Jak zbudować społeczność na YouTube?

Jak zbudować społeczność na YouTube

W każdym portalu społecznościowym zbudowanie grona odbiorców powinno być najważniejszym aspektem tego miejsca. Jeśli jesteś twórcą czy prowadzisz kanał dla firmy w YouTube, to wielokrotnie w głowie pojawiały się myśli: “Co muszę zrobić, by przyciągnąć więcej widzów na swój kanał”, “Dlaczego ludzie nie komentują mojego filmu?”. W tekście pochylę się nad pytaniem jak zbudować społeczność na YouTube i czy jest to skomplikowane?

Społeczność na YouTube – jak zacząć budować?

Zacznijmy od tego, że budowanie społeczności będzie zależeć od kategorii, w jakiej przyjdzie nam umieszczać materiały wideo. Stopień skomplikowania budowania społeczności ma ścisły związek z tym czy działamy w branży budowlanej, a może fashion, czy nasz kanał przedstawia filmy z podróży. Każdy z tych segmentów ma swoich odbiorców, ale nie oczekujmy, że każdy będzie miał taką samą ich liczbę.

Jeśli jesteś na początku swojej drogi z kanałem YouTube, pamiętaj o tym, by przyciągnąć widzów na kanał. Pomoże Ci w tym nektar o pozycjonowaniu w YouTube, poznaj krótkie SEO w 9 krokach. Nie zbudujesz trwałej społeczności, jeśli Twoje filmy nie pozycjonują się w YouTube, czyli nie znajdują się też w systemie rekomendacji.

Nie zbudujesz trwałej społeczności, jeśli Twoje filmy nie pozycjonują się w YouTube, czyli nie znajdują się też w systemie rekomendacji.

Paweł CIOSK

Generujesz ruch na kanale YouTube i masz wyświetlenia? Co dalej?

Jedną z najważniejszych rzeczy, kluczowa w budowaniu społeczności, to odpowiadanie na komentarze, które pojawią się pod filmem. Jest to istotne z kilku aspektów, ale ja podkreślę dwa najważniejsze:

  1. Odpowiadanie na komentarze pozwala w bardzo prosty sposób wysłać sygnał dla autora komentarza, jak i dla innych osób patrzących w sekcje komentarzy, że liczymy się z ich głosem i to, co chcą nam zakomunikować jest dla nas istotne.
  1. Odpowiadanie na komentarze jest ważne dla algorytmu. Im więcej mamy interakcji na kanale, tym chętniej algorytm pokaże nasze materiały w filmach proponowanych. Pomogą one również przy pozycjonowaniu filmów w YouTube.

Ważne, by zdawać sobie sprawę, że samo umieszczenie wideo na  YouTube nie kończy etapu dobrze prowadzonego kanału. Pierwsze godziny czy dni po premierze są kluczowe. Kilka godzin po przesłaniu nowego filmu zaplanuj sobie na sprawdzenie i ewentualne odpowiadanie na komentarze.

Jak pobudzić odbiorców, by komentowali pod filmem?

Przypinaj komentarz pod przesłanym filmem

Po przesłaniu filmu, jako autor kanału, możesz jako pierwsza osoba zostawić komentarz i jednocześnie możesz ten komentarze przypiąć. Dzięki temu masz pewność, że komentarz będzie zawsze wyświetlał się pod filmem jako pierwszy i każda osoba przewijająca sekcje komentarzy go zobaczy. Czasami jest to mała zachęta, ale są też odbiorcy Twojego materiału wideo, którzy właśnie jej potrzebują. Potrzebują małego powodu, który sprowokuje ich do większej interakcji. Przypięty komentarz może w tym pomóc!


Zacznij pozyskiwać nowych widzów na swoim kanale!


Zadawaj pytania otwarte i odsyłaj do sekcji komentarzy

Dobrą praktyką jest połączenie pytania otwartego do przesłanego filmu w przypiętym komentarzu, który rozszerzy czy też przeniesie dalszy ciąg filmu w sekcje komentarzy. W społeczności YouTube możesz znaleźć mnóstwo miejsc, gdzie sekcja komentarzy puchnie od mnogości wypowiedzi w nawiązaniu do pytania, które zadajesz jako autor w przesłanym filmie.

Zadawaj wiele pytań i poproś o odpowiedzi w komentarzach

Na YouTube umieszczamy różne filmy, powstają też społeczności, w których nie sposób zadawać pytania otwarte. Czasami nasze materiały są jednoznaczne, mają mniejsze możliwości do budowania rozległych dyskusji. Dlatego warto podczas nagrywania czy montażu wideo poprosić widzów w komentarzach o odpowiedź na konkretne pytanie. Liczą się interakcje! Komentarz krótki, ale konkretny, ma taką samą wartość dla autora.

Korzystaj z zakładki społeczność na YouTube

Osoby z ponad 1000. subskrybentów mają możliwość publikacji postów w zakładce Społeczność. Jest do doskonałe miejsce, które ma swoją dodatkową przestrzeń, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, gdzie możemy w bardzo prosty sposób zwiększyć zasięg naszego kanału i tym samym zbudować społeczność w YouTube.

W zakładce społeczność możesz umieszczać różne sposoby komunikacji, posty mogą zawierać:

  • ANKIETY:
  • GIF
  • TEKST:
obrazek przedstawiający tekst w poście w zakładce społeczności w YouTube
  • OBRAZY:
obrazek przedstawiający możliwość umieszczenie grafiki w poście
  • FILMY:
obrazek przedstawiający możliwość umieszczenia wideo z kanału w poście

W każdym z tych rodzajów postów możesz dodawać emotki, hashtagi, jak  również linki, które mogą bezpośrednio prowadzić do Twojego filmu, albo do playlisty.

Bardzo fajna metoda, by dotrzeć do swoich subskrybentów, jak i innych widzów!

Jak stworzyć post w zakładce Społeczności?

Stworzenie nowego posta na karcie społeczności jest bardzo prostą rzeczą. Nie wymaga włączenia dodatkowych funkcji, choć może sprawiać wrażenie, że jest lekko schowana. Wynika to z faktu, że w YouTube pierwszeństwo mają filmy, które umieszczasz na swoim kanale. Zakładka społeczności jest tylko dodatkiem, który ma sprawić, że Twój kanał będzie bardziej popularny albo zdobędzie więcej odbiorców.

Zamieszczamy post w zakładce społeczności:

  1. Przechodzimy na główną stronę YouTube i logujemy się na konto, w którym chcemy umieścić post.
  2. U góry strony wybieramy „Utwórz” (jeśli nie widzisz tej opcji, to znaczy, że nie masz przekroczonej liczby 1000. subskrybentów, ewentualnie jesteś kilka dni po przekroczeniu tego progu. YouTube potrzebuje kilka dni na włączenie tej opcji).
  3. Zostaniesz przeniesiony do widoku tworzenia posta w zakładce społeczności z napisem „Napisz coś do swoich fanów” oraz możliwościami, jakiego typu to ma być post.
  4. Po wybraniu medium i tekstu pozostaje wcisnąć „Opublikuj”.

Budowanie społeczności jest trudne i wymaga czasu. Jeśli pierwszych kilka publikacji nie zdobędzie uznania wśród społeczności, nie rezygnuj. Musisz cierpliwie tworzyć posty z różnymi formatami. Warto sprawdzać godziny ich umieszczania w serwisie. Pamiętaj, YouTube jest platformą wideo. Najpierw twórz przemyślane, angażujące wideo i taki też twórz content na swoim kanale. Budowanie zaangażowanej społeczności traktuj jako równie ważny, ale jednak następny krok.

#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Skończyłem studia inżynierskie na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn na Akademii Morskiej w Gdyni. Chociaż udało mi się zdobyć ciepły i wygodny etat, bez wahania rzuciłem go, by wyruszyć w świat e-marketingu. W międzyczasie ukończyłem jeszcze studia magisterskie na kierunku Zarządzanie oraz Studia Podyplomowe - Marketing w Nowych Mediach. Przez wiele lat byłem i nadal jestem organizatorem Delfinaliów – popularnego w Trójmieście, studenckiego wydarzenia kulturalno-rozrywkowego.

W Beeffective jestem odpowiedzialny za planowanie, wdrażanie oraz optymalizację kampanii reklamowych w przestrzeni cyfrowej. Konfiguruję narzędzia analityczne, które pokazują mi, czy podejmowane działania przynoszą założone efekty. Najbardziej cieszy mnie, gdy znacznie je przewyższają. Moim ulubionym formatem jest video i właśnie takie najczęściej rekomenduję Klientom do promocji ich marek.

Mam przyjemność być jednym z autorów eksperckiego cyklu #samnektar, gdzie w głównej mierze dzielę się swoją wiedzą na temat kanału YouTube. Uwielbiam sport, zwłaszcza piłkę nożną. Gdybym mógł, zwiedziłbym wszystkie stadiony świata. Jeżeli akurat nie oglądam jakiegoś meczu na żywo, to robię to z pilotem w ręku. W ramach rozgrywek Beeffective w FIFA zdobywałem już laury Mistrza Miesiąca i mam nadzieję, że ten tytuł zostanie ze mną na stałe.

Polecane Wpisy