Odzyskiwanie Menedżera firmy

Odzyskiwanie Menedżera firmy

W Beeffective wielokrotnie mieliśmy styczność z profilami firmowymi na Facebooku, których administratorzy funkcjonowali w przekonaniu, że posiadają wszelkie niezbędne kompetencje do zarządzania dostępami do swoich firmowych zasobów. Sekcja „Właściciel strony”, często brzmiąca tożsamo z nazwą fanpage’a, nie wzbudzała ich czujności, a bycie administratorem w sekcji „Istniejące role na stronie” dawały poczucie pełnego bezpieczeństwa. Niestety tylko pozorne.

Kwestie bezpieczeństwa i nadzorowania dostępów do zasobów firmy w social media poruszaliśmy w nektarach wielokrotnie. Między innymi w kontekście dodawania agencji jako partnerów.

Nasze doświadczenie wskazuje jednak, że to nie specjaliści odpowiedzialni za marketing stanowią zagrożenie dla własności nad fanpage’m. Z reguły osoby o nikłych kompetencjach socialowych, posiadający słynnego „admina”, mogą bezwiednie przejąć rolę właściciela nad naszą zebraną społecznością.

Właściciel strony vs. Menedżer firmy

Problem zaczyna się wtedy, gdy pod „Właścicielem strony” kryje się dostęp do Menedżera firmy, innego niż ten, do którego my mamy dostęp. Takie sytuacje spotykaliśmy wielokrotnie i niestety jeszcze rok temu, nie był w stanie nam pomóc nawet „Support Facebook’a”. Standardowa odpowiedź brzmiała „Proszę skontaktować się ze wszystkimi administratorami strony”. Oznaczało to, że każda z osób posiadająca jakikolwiek dostęp do zarządzania profilem weryfikowała, do jakich Menedżerów firmy mają wgląd na stronie https://business.facebook.com/.

Trudność polegała na tym, że redaktorzy odpowiedzialni za content rzadko byli zaznajomieni z technicznymi aspektami ekosystemu socialowego giganta. Druga sprawa, to tzw. „byli pracownicy”.
Kontakt w sprawach biznesowych był z nimi podwójnie trudny, nie mówiąc o pewności, czy nasza lista „byłych adminów” jest kompletna. Odzyskiwanie Menedżera firmy było więc procesem wyjątkowo skomplikowanym.

Facebook Concierge Support

Na szczęście w ramach rozwoju biznesu socialowego giganta i tzw. „Facebook Concierge Support”, w tej chwili można odzyskać pełen dostęp do swoich zasobów. Nie następuje to samodzielnie – wymaga kontaktu z działem pomocy. Jako agencja często mierząca się z analityką na rzecz kampanii i wykonaniem prac na start w Menedżerze firmy, przeszliśmy i taką ścieżkę.

Co właściciel, który posiada podstawy prawne do bycia adminem danego fanpaga, musi przygotować w ramach ten procedury?

Odzyskiwanie Menedżera firmy – krok po kroku

Po pierwsze potrzebny jest oficjalny dokument, który zawiera jego imię, nazwisko, datę urodzenia i zdjęcie. Nie trzeba chyba w tym punkcie dodawać, że te dane powinny być zgodne z naszym profilem prywatnym na Facebooku. Realnie, w naszym kraju będą to takie dokumenty jak:

  • Dowód osobisty.
  • Paszport.
  • Prawo jazdy.

Po drugie, należy przygotować pismo/oświadczenie, które obejmuje wszystkie poniższe informacje:

  • Opis relacji między wnioskodawcą a firmą. Czyli wyjaśnienie, jaką funkcję pełni się w organizacji. My w tej sytuacji rekomendujemy wybranie osoby o najwyższych kompetencjach, która jest wpisana w dokumenty firmowe przedsiębiorstwa.
  • Wyjaśnienie prośby oraz informację, czy nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy i/lub relacji biznesowej z osobami/firmą, stosownie do przypadku. Należy więc wskazać, kto aktualnie jest technicznym nieautoryzowanym właścicielem fanpaga. Jeżeli nie jest to możliwe do ustalenia, należy wskazać przyczynę zgłoszenia, np. dużej rotacji administratorów na przestrzeni czasu. W piśmie warto powoływać się na konkretne numery Menadżera firmy, bo nazwy bywają podobne i mylące. Jak znaleźć identyfikator? Odsyłam do jednego z moich poprzednich tekstów: LINK
  • Oświadczenie, że podane informacje są prawdziwe i dokładne (np. „Oświadczam, że podane informacje są prawdziwe i dokładne”).

Skan tego dokumentu z podpisem należy wysyłać do Facebook’a.

Trzecim punktem, niezbędnym w tej procedurze, jest dostarczenie ostatnich trzech faktur lub wyciągów rozliczeniowych z kont reklamowych, które są własnością firmy oraz podanie ostatnich 4 cyfry karty kredytowej używanej na koncie reklamowym.

Taki komplet materiałów przesyłamy do „Facebook Concierge Support”. Reakcja z ich strony następuje z reguły w ciągu 48 godzin w dni robocze – również w godzinach popołudniowych. Jednak odzyskiwanie Menedżera firmy chyba jest tego warte 😉

Konto na Instagramie

Jeżeli elementem naszego Menedżera firmy jest konto na Instagramie, kolejnym etapem będzie czasowe zmienienie go na „konto osobiste”, czyli profil prywatny. (Ten problem spotykamy, nawet gdy sami chcemy dokonać zmian w Menedżerze Firmy). Jak to zrobić?

Aby zmienić profil biznesowy na profil osobisty, postępuj według poniższych kroków:

  1. Przejdź do profilu w aplikacji i w prawym górnym rogu kliknij „Menu”.
  2. Kliknij sekcję Ustawienia.
  3. Przejdź do zakładki Konto.
  4. Kliknij Przełącz na konto osobiste.
  5. Naciśnij Powróć, aby potwierdzić.

Zawiadamiamy Facebook’a o wszystkich dokonanych krokach i czekamy kolejne 48 godzin.

Ułatwiony dostęp do pełnych zasobów

Z naszego doświadczenia wynika, że zaprezentowana ścieżka jest aktualnie jedyną drogą umożliwiającą przywrócenie dostępu do pełnych zasobów firmowego fanpage’a. Jeszcze rok temu, w krytycznych sytuacjach, nie było żadnej opcji poza szukanie dotychczasowych administratorów. Jest to więc duże udogodnienie dla wszystkich „nieprzypilnowanych” dostępów w historii. Wszystkim życzę, żeby nigdy nie spotkała ich potrzeba korzystania z odzyskiwania praw własności do zasobów firmowych, ale jeżeli tak się jednak stanie, warto być przygotowanym i przynajmniej trzymać porządek w fakturach z kont reklamowych.

#samnektar by Anna Skóra/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Jestem absolwentką ekonomii i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim oraz studiów podyplomowych z grafiki komputerowej i multimediów. Pracowałam w wydawnictwie związanym z tematyką ekonomiczną, następnie przez wiele lat kierowałam zespołem w agencji reklamowej, realizując kampanie marketingowe ATL i BTL głównie dla branży finansowej. Chociaż wszystko wskazywało na to, że moje życie zawodowe będzie kręciło się wokół marketingu instytucji bankowych, zdecydowałam się wykorzystać swoją wiedzę i pasję do nowych mediów również w innych branżach, co aktualnie mam przyjemność realizować w Beeffective jako Head of Performance.

W agencji dbam o wyniki sprzedażowe Klientów i doradzam, z jakich narzędzi najlepiej korzystać, żeby uzyskać zamierzone efekty. Zarządzam zespołem specjalistów, którzy z powodzeniem potrafią przekuć znajomość systemów reklamowych na sprzedaż. Największą satysfakcję dają mi te projekty, w których możemy odpowiadać za komplet działań digitalowych – rozpoczynając od strategii marki, poprzez planowanie komunikacji, aż po realizację kampanii. Zdaję sobie sprawę, że marketing to nie jest droga na skróty, a sukces zależy od wielu czynników i efektywnego połączenie wielu obszarów.

Grywam w siatkówkę i wierzę, że tak jak wspólny cel na boisku łączy zawodników, tak fani sportów drużynowych najlepiej odnajdują się w pracy zespołowej na gruncie zawodowym. Dobre wyniki klientów Beeffective to nasz cel, a rezultaty to zasługa całego teamu Performance, z którym mam przyjemność pracować.

Polecane Wpisy