Nadchodzi technologia Metaverse

Technologia metaverse

Wyobraźnię twórców science fiction od lat rozpala motyw wirtualnej rzeczywistości, w której ludzie mogą funkcjonować równolegle do rzeczywistego świata. Wiele wskazuje na to, że jesteśmy coraz bliżej momentu, w którym scenariusze filmowe mogą zostać zrealizowane, dzięki powstaniu metaverse.

Od 28 października 2021 Facebook to Meta. Żeby uniknąć nieporozumień – sztandarowa usługa, za którą stoi Mark Zuckerberg w dalszym ciągu będzie nazywała się Facebookiem. Zmiana szyldu dotyczy wyłącznie korporacji zrzeszającej usługi w ekosystemie Facebooka. Gdzieś to już słyszeliście? To prawda, taki zabieg nie jest czymś nowym w świecie internetowych gigantów. Kilka lat temu na rynku pojawił się Alphabet, zrzeszający usługi Google. Wydawać by się mogło, że informacja o rebrandingu Facebooka nie wyjdzie poza biznesowe newslettery oraz giełdowe informatory. Stało się jednak inaczej. Dlaczego?

Co to jest Metaverse?

Nowa nazwa koncernu Facebooka, czyli Meta bezpośrednio nawiązuje do metaverse. Czym jest to pojęcie? Trudno opisać metaversum przy użyciu jednej definicji, ponieważ obecnie funkcjonuje wyłącznie jako model teoretyczny. Lepsze byłoby pytanie: czym docelowo ma być technologia metaverse?

W prosty sposób można by było ją określić jako przeniesienie Internetu w kolejny wymiar, jeszcze bardziej realny niż obecnie. Facebook tłumaczy ideę jako:

Zestaw wirtualnych przestrzeni, które możesz eksplorować z ludźmi, nieprzebywającymi fizycznie w tym samym miejscu co ty.

Matthew Ball – eseista i inwestor, specjalizujący się w tematyce nowych technologii określa tę ideę jako:

Sieć wirtualnych światów 3D, renderowanych w czasie rzeczywistym, które mogą być jednocześnie doświadczane przez nieograniczoną liczbę użytkowników, z ciągłością danych, takich jak tożsamość, historia, uprawnienia, obiekty, komunikacja i płatności.

Co to może oznaczać? Metaverse będzie wirtualnym środowiskiem funkcjonującym równolegle do rzeczywistości, gdzie może przenieść się część naszych obecnych nawyków, relacji i podejmowanych czynności. Jego powstanie i funkcjonowanie będzie możliwe dzięki rozwojowi technologii wirtualnej rzeczywistości. Użytkownicy, którzy będą chcieli korzystać z metaverse, będą posługiwać się narzędziami obsługującymi VR i AR, tak by móc tworzyć wspólne wirtualne przestrzenie. Zresztą o kierunku rozwoju Facebooka w stronę wirtualnej rzeczywistości było głośno już w momencie przejęcia firmy Oculus. Obecnie jest ona integralnym elementem koncernu Meta. 

Czy technologia metaverse zastąpi Internet?

Pierwsze myśli przeciętnych użytkowników Internetu po usłyszeniu o idei metaversum mogą biec w kierunku obaw przed tym co nieznane. Czy Internet jaki znamy zniknie? A może nasze życie przeniesie się w zupełności do metaversum? Czy czeka nas scenariusz rodem z Matrixa?

Przede wszystkim, jeśli wierzyć ekspertowi w temacie – Matthew Ball’owi, technologia metaverse będzie stanowiła „quasi-następce” internetu mobilnego. Spoglądając w nie tak odległą przeszłość, możemy zauważyć, że rozwój mobilnego Internetu następował dość szybko i w znaczący sposób zmienił sposób konsumpcji treści w sieci, natomiast główne zasady działania pozostały niezmienne. Niewykluczone, że podobnie będzie w przypadku metaverse.

Według jakich zasad powstanie technologia metaverse?

Meta identyfikuje kilka głównych obszarów, które będą kluczowe przy rozwoju nowego rodzaju medium oraz głównych wyzwań, jakie można w nich zaobserwować:

  • Ekonomia – jak metaverse może zaoferować użytkownikom lepszy wybór dóbr, zachęcać ich do konkurencji oraz utrzymać dobrze prosperującą gospodarkę cyfrową
  • Prywatność – w jaki sposób można zmniejszyć ilość wykorzystywanych danych, jak zbudować technologię, która umożliwi korzystanie z danych w sposób przejrzysty i zapewniający kontrolę nad tym co udostępniamy,
  • Bezpieczeństwo i integralność – w jaki sposób można zapewnić ochronę użytkownikom metaverse i dać im odpowiednie narzędzia.

Co musi się wydarzyć, żeby metaverse powstał?

Wspomniany już wcześniej Matthew Ball zwraca uwagę na 8 dodatkowych czynników, które mają warunkować funkcjonowanie Metaverse:

  • Sprzęt – aby metaverse zaczął funkcjonować konieczne jest pojawienie się na rynku odpowiedniego sprzętu. Z jednej strony tyczy się to urządzeń przeznaczonych dla samych użytkowników – zestawy VR, rękawice haptyczne. Z drugiej – sprzętu do obsługi infrastruktury, który będzie wykorzystywany do tworzenia wirtualnych środowisk.
  • Połączenie – konieczne, by metaverse stał się środowiskiem operacyjnym będzie zapewnianie trwałych połączeń w czasie rzeczywistym. Istotne będzie istnienie zdecentralizowanej transmisji danych oraz centrów wymiany.
  • Moc obliczeniowa – niezbędne będzie dostarczenie wyjątkowo dużej mocy obliczeniowej, która pozwalać będzie na obsługę różnorodnych rodzajów obliczeń wykorzystywanych przez metaverse – tj. obliczeń fizycznych, renderowania, projekcji, sztucznej inteligencji itd.
  • Wirtualne platformy – stworzenie wirtualnych platform, które będą gwarantowały możliwość doświadczania wielu rozmaitych czynności, nawiązywania kontaktów towarzyskich czy nawet działalności gospodarczych, które będą generowały większość swoich przychodów wewnątrz infrastruktury metaverse.
  • Narzędzia – doskonalenie standardów wymiany danych, obejmujących nowe, interdyscyplinarne środowiska metaverse.
  • Płatności – obsługa cyfrowych procesów płatności i operacji finansowych wewnątrz metaverse, z wykorzystaniem technologii blockchain.
  • Treści, usługi i zasoby – projektowanie i zarządzanie w bezpiecznej formie zasobami cyfrowymi obecnymi w metaverse. Tymi zasobami mogą być finanse, wirtualne towary i waluty.
  • Zachowania użytkowników – dające się zaobserwować zmiany w zachowaniach użytkowników oraz biznesu, bezpośrednio związanych z metaverse, bądź odwołujące się do jego zasady działania lub filozofii.

Dlaczego nie uciekniemy od metaverse?

O ile koncepcja metaverse od jakiegoś czasu podbija sceny konferencji marketingowych oraz technologicznych, o tyle równie często bywa traktowana jako ciekawostka z gatunku science-fiction. Warto jednak śledzić informacje dotyczące metaverse, ponieważ wiele wskazuje na to, że właśnie tak może wyglądać kolejna odsłona cyfrowego świata. Obecnie może się wydawać, że ta przeszłość jest jeszcze bardzo odległa. W końcu technologie VR czy AR postrzegamy raczej jako dodatek do codziennej konsumpcji treści, aniżeli bezpośredni sposób ich przyswajania. Kilkanaście lat temu podobnie zresztą spoglądaliśmy na powoli pojawiające się smartfony. Nie sądziliśmy, by kiedykolwiek były w stanie zastąpić urządzenia desktopowe w codziennej konsumpcji treści cyfrowych. 

Zaangażowanie się w proces rozwoju technologii metaverse przez korporację, której narzędzi używa ok. 3 mld użytkowników, to bardzo wyraźny sygnał świadczący o tym, że jej prawdziwy rozwój dopiero zaczyna nabierać rozpędu. Jeśli jedna z najbardziej wpływowych korporacji technologicznych zmienia swoją nazwę, by być kojarzona z taką nowością, to – cytując klasyka – wiedz, ze coś się dzieje. Ten ruch ze strony kalifornijskiej firmy jest też próbą ucieczki do przodu. Facebook nie cieszy się od jakiegoś czasu dobrą sławą, dlatego zasygnalizowanie nowego otwarcia może przynieść wymierne, biznesowe korzyści. Zwłaszcza że inne firmy również dostrzegły potencjał w metaverse.

Przykładowo Epic Games, czyli twórcy popularnego Fortnite’a ogłosili budowę swojego metaversum i rozpoczęli odpowiednie przygotowania w celu zebrania środków. Możemy się spodziewać ciekawego „wyścigu zbrojeń” pomiędzy technologicznymi gigantami, który będzie miał zaowocować powstaniem nowego, lepszego wirtualnego świata.

Co przyniesie technologia metaverse?

Podczas konferencji informującej o rebrandingu Facebooka zaprezentowano kilka głównych obszarów, które mogą zmienić się w największym stopniu.

Rozrywka

Myśląc o rozwiązaniach związanych z VR najczęściej myślimy właśnie o rozrywce. W tym sektorze rozwiązania VR są najpowszechniejsze i wykorzystywane coraz częściej. Nic więc dziwnego, że o rozrywce Mark Zuckerberg wspomniał dość szybko. Stworzenie wirtualnych przestrzeni może przysłużyć się przeniesieniu kolejnych sektorów rozrywki do przestrzeni metaverse.

Praca

Z powodu globalnej pandemii znacząco przyspieszyły procesy związane z rozwojem pracy zdalnej. Powstanie nowych narzędzi ułatwiających pracę poza biurem, to zaledwie preludium do tego, co czeka nas w związku z metaverse. Tworzenie wirtualnych przestrzeni z jednej strony umożliwi zdalną pracę w warunkach zbliżonych do stacjonarnej, a  z drugiej wpłynie zapewne na stworzenie całych sektorów gospodarki funkcjonujących w metaverse.

Edukacja

Rozwój metaverse jako wirtualnych przestrzeni w dużym stopniu będzie wpływać na rynek edukacyjny. Materiały naukowe staną się zapewne jeszcze bardziej interaktywne niż obecnie, pozwalając odkrywać świat jeszcze przyjemniej. Metaverse powinien wpłynąć nie tylko na edukację dzieci i młodzieży, ale też na konsumpcję materiałów naukowych i możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności w bardziej specjalistycznych dziedzinach. Można wyobrazić sobie naukę przeprowadzania operacji chirurgicznych z pomocą wirtualnej rzeczywistości.

Handel

Metaverse może przynieść z jednej strony zmiany w sposobie dokonywania wyborów konsumpcyjnych. Model podejmowania decyzji może wyglądać zupełnie inaczej niż obecnie. Z drugiej strony znaczącą zmianą może być nabywanie dóbr w 100% wirtualnych, istniejących wyłącznie w przestrzeni metaverse. Jeśli dołożymy do tego zmiany w zakresie upowszechnienia się kryptowalut na jeszcze większą skalę, możemy przypuszczać, że zmiany w tym sektorze będą ogromne.

Marketing

Nowe możliwości oddziaływania, jakie pojawią się dzięki metaverse, zmienią sposób reklamowania i komunikowania się marek z odbiorcami. Tworzenie i angażowanie społeczności w czasie rzeczywistym będzie odgrywało jeszcze większą rolę niż obecnie. Rozwój równoległych wirtualnych przestrzeni będzie skutkował zapewne pojawieniem się wielu rozmaitych systemów reklamowych, umożliwiających reklamowanie usług w rozmaity sposób.

Technologia metaverse jest coraz bliżej

Uruchomienie metaverse prawdopodobnie zmieni wiele, nie tylko w zakresie konsumpcji internetu, ale również w funkcjonowaniu jednostek, biznesów i społeczeństw. Skala wszystkich zmian jest tak naprawdę trudna do wyobrażenia. Jedno jest jednak pewne. Przyszłość, jaką z pewnością będzie Metaverse, nadchodzi coraz większymi krokami. ­

#samnektar by Norbert Korus/Beeffective

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?

Źródła:

The Facebook Company Is Now Meta | Meta (fb.com)

Welcome to Meta | Meta (facebook.com)

Framework for the Metaverse — MatthewBall.vc

+ ostatnie wpisy

Jestem absolwentem filologii polskiej i zarządzania. Z marketingiem pierwszy raz zetknąłem się w trakcie działalności w organizacji studenckiej. Obszar ten wydał mi się na tyle interesujący, że postanowiłem się na nim skupić. Pierwsze doświadczenia zdobywałem przy obsłudze niedużych e-commerce.

Następnym etapem była agencja Beeffective, w której wypłynąłem na szerokie digitalowe wody. Realizuję działania z zakresu performance marketingu dla branży deweloperskiej, motoryzacyjnej, jak również wspieram projekty z obszaru e-commerce. Swój czas w pracy dzielę między planowanie kolejnych kampanii reklamowych, optymalizowanie tych uruchomionych i skrupulatne analizowanie osiąganych wyników. W swoich działaniach skupiam się na efektywnym wykorzystaniu dostępnych możliwości reklamowych w Facebook Ads, Google Ads czy LinkedIn Ads, a swoją wiedzą z tego zakresu dzielę się w eksperckim cyklu #samnektar. Moim największym powodem do dumy jest zrealizowanie kampanii, dzięki której w ciągu miesiąca udało mi się przekazać Klientowi ponad 1000 leadów kontaktowych.

Poza byciem specjalistą od digitalu chętnie zanurzam się w lekturze reportaży lub książek fabularnych, a piątkowe rozgrywki FIFA to dla mnie idealne zwieńczenie tygodnia w Beeffective. Gdy mam trochę wolnego czasu, pakuję plecak i ruszam w podróż.

Polecane Wpisy