beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Zmiany w mediach społecznościowych – od Juniora do Head of Social Media

W kwietniu 2023 roku mija 7! lat odkąd dołączyłam do Beeffective! Już niedługo będziemy świętować moją rocznicę w biurze. Zanim jednak odbędzie się część oficjalna, chciałam z tej okazji opisać, jak wyglądała moja droga od Juniora do Head of Social Media oraz jak w tym czasie zmieniły się social media. Na kilku przykładach pokażę także swoje pierwsze „realizacje” oraz jak wyglądał proces optymalizacji codziennej pracy. Ostatnie lata to etap zarządzania #TeamSocial, układania procesów wewnątrz firmy i dostosowywanie się do zmian i sytuacji na świecie. Ok, ale jak to się zaczęło i jak wyglądała na początku praca w Beeffective? Sprawdźmy to!

Witamy w  Beeffective – agencji social media!

Był rok 2016. Od kilku miesięcy szukałam pracy, która będzie z jednej strony odpowiedzią na moje zainteresowania i zajawki, a z drugiej będzie wyzwaniem. Prowadziłam swoje konta prywatne w social media oraz budowałam społeczność na Instagramie, publikując zdjęcia z trójmiejskich restauracji i pubów. W międzyczasie testowałam wszystkie aplikacje, robiłam fotki, czytałam blogi marketingowe i brałam udział w różnych eventach związanych z socialami. Po dość długim procesie rekrutacyjnym dołączyłam do Beeffective i zajęłam stanowisko Junior Social Media Specialist. Moje zadania na początek opierały się głównie na tworzeniu copywritingu do postów, tworzeniu prostych grafik, robieniu zdjęć oraz budowaniu bazy influencerów do zbliżających się eventów, które dla Klientów organizowało Beeffective.

Spotkanie projektowe w Strefie Startup w Gdyni (2017) | Źródło: zasoby własne

Co według mnie sprawiło, że zostałam przyjęta do firmy i co rekomenduje przyszłym kandydatom? Przede wszystkim pasja, zajawka i chęci do pracy w social media, które ciągle się zmieniają i wymagają sporej elastyczności. Po drugie duży zapał do nauki i testowania nowych rzeczy, a na koniec determinacja i nieodpuszczanie. Przez pierwsze miesiące nabierałam doświadczenia w kontaktach z pierwszymi klientami, dostałam pierwsze projekty i uczyłam się zarządzania profilami w social media. Ten okres to czas testów nowych sprzętów, pojawiających się nowych aplikacji np. do generowania zdjęć i filtrów czy nowych funkcjonalności na platformach.

Początki w Beeffective

Funfact: Nie pamiętam dokładnej daty, kiedy dołączyłam do #TeamBeeffective. Pamiętam natomiast pierwsze zdjęcia, które opublikowałam pierwszego dnia pracy. Współpracowaliśmy wówczas z marką á Tab, która była nowa na rynku. 15 kwietnia dodałam post z kolorowymi miskami. Czy dziś rekomendowałabym takie posty? Prawdopodobnie nie, aktualnie packshoty na białym tle nie są dobrym rozwiązaniem i nie zwiększają zaangażowania na profilu. Dziś zaproponowałabym posta karuzelowego z inspiracjami na pyszne sałatki. Dopiero na końcu dodałabym miski z elementami graficznymi, które byłyby spójne w key visual. W tamtym czasie jednak, poprzez regularne działania pozyskaliśmy organicznie ponad 10 000 followersów i zwiększyliśmy sprzedaż w sklepie online!

Konto na Instagramie marki á Tab

Posty dla marki á Tab na Instagramie | Źródło: konto na Instagramie marki á Tab

 

Pierwsze wyzwania w social media

Mój pierwszy samodzielny projekt to stworzenie strategii i zarządzaniem kontem na Facebooku dla marki Lactima. Jaki był mój zakres obowiązków? Opracowanie strategii obecności marki na Facebooku, przygotowanie linii komunikacyjnych, organizacja konkursów, przygotowanie grafik, zarządzanie społecznością oraz odpowiadanie na wiadomości wewnętrzne. Ponadto zależało mi na szukaniu nowych inspiracji. Analizowałam najlepsze posty konkurencji, prowadziłam kampanie Facebook Ads i proponowałam rozwiązania, które pozwolą na osiąganie celów, które przed nami stały.

Co się zmieniło w Beeffective?

Dzisiaj Beeffective jest w innym miejscu niż 7 lat temu i zmieniło się praktycznie wszystko! Wówczas zespół projektowy tworzyły 2 osoby oraz wsparcie ad hoc zewnętrznych grafików. Dzisiaj nad projektami czuwają specjaliści z kilku działów, od osób z zespołu Strategy i Creative, poprzez Social Media oraz Graphic Design, po osoby z działu Performance, które prowadzą kampanie płatne. Ostatnie lata w social media sprawiły, że warto postawić na specjalizację i rozwijać swoje kompetencje w wybranych obszarach. Specjalizacje pozwalają na zdobycie eksperckiej wiedzy i umiejętności, które są potrzebne do tworzenia efektywnych działań z obszaru marketingu online.

Grafiki do bieżącego kalendarza przygotowywałam sama na podstawie opracowanych szablonów postów, zdjęć stockowych i płatnych aplikacji. Dziś tworzymy na początku współpracy key viusal, który jest drogowskazem do przygotowania grafik do bieżącej komunikacji i działań kampanijnych.

Grafiki stworzone dla marki Lactima

Grafiki dla marki Lactima w 2016 roku | Źródło: fanpage marki Lactima


Content dla marki Lactima w 2023 roku | Źródło: fanpage marki Lactima

Nowe możliwości i ciekawe projekty social media

W ciągu ostatnich 7 lat pojawiły się również nowe platformy społecznościowe, takie jak np. Snapchat, TikTok, Clubhouse czy BeReal, które zyskały popularność i zdobyły znaczący udział w rynku social media. Pracując w tej branży, trzeba być cały czas ,,in the loop’’ i śledzić wszystkie nowości. Platformy oferują różnorodne sposoby interakcji i udostępniania treści, w tym także krótkie materiały video. Jednym z dużych wyzwań w kolejnych latach pracy w Beeffective i awansu na stanowisko specjalisty było sprawne tworzenie contentu oraz śledzenie trendów w social media.

Równolegle, aby stać się dobrym ekspertem z zakresu social media, musiałam zdobyć dodatkowe umiejętności z marketingu online, content marketingu czy analizy danych. W kolejnym okresie pracy stawiałam na szkolenia stacjonarne i online, dedykowane kursy. Brałam udział w eventach marketingowych i jeździłam na  branżowe konferencje. Równolegle śledziłam blogi, portale branżowe i  poszerzyłam siatkę kontaktów. Przed pandemią w Trójmieście odbywało się sporo spotkań networkingowych, konferencji i szkoleń branżowych, w których chętnie brałam udział. Każdy taki event był źródłem nowych inspiracji i pomysłów dla marek, które obsługiwaliśmy. Finalnie, po kilku latach zdecydowałam się wystąpić także na kilku eventach w roli prelegenta. Mogłam w ten sposób podzielić się wiedzą, którą zdobyłam w ciągu ostatnich kilku lat.

Udział w eventach branżowych i szkoleniach | Źródło: zasoby własne

 

Coraz bardziej rozbudowane portfolio social media

Portfolio poszerzyło się o kolejne duże marki, regularnie prowadziłam działania dla home&you, gdzie byłam odpowiedzialna za komunikację na Instagramie. W międzyczasie pojawiło się sporo nowych opcji na tej platformie, które są dostępne do dziś. Wdrożyłam spójny feed na platformie, skonfigurowałam sekcję SKLEP i prowadziłam od 2016 stałe i zaplanowane działania w InstaStories. Ważnym elementem stało się wówczas budowanie zaangażowanej społeczności, dlatego proponowałam rozwiązania, które z powodzeniem można wykorzystywać także w 2023 roku. Regularnie organizowałam konkursy z nagrodami, angażowałam mikro-influencerów do współprac barterowych czy pozyskiwałam content w ramach User-Generated Content.

Archiwalne posty dla marki home&you | Źródło: archiwalne screenshoty z profilu marki home&you


Archiwalne posty dla marki home&you | Źródło: archiwalne screenshoty z profilu marki home&you


Archiwalne posty dla marki home&you | Źródło: archiwalne screenshoty z profilu marki home&you

 

Optymalizacja działań

Stanowisko Head of Social Media zajmuję od 2019 roku i czas ten upłynął przede wszystkim na dodaniu do portfolio Beeffective nowych usług, pozyskaniu znanych brandów jak: Bayer, Trefl i Mowi, ale także na usprawnieniu pracy w #TeamSocial. Na tym trzecim aspekcie chciałabym się skupić w tej części artykułu. Podstawowym narzędziem specjalistów ds. social media są kalendarze postów. Pracujemy na harmonogramach publikacji od początku działalności Beeffective, jednakże ich wygląd, kształt i zakres zmieniały się na przestrzeni ostatnich lat.

Nowe narzędzia w służbie social media

Wraz z pojawieniem się nowych platform i możliwości, do kalendarzy postów zostały dodane dodatkowe informacje. Dotyczy to głównie dystrybucji contentu (np. InstaStories z wykorzystaniem dostępnych stickerów) czy publikacji materiałów video na TikToku lub w Reelsach. Beeffective pracuje w środowisku Googla, dlatego też zrezygnowaliśmy z przesyłanych plików do Klientów. Zastąpiliśmy je arkuszem Google, do którego Klient ma dostęp z dowolnego miejsca, o każdej porze. Takie rozwiązanie także znacząco poprawiło pracę nad planem publikacji i usprawniło procesy akcepctacji wewnętrznej oraz u Klientów.  Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kalendarzy postów i tego, dlaczego warto z nich korzystać, odsyłam do artykułu o optymalizacji pracy.

Archiwalny kalendarz postów dla marki Lactima | Źródło: zasoby własne

W ciągu ostatnich lat social media stały się  również coraz bardziej interaktywne i zorientowane na społeczność. Wiele platform wprowadziło funkcje, takie jak grupy, wydarzenia, czaty i komentarze, które umożliwiają użytkownikom komunikację i kontakt z innymi ludźmi. Musieliśmy nauczyć się, jak efektywnie zarządzać społecznościami, które gromadzimy w social media. Jednym z kluczowych projektów, który skupiał się na aktywizowaniu fanów były działania dla Miasta Gdyni. Naszym głównym celem było tworzenie kreatywnego contentu oraz wykorzystanie nowości w social media.

Archiwalne posty dla Gdyni | Źródło: archiwalne screenshoty z profili Gdyni

Komunikacja wewnętrzna

Równolegle wraz z rozwojem firmy i stworzeniem działów, które ściśle ze sobą współpracują musieliśmy zadbać o przepływ informacji wewnątrz firmy i sprawniejsze zarządzanie projektami. Zarówno dla Klientów, jak i na wewnętrzne potrzeby agencji. Zrezygnowaliśmy z firmowej komunikacji na Messengerze i od kilku lat używamy Google Chata. Każdy zespół projektowy ma swój odrębny pokój i służy do wymiany informacji o danym Kliencie. Ponadto w codziennych obowiązkach wykorzystujemy Trello, gdzie online możemy śledzić postępy prac oraz organizować zadania i pracę w zespołach. Aktualnie wdrażamy dodatkowe funkcjonalności i automatyzację w Trello, aby efektywniej zarządzać projektami i zintegrować system z innymi narzędziami, które wykorzystujemy. Przychodząc do Beeffective miałam 1 kalendarz książkowy, który wówczas był moją tablicą zadań i najważniejszym narzędziem pracy!

Najlepsze przed nami!

Podsumowując, w ciągu ostatnich 7 lat social media przeszły przez wiele zmian i ewolucji, zarówno w zakresie funkcjonalności, jak i w sposobie ich użytkowania przez ludzi. Równolegle z transformacją mediów społecznościowych, zmienialiśmy podejście do organizacji pracy i wewnętrznych procesów. Cały czas jednak w DNA Beeffective i członków zespołu jest wpisany rozwój i chęć poznawania oraz testowania nowych rzeczy. Przed nami kolejne wyzwania i bacznie przyglądamy się m.in. tematowi sztucznej inteligencji i jej roli w dzisiejszych mediach społecznościowych. Stay tuned!

#samnektar napisała Klaudia Chmielewska z Beeffective

Szukasz efektywnego wsparcia w digital marketingu?