENTY

Staraj się nie traktować poszczególnych slajdów jak odrębnych elementów. Projektując karuzele na Instagramie szukaj pretekstu, by pojedyncze elementy graficzne (zdjęcia, grafiki, piktogramy) przechodziły między kadrami, tworząc całość. Odbiorca, przesuwając je, będzie widział te wizualne „klamerki” wpływające na całą kompozycję.

Karuzele na Instagramie_łączenie kolejnych grafik
Przykład graficznego łączenia w karuzeli kolejnych sekcji

KARUZELE NA INSTAGRAMIE A WIDOK TABLICY

Jeśli Twoja komunikacja na Instagramie zaplanowana jest w układzie estetycznego gridu, który planujesz i projektujesz tak, by poszczególne posty łączyły się w większą całość, uwzględnij to, projektując pierwszy slajd karuzeli. Powinna ona pasować do całego układu instagramowej tablicy. Charakterystycznymi elementami karuzel publikowanych na profilu Beffective, są monochromatyczne fotografie ekspertów, subtelnie zmodyfikowane rastrowym filtrem. Planując grid, staramy się, by niektóre elementy identyfikacji wizualnej – obecne na pojedynczych postach – „przechodziły” na pierwszą karuzelowa grafikę. To zapewnia spójny wygląd całości.

Przykład utrzymanej spójności wizualnej na przykładzie tablicy Beeffective na Instagramie

STOSUJ CTA I PROSTE GRAFICZNE INSTRUKCJE

Wykorzystuj informacyjne piktogramy. Na pierwszym slajdzie może to być symboliczna grafika dłoni i strzałki, wskazująca na możliwość przesunięcia obrazu. Na ostatnim slajdzie umieść ikonki reakcji: udostępnienia, komentarza i zapisania, podobne do tych, które znajdują się w instagramowym panelu. Stanowić to będzie swojego rodzaju call to action, zwiększające szanse na podjęcie interakcji. Możesz również zastosować CTA w formie tekstu, np. „Zapisz karuzelę, by wrócić do niej w każdym momencie!”.

Zachęcenie do zapisania publikacji

KARUZELE NA INSTAGRAMIE – to mnie kręci!

Karuzela to obecnie niezwykle efektywna metoda zwiększająca ilość reakcji na publikacje i element długoplanowej strategii rozwoju profilu, poprzez przyciąganie odbiorców zainteresowanych wartościowym przekazem. Bywa, że komunikacja oparta tylko na aspekcie estetycznym przestaje przynosić spodziewane efekty, a to rozwiązanie umożliwi zaspokojenie potrzeb wymagających odbiorców szukających bardziej merytorycznego przekazu. Poza tym przygotowaną z pietyzmem kreacją możesz pochwalić się również w innych kanałach społecznościowych, publikując swoje materiały na Facebooku, czy jako dokument PDF w serwisie LinkedIn.

#samnektar by Wiesław Teofilak/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Akademia Sztuk Pięknych, którą ukończyłem w Gdańsku, pozwoliła mi nie tylko na wielokierunkowy rozwój umiejętności związanych z projektowaniem graficznym, tworzeniem ilustracji, liternictwem, animacją, czy fotografią, ale również na kontakt z uzdolnionymi osobami, którymi miałem przyjemność się inspirować.

Moim zadaniem w Beeffective jest tworzenie wizualnego przekazu w mediach społecznościowych, które realizuję dla klientów z różnych branż: od deweloperskiej, przez technologiczną aż po FMCG. Moja praca w agencji nie ogranicza się tylko do tworzenia materiałów graficznych. Pasjonują mnie również zabawy słowne, dekonstruowanie utartych zwrotów i składanie ich na nowo w nieoczywisty i humorystyczny sposób. Język traktuję plastycznie, by wykorzystywać go w kreatywnym copywritingu. Szczególnie jestem dumny z serii ilustracji, sentymentalnych odwołań i oryginalnych memów, które stały się viralami i osiągały wyniki rzędu 10 tysięcy reakcji.

Gdynia, w której mieszkam, pozwala mi na częsty kontakt z przyrodą i oddawanie się pasji, jaką jest tworzenie video timelaps. Swoje zainteresowanie historią łączę z artystycznym warsztatem, przenosząc jej elementy na papier i płótno.

Polecane Wpisy