Czy komunikacja na TikToku jest dla Twojej firmy?

Komunikacja na TikToku

TikTok to zupełnie nowa energia, która zawładnęła onlinowym światem. Pamiętasz takie serwisy społecznościowe jak Musical.ly czy Vine? To właśnie z połączenia tych dwóch platform w 2016 roku powstał TikTok, który już od wielu miesięcy jest jedną z najpopularniejszych pobieranych aplikacji na całym świecie!
Dlaczego tak wiele osób pokochało zarówno samą aplikację, jak i publikowany tam content? Jest wiele powodów!

TikTok – czym jest i o co tutaj chodzi?

Zanim opowiem o tym, czy komunikacja na TikToku jest dla Twojej firmy – kilka słów o samej platformie. TikTok to wyjątkowa aplikacja contentowa, której misją jest inspirowanie i sprawianie radości użytkownikom. Dzięki niej każdy może zostać rozchwytywanym twórcą i na bieżąco tworzyć angażujące treści, bez użycia dodatkowych narzędzi i programów. Wszystko znajdziesz w jednej aplikacji!
Pełnoekranowy podgląd filmów wideo (aktualnie pojedynczy film może trwać nawet do 3 minut), w połączeniu z chwytliwą muzyką, daje nam angażujący, gotowy materiał, który pobudza wszystkie zmysły odbiorcy i w pełni go angażuje. Takie materiały wideo zapewniają pełne skupienie na przeglądanych treściach. Dzięki temu, jako użytkownicy, nie doświadczymy tutaj zjawiska multiscreeningu, które jest bardzo popularne przy korzystaniu z innych platform. Dodatkową zaletą TikToka jest przemyślany interfejs, który jest wręcz stworzony do odkrywania i angażowania się w publikowany content. Na platformie mamy do dyspozycji aż 3 główne kanały:

Trzy główne kanały na TikToku

Główny (dla Ciebie)

Widzimy go od razu po przejściu do aplikacji. Zawiera on strumień (a może raczej morze) kreatywnego contentu, który dopasowany jest pod nasze preferencje. TikToka wyróżnia przede wszystkim szybkie i płynne przechodzenie pomiędzy zapętlonymi materiałami wideo – tutaj nie ma czasu na odpoczynek! Nawet reklamy płynnie wpisują się w całość Twojego tiktokowego strumienia.

Obserwowani

W tym miejscu masz dostęp do swoich polubionych kont, z którymi możesz być cały czas na bieżąco. Dobra wiadomość – liczba obserwujących profil nie wpływa bezpośrednio na wyświetlenia Twoich filmów, ponieważ cały czas są one proponowane innym użytkownikom na głównym kanale. Miła odmiana, prawda?

Profil Twojej marki

Serce marki na TikToku. W BIO uwzględnij wszystkie najważniejsze informacje o marce – pamiętaj, że masz na to tylko 80 znaków. Dzięki swojemu profilowi masz również możliwość odesłania użytkowników do najważniejszych onlinowych miejsc, np. do strony www, czy profilu na Instagramie, gdzie mogą dowiedzieć się jeszcze więcej o Twojej marce. Pamiętaj o dodaniu UTM do linków!

Poznajcie się bliżej

Początek przygody z TikTokiem i jego pierwsze uruchomienie, może przypominać pierwszą Tinderową randkę. Nie wiesz czego się spodziewać, jest dość niezręcznie, czasem szokująco… Im dłużej trwa, tym częściej zadajesz sobie pytanie „Co to jest i co ja tutaj w ogóle robię!”. Czasami jednak warto dać drugą szansę i lepiej się poznać. Pierwsze wrażenie jest oczywiście bardzo ważne, ale czasem… mylące. Szczególnie jeśli chodzi o TikToka i to, jak działa jego algorytm. Przy pierwszym uruchomieniu aplikacja podrzuca Ci losowo wybrane kreacje (których widok również może bardzo zdziwić) i sprawdza, jak i czy w ogóle na nie reagujesz. Dlaczego tak się dzieje? TikTok po prostu jeszcze nie zna Twoich upodobań i dlatego podrzuca losowe treści, które mogą, ale nie muszą Ci się spodobać. Dopiero po jakimś czasie, jeśli będziesz wchodzić na bieżąco w interakcje i angażować się w proponowane materiały lub dłużej oglądać konkretne treści w wybranej kategorii, TikTok będzie mógł lepiej dobierać odpowiadający Twoim upodobaniom content. Wniosek? Im częściej i dłużej używasz TikToka, tym większą przyjemność sprawia Ci korzystanie z aplikacji! I to właśnie najważniejsza misja tego serwisu – przynoszenie radości, inspirowanie i kreatywne podejście do krótkich i bardzo angażujących materiałów wideo.

Co z Twoją marką?

Wszystko brzmi pięknie, ale czy ten wciąż rozwijający się serwis może przynieść Twojej marce spektakularne zasięgi, nową zaangażowaną społeczność i docelowo wzrost sprzedaży? Czy rzeczywiście komunikacja na TikToku jest odpowiednia dla Twojej marki? Istnieje błędne przekonanie, że TikTok to aplikacja jedynie dla dzieci i młodzieży. Od 2018 roku TikTok bardzo mocno ewoluował. Z platformy o czysto rozrywkowym charakterze, stał się aplikacją do kreatywnych i angażujących rozwiązań – również tych marketingowych. Tylko jak wycisnąć cały potencjał z tej aplikacji, by przyniosła oczekiwane rezultaty? Już tłumaczę.

Duże zasięgi organiczne i brak konkurencji

Pierwszym argumentem, który powinien przekonać Cię do rozpoczęcia przygody z TikTokiem, jest fakt, że Twoja konkurencja prawdopodobnie nie jest obecna na tej platformie albo działa w bardzo ograniczonym zakresie. Wystarczy, że przeszukasz aplikację pod kontem hashtagów, które wpisują się w działania Twojej marki i sprawdzisz konta swojej konkurencji.
Drugi argument jest równie zachęcający. Dość szybko możesz zyskać nowych obserwujących i wykręcić zadowalające zasięgi na swoim profilu. Z biegiem czasu prawdopodobnie nie będzie już to takie proste i przede wszystkich… bezpłatne. W przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama na TikToku nie musisz inwestować wiele czasu i energii, by dotrzeć do zupełnie nowych użytkowników. To w końcu jedna z niewielu platform, której zależy na tym, by Twoje kreacje dotarły organicznie do jak największej ilości użytkowników. Wykorzystaj to!

Kolejną rzeczą, która powinna przekonać Ciebie do szybkiego rozpoczęcia działań na TikToku, to możliwość dotarcia do zupełnie nowej grupy odbiorców. Użytkowników tej platformy nie znajdziesz nigdy indziej! Jest to duża szansa na pozyskanie zupełnie nowej grupy odbiorców, którym możesz przedstawić swoją markę. Czy to coraz bardziej przekonuje Cię się do startu działań na TikToku? Sprawdź, o co musisz zadbać, by były one efektywne i angażujące!

Zachwyć i utrzymaj!

Oczywiście mowa tutaj o czymś, o co bardzo trudno w dzisiejszych działaniach w social media – o uwagę i zaangażowanie odbiorców. A nic tak przecież nie zatrzyma ich na dłużej niż atrakcyjny content przygotowany w wersji wideo. Przed publikacją pierwszej gotowej kreacji, warto wcześniej zastanowić się nad paroma ważnymi aspektami, które wymieniam poniżej.

Strategia obecności marki na TikToku

Ustal cel, który planujesz osiągnąć swoimi działaniami. Chcesz zwiększyć zasięg i rozpoznawalność swojej marki, zbudować zaangażowaną społeczność, sprzedawać produkty? Równolegle przy określaniu celu, zastanów się nad contentem, który opublikujesz. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze typy treści, które mogą pomóc:

Treści rozrywkowe – jeśli ton of voice Twojego brandu wpisuje się w content o tym charakterze – rewelacyjnie! TikTok uwielbia takie kreacje. Stwórz swój unikalny pomysł na promocję marki lub inspiruj się bieżącymi trendami i obserwuj, jak rosną zasięgi Twojego profilu. 
Treści edukacyjne – stawiasz na edukację i dzielenie się określoną wartością z nowymi użytkownikami? Kreacje poradnikowe, krótkie tutoriale, przepisy, narzędziówki – dzięki nim na dłużej przyciągniesz uwagę odbiorców, a dodatkowo możesz stać się autorytetem i mentorem w określonej kategorii.

Na TikToku Beeffective zamieszczamy krótkie podsumowanie naszego cyklu #SamNektar

Treści biznesowo-produktowe – pokazuj swoje produkty, stosując ciekawe efekty i korzystając z popularnych podkładów muzycznych. Nie sprzedawaj wprost – pokazuj użycie swoich produktów i ich zalety w interesujący dla użytkowników sposób. W tego typu treściach możesz również nawiązywać do ciekawostek z branży i pokazać w lekki i angażujący sposób, jak wygląda Twoja marka.
Treści kreatywno-naśladowcze – TikTok w przeciwieństwie do innych platform lubi, jeśli jego użytkownicy nawzajem się inspirują i kreatywnie wykorzystują materiały przygotowane od innych. Tu chodzi o trendy! Bądź z nimi na bieżąco! Wykorzystuj modne efekty, muzykę i filmy. Postaraj się płynnie dopasować je do tematyki Twojego kanału – w aplikacji zaglądaj często do zakładki „Odkryj”. Znajdziesz tam popularną muzykę, hashtagi czy efekty, które aktualnie są najczęściej używane przez użytkowników.
Transmisje na żywo – jeśli Twoje konto obserwuje już ponad 1000 użytkowników, koniecznie przetestuj transmisje live na TikToku! Informacja o prowadzonej transmisji wyświetli się wszystkim osobom, które Cię obserwują. Zobaczą ją również te osoby, których tematyka Twojego kanału i rodzaj publikowanego contentu zbliżony jest do ich upodobań.
Jak widzisz, treści publikowane na TikToku nie muszą wyłącznie opierać się o pranki, taniec i śpiew.

Przykłady dobrze prowadzonych kont firmowych na TikToku: x-com.pl i plantwear.pl

Bzzz… #LearnOnTikTok! Niedawno aplikacja otworzyła specjalny fundusz Creative Learning Fund o wartości 250 milionów dolarów, by wspierać tiktokowych twórców, którzy tworzą treści edukacyjne.

Autentyczność przede wszystkim

Na tej platformie kieruj się zasadami, które pewnie są już Ci dobrze znane. Jeśli od dłuższego czasu przygotowujesz efektywną komunikację na innych kanałach social media. Zadbaj o autentyczność przekazu, jego naturalność. Nie udawaj i nie rób nic na siłę. TikTok lubi prawdziwe, ciekawe historie, które nie muszą być w 100% dopieszczone. Nie potrzebujesz zatem dodatkowych programów lub osób, które będą podkręcać wizualnie Twoje kreacje. Wystarczy ciekawy pomysł, telefon, efekty i muzyka, które znajdziesz w samej aplikacji. Tutaj formalne podejście do biznesu musisz odłożyć na bok, by przyciągnąć do siebie nowych użytkowników i odnieść oczekiwany sukces. Jeśli obawiasz się, że tworzenie filmów bezpośrednio z aplikacji może Cię przerosnąć, mam dobrą nowinę. Korzystanie z aplikacji jest bardzo intuicyjne. Jeśli masz już wprawę w tworzeniu treści efemerycznych na innych platformach lub posługujesz się aplikacjami do edycji wideo, TikTok po chwili nie będzie miała już przed Tobą żadnych tajemnic.

TikTok – wszystko czego potrzebujesz do tworzenie angażującego wideo

Mniej sprzedaży, więcej zabawy

Content na TikToku nie może być stricte sprzedażowy. Takie kreacje z pewnością nie zachęcą użytkowników do śledzenia profilu Twojej marki, ani nie zaangażują użytkowników w kolejne treści. Moja rada? Wyluzuj! Twórz treści, które w naturalny sposób wpiszą się w tiktokowe środowisko i będą w bardzo przystępny, ale również ciekawy sposób nawiązywać do Twojej marki. Filmy, które cieszą się największą popularnością na tej platformie to przede wszystkim kreacje, które opowiadają wciągającą historie oraz przedstawiające nieoczekiwane zwroty akcji. Mówiąc w skrócie – te które bawią, uczą lub intrygują użytkowników. Możesz iść o krok dalej i osadzać swoje kreacje w tiktokowych trendach.

Moc tiktokowych influencerów

Twoja marka prężnie działa w temacie influencer marketingu na Instagramie, Facebooku lub innych kanałach social media? To bardzo dobra wiadomość! Już wielu polskich influencerów, dostrzegło potencjał, jaki drzemie w TikToku i rozszerza swoje działania również o ten kanał. Skoro influencerzy, z którymi współpracujesz, uruchamiają swoje profile również na TikToku – postaw razem z nimi ten pierwszy krok i wspólnie stwórzcie angażujące filmy! To również dobry zabieg pod kątem zwiększenia zasięgów. Profile osobiste, konkretnych twórców, cieszą się z reguły większą popularnością niż profile biznesowe.

Przykład przy udanej współpracy marki Tymbark z paroma znanymi twórcami

Czy TikTok będzie odpowiedni dla Twojej marki?

Jeśli chcesz już teraz poznać odpowiedź, spójrz na poniższą listę i odpowiedz TAK/NIE na te parę pytań:
– Masz pomysł na komunikację dla swojej marki?
– Twoja marka cały czas chce się rozwijać?
– Chcesz organicznie docierać do coraz większej ilości użytkowników?
– Nie chcesz inwestować w kampanie płatne, a mimo to osiągać dużą liczbę wyświetleń?
– Stawiasz na dotarcie do zupełnie nowych użytkowników, których nie znajdziesz na innych platformach?
– Chcesz być tam, gdzie nie ma Twojej konkurencji?
I jak wyglądają Twoje odpowiedzi?

TikTok cały czas się rozwija i każdego dnia przyciąga do siebie coraz większą ilość użytkowników. Jeśli masz pomysł na prowadzenie angażującej komunikacji, to TikTok jest tym kanałem, dzięki któremu możesz osiągnąć duży sukces i przede wszystkim wznieść na o wiele wyższy poziom komunikacji Twojej marki w digitalowej przestrzeni. Powodzenia!

#samnektar by Magdalena Firfa/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Jestem absolwentką psychologii na Uniwersytecie Gdańskim. Jeszcze w trakcie studiów postanowiłam związać swoją przyszłość z marketingiem, a dokładniej – z mediami społecznościowymi. Pracowałam w agencjach marketingowych, w których zajmowałam się komunikacją, kompleksowym przygotowaniem materiałów marketingowych i organizacją wydarzeń. Realizowałam kampanie medialne dla wielu branż.

W Beeffective dbam o komunikację marek w mediach społecznościowych. Pod moimi skrzydłami znajdują się firmy z obszaru nieruchomości, technologii i FMCG. Odpowiadam również za całościową komunikację naszej agencji. Byłam odpowiedzialna za efektywne wykorzystanie przestrzeni social media do promowania pierwszej gdyńskiej inwestycji typu food hall. Wiele radości sprawia mi kreatywna narracja, którą realizujemy dla jednej z firm technologicznych. Fascynuje mnie tworzenie społeczności wokół marek i budowanie ich atrakcyjnego wizerunku za pośrednictwem skutecznego przekazu.

Lubię, jak wokół dużo się dzieje, dlatego chętnie angażuję się w projekty realizowane dla naszego teamu. Mogę więc śmiało powiedzieć, że obok oficjalnego stanowiska Specjalisty ds. Social Media, jestem również samozwańczym Event Managerem. Prywatnie jestem miłośniczką dobrego jedzenia i fanką spacerów po lesie z kochaną rottweilerką o imieniu Miya.

Polecane Wpisy