beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

LESS IS MORE, czyli minimalizm w projektowaniu

Minimalizm w projektowaniu

Podobno był czas w historii, kiedy przeciętny człowiek przyswajał tyle informacji przez całe życie, ile my przyswajamy w jeden dzień. W erze Internetu zalewani jesteśmy treścią ze wszystkich stron. Każdy może publicznie wyrazić swoje zdanie, przekazać informację, zareklamować siebie lub swój biznes. Każdy próbuje się wyróżnić, co spowodowało, że również reklamy stały się bardziej agresywne. Zamiast brać udział w tym wyścigu, spróbuj zbudować przewagę stosując zupełnie odwrotną filozofię – minimalizm w projektowaniu.

Co to jest minimalizm?

Minimalizm, w ogólnym pojęciu, odnosi się przede wszystkim do filozofii życia – pozbycia się nadmiaru rzeczy, potrzeb i skupieniu się na rzeczach kluczowych – wzbogacających nasze życie. W sztuce nurt ten charakteryzuje się ograniczeniem środków plastycznych w dziele.

Minimalizm w projektowaniu graficznym (bo na nim się głównie skupimy) często jest błędnie określany jako styl wizualny. Jest to nie tyle styl, co zasady, którymi projektant może się kierować. Projekt minimalistyczny wykorzystuje tylko najważniejsze elementy, podstawowe kształty i kolory. Dobrze zastosowane tworzą kreację łatwą w przekazie, ale niekoniecznie nudną. Nie chodzi o to, żeby wszystko było identyczne i bez żadnego wyrazu, a raczej o zachowanie umiaru i skupienie się na tym co chcemy przekazać, a nie jak. Dobrym przykładem jest firma Apple. Zarówno cały branding jak i design produktów jest bardzo oszczędny, ale jednocześnie charakterystyczny i ponadczasowy.

Poprzez ograniczenie ozdobników eksponuje się najważniejsze elementy, a także poprawia czytelność oraz użyteczność (np. w przypadku stron internetowych lub aplikacji), a także kieruje uwagę odbiorcy na to, co naprawdę chce się mu przekazać – niezależnie czy jest to idea, czy produkt komercyjny. Dodatkową zaletą minimalistycznego designu jest możliwość zaprojektowania go za pomocą najprostszych narzędzi.

Recepta na sukces

A więc jaka jest recepta na sukces?
Otóż, jakby odpowiedział każdy szanujący się projektant, to zależy. Nie ma jednego przepisu na optymalną komunikację wizualną, ale są pewne ogólne zasady, które sprzyjają lepszemu odbiorowi.

Spacing (neutralna przestrzeń)

Każdy grafik zareaguje na polecenie “zrób większe logo” śmiechem lub gniewem, ponieważ zdaje sobie sprawę, że ważny element nie będzie bardziej widoczny wtedy, kiedy będzie większy, tylko wtedy, kiedy będzie miał więcej białej przestrzeni wokół siebie.

Minimalizm w projektowaniu_neutralna przestrzeń

Balans

Dysponując małą ilością elementów w projekcie, łatwo jest dopuścić do sytuacji, kiedy któryś z nich będzie ułożony nierówno względem innego elementu. Odbiorca może nawet nie zdawać sobie sprawy dlaczego, ale podświadomość będzie mu podpowiadać, że coś jest nie tak w projekcie, na który patrzy. Prostym rozwiązaniem jest ich układanie niczym na starej wadze, symetrycznie wobec siebie, podobnymi wielkościami pojedynczych elementów lub grup. Warto również korzystać z systemu siatek, czyli poziomych i pionowych linii ułożonych w równych odległościach od siebie, które pomogą Ci równo rozłożyć elementy w projekcie.

Minimalizm w projektowaniu_balans

Kolory

Dobrą praktyką jest zasada 60/30/10, oryginalnie używana jest w wystroju wnętrz, ale z powodzeniem można ją zastosować w projekcie graficznym. Polega ona na procentowym rozłożeniu kolorów w projekcie. W naszym przypadku będzie to 60% koloru neutralnego (przeważnie białego), 30% koloru uzupełniającego i 10% koloru akcentującego. Nie powinna to być natomiast sztywna reguła a raczej sugestia. Osobiście uważam, że proporcje z większą ilością koloru białego dają lepsze efekty, ale często jest to kwestia gustu. Równie ważny co sam dobór kolorów, jest kontrast między nimi, im jest on większy, tym bardziej uwagę przykuje najważniejszy element designu.

Minimalizm w projektowaniu_kolorystyka

Font

Zamiast używać nietypowych krojów pisma, zdecyduj się na prosty i czytelny font. Dzięki temu będziesz miał pewność, że odbiorca z łatwością przyswoi treść. Warto również pamiętać o hierarchii informacji. Nagłówki, czy inne kluczowe teksty, można wyróżnić wielkością lub grubością fontu. Nie używaj więcej niż dwóch różnych fontów. Jeśli nie czujesz się na siłach, żeby je parować, zostań przy jednym.

Minimalizm w projektowaniu_fonty

O każdym z tych zagadnień napisane są książki, ale nawet taka podstawowa wiedza pomoże Ci znacznie podnieść jakość Twojego projektu. Jeżeli marka posiada swoją identyfikację wizualną, to wszystkie wymienione dobre praktyki stosuj w oparciu o jej wyznaczniki. Minimalizm nie wyklucza przecież spójności.

Nie idź drogą na skróty

Minimalizm nie jest jedyną słuszną drogą, ale na pewno efektywną i uniwersalną. W czasach kiedy ekrany w urządzeniach stają się coraz mniejsze (tak samo jak cierpliwość użytkowników), czytelność nie jest już miłym dodatkiem, lecz absolutnym priorytetem. Zawsze natomiast pamiętaj o szerszym kontekście i otoczeniu, w którym Twój projekt będzie funkcjonował.

#samnektar by Łukasz Kiersznikiewicz/Beeffective Team