beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Dobrze zaplanowana komunikacja

Dobrze zaplanowana komunikacja

Chcąc zaistnieć w social mediach na wielu platformach jednocześnie, przy zachowaniu regularności publikacji, mamy do wyboru dwie opcję: skorzystać z daru bilokacji… lub też wykorzystać natywne narzędzia obsługiwanych przez nas platform. Komunikacja zaplanowana według określonego z góry harmonogramu publikacji postów to klucz do regularności i systematyczności. Zakładając, że nie potrafisz się rozdwoić, mój artykuł wskaże Ci miejsca i możliwości planowania Twojej aktywności na kanałach takich jak: Facebook, Instagram, LinkedIn oraz TikTok.

Regularność publikowania a zaangażowanie

Regularne publikowanie treści na prowadzonych przez nas serwisach jest kluczowe dla utrzymywania zaangażowania społeczności. Regularność, w tym wypadku jest doceniana nie tylko przez naszych odbiorców, ale również przez algorytmy danego medium. Tworzenie opracowanych wcześniej harmonogramów publikacji pozwala na utrzymanie równomiernej aktywności na profilu naszej marki, zachęcając użytkowników do częstszej interakcji.

Publikacja contentu — czy da się to uprościć?

Jeżeli jesteś osobą aktywną w sieci, to doskonale wiesz, jak problematyczne jest dodawanie nowych materiałów na wielu platformach i jak wiele uwagi trzeba temu poświęcić. Prowadząc własny biznes, którego promocją zajmujesz się indywidualnie, możesz nie mieć czasu na regularne publikacje, a co za tym idzie, na reagowanie na pojawiające się komentarze i wiadomości od Twoich klientów.

Podobne wyzwania napotykamy w agencji digital, gdzie pod naszą opieką znajdują się liczne konta Klientów. Narzędzia ułatwiające zaplanowanie komunikacji, a tym samym usprawnienie pracy okazują się tutaj zbawieniem. Te gotowe rozwiązania mogą pomóc również Tobie!

Rozpisz to!

Wprowadzenie harmonogramu publikacji do codziennej pracy, pozwala na dokładne planowanie i kontrolowanie publikacji postów. Dzięki temu unikasz sytuacji, w której zapominasz o dodaniu posta w odpowiednim czasie lub nie masz czasu na przygotowanie treści na bieżąco — komunikacja jest zaplanowana z góry. Tworzenie harmonogramów pozwala na ustalenie tematów, treści i stylów postów z dużym wyprzedzeniem. Dzięki zaplanowaniu komunikacji stworzysz spójny plan działań, który odpowiada potrzebom Twojej społeczności i pomaga w osiągnięciu celów marketingowych. 

Zaczynamy planowanie — kalendarz

Na wstępie polecam Ci pracę z kalendarzem, który pozwoli określić ilość publikacji, które jesteś w stanie przygotować. Zastanów się, czy będzie to harmonogram przygotowany na tydzień, cały miesiąc, a może na kwartał? Czy zależy Ci na publikowaniu jednego posta w tygodniu, czy masz pomysły i tematy na większą częstotliwość swoich publikacji i jesteś w stanie stworzyć 2 lub nawet 3 posty tygodniowo? Weryfikacja terminów przy użyciu tradycyjnego kalendarza pozwoli Ci uwzględnić z wyprzedzeniem przypadające święta, nietypowe daty oraz momenty kluczowe dla Twojej marki. 

Zbierz swoje pomysły, zbadaj konkurencję i zobacz, które z ostatnich publikacji na Twoim profilu cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców i zdobyły najwięcej reakcji. Stwórz listę tematów, które podejmiesz w swoich publikacjach w zależności od specyfiki danego medium, pomysły na treść i niezbędne multimedia.

Komunikacja zaplanowana „na papierze”

Kiedy masz już wyznaczony plan, pora przenieść go „na papier”, a najlepiej w dobrze rozpisany arkusz w Excelu lub Google Sheets. W dokumencie wyznaczysz konkretne daty, miejsce na gotowe copy i na dedykowaną grafikę. Dodatkowo możesz zaplanować miejsce na komentarz dla drugiej osoby sprawdzającej treść, oznaczenie świadczące o dodatkowej promocji danego posta lub linię komunikacyjną. Uporządkowane w ten sposób materiały ułatwią Ci przenoszenie treści do konkretnego medium.

Zaplanowana komunikacja — harmonogram przygotowany w Google Sheets.
Harmonogram przygotowany w Google Sheets pod publikacje na kanałach Beeffective.

Wybierz najlepszy czas!

Harmonogram pozwala na dokładne planowanie czasu publikacji postów w taki sposób, aby docierać do jak największej liczby użytkowników i zwiększać zaangażowanie. Przyjrzyj się zwyczajom Twoich odbiorców. Zobacz, w jakich godzinach są oni najbardziej aktywni. Pomoże Ci to wybrać optymalną godzinę publikacji Twoich postów. 

Aktywność użytkowników Facebooka. Źródło: www.socialmediatoday.com

Planuj!

Obecnie większość platform społecznościowych udostępnia narzędzia do zaplanowania komunikacji i stworzenia harmonogramu publikacji, co ułatwia zadanie administratorom stron i pozwala na oszczędność czasu. Dzięki temu rozwiązaniu możemy zaplanować posty na dłuższy okres i skupić się na innych działaniach związanych z marketingiem.

Facebook i Instagram

Przy planowaniu postów na Facebooku i Instagramie wykorzystasz możliwości Meta Business Suite — business.facebook.com. To tu znajduje się całe centrum dowodzenia nad Twoją stroną, w tym terminarz Twojej aktywności na profilu. Kontrolowanie wszystkich zmian na tej stronie jest możliwe także za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

1. Wykorzystaj terminarz

Wspomniany już przeze mnie terminarz odnajdziesz w rozsuwanym menu z lewej strony ekranu. Klikając w tę sekcję, zostaniesz przeniesiony do kalendarza swojej aktywności na profilu. Gromadzone są tu zarówno planowane treści, jak i posty oraz relacje widoczne już na Twoich facebookowych i instagramowych profilach.

Zaplanowana komunikacja - widok terminarza w Meta Business Suite.
Widok terminarza w Meta Business Suite dla profili Beeffective.

2. Utwórz

W celu zaplanowania konkretnej publikacji użyj przycisku „Utwórz” w prawym górnym rogu strony, bądź też przycisku „Zaplanuj” w środkowej części kalendarza.

Komunikacja zaplanowana w Meta Business Suite.
Widok czystego terminarza w Meta Business Suite.

Rozwinięte menu wskaże Ci możliwości planowania postów, relacji, tworzenia rolek, transmisji na żywo, czy ustawień reklamy. My skupimy się natomiast nad publikacją samego posta.

3. Wybierz datę i godzinę

Pierwszym okienkiem, które pojawi Ci się na ekranie, będzie to, odpowiadające za przypisanie konkretnej daty oraz godziny planowanego posta. Facebook dodatkowo wskaże Ci rekomendacje terminów, określonych na podstawie aktywności obserwujących w ciągu ostatnich 7 dni.

Komunikacja zaplanowana na Facebooku

4. Wstaw treść publikacji

Teraz możemy wrócić do wspomnianego przeze mnie Excela z rozpisanymi przez Ciebie publikacjami. Wystarczy, że skopiujesz konkretną treść posta i dodasz wybrane materiały wizualne w postaci grafiki, filmu lub animacji. Po dodaniu wszystkich wymienionych elementów Facebook pokaże Ci podgląd Twojego posta na urządzeniu desktopowym i mobilnym. 

Podgląd widoku planowanego posta w Meta Business Suite.

Na każdym etapie projektowania treści możesz również zdecydować o czasie jego publikacji, planując datę i godzinę, publikując go od razu lub zapisując jako wersję roboczą, by powrócić do pracy nad nim później.

5. Wybierz kanał

Mając połączone ze sobą konta Facebooka i Instagrama, post planowany w Meta Business Suite w prosty sposób zamienisz na publikację przygotowaną pod platformę Instagrama. Wystarczy, że przed publikowaniem wybierzesz z listy interesujące Cię konto. Pamiętaj, aby nie zapomnieć tu o dodaniu brandowych hashtagów powiązanych z treścią posta.

Teraz wystarczy tylko nacisnąć przycisk „Zaplanuj” i gotowe! Twój post powinien pojawić się w kalendarzu nadchodzących publikacji.

Dodawanie Stories i Rolek wygląda bardzo podobnie. Na samym starcie wystarczy wybrać opcję „Zaplanuj relację” lub „Utwórz rolkę”, a dalsza droga wygląda analogicznie do dodawania postów. Wszystkie wymienione formaty możemy również zaplanować.

Instagram — komunikacja zaplanowana w aplikacji

Planowanie postów oraz Rolek możliwe jest również z poziomu samej aplikacji Instagrama. Wystarczy, że na ostatnim etapie dodawania treści Twojego posta wejdziesz w „Ustawienia zaawansowane” na końcu strony, a następnie wybierzesz opcję „Zaplanuj publikację zawartości”. Ostatni etap to wybranie konkretnej daty i godziny, w której ma ukazać się materiał.

Komunikacja zaplanowana z poziomu aplikacji Instagrama.
Planowanie publikacji materiałów z poziomu aplikacji Instagram.

LinkedIn — tu też możesz planować!

Serwis LinkedIn umożliwia planowanie postów zarówno na profilach marki, jak i na profilach osobistych. Dlaczego warto planować posty na tej platformie? Z tych samych powodów, dla których warto tam je publikować. Regularne dodawanie treści na LinkedInie buduje wizerunek naszej marki osobistej i profesjonalnej, przyciągając uwagę osób powiązanych z naszą branżą.

Aby zaplanować post na LinkedInie, musisz wykonać standardowy krok wykonywany przy każdej publikacji, czyli kliknąć okno „Zacznij publikację”. Kiedy dodasz już wszystkie, niezbędne elementy posta, wystarczy kliknąć mały zegar znajdujący się po lewej stronie przycisku „Publikacja”.

Standardowe okno przygotowywania publikacji z opcją planowania na LinkedInie.
Standardowe okno przygotowywania publikacji z opcją planowania na LinkedInie.

Opcja ta przeniesie Cię do okna, w którym możesz wybrać konkretną datę i godzinę publikacji. Po jej określeniu i kliknięciu „Dalej” wrócisz do poprzedniego okna, gdzie przycisk „Publikacja” zmienił teraz nazwę na „Harmonogram”. To właśnie nim potwierdzisz zaplanowanie posta.

Przycisk kierujący do harmonogramu wszystkich zaplanowanych publikacji na naszym LinkedInie.
Przycisk kierujący do harmonogramu wszystkich zaplanowanych publikacji na naszym LinkedInie.

W przeciwieństwie do Facebooka LinkedIn nie oferuje pełnego widoku kalendarza z zaplanowanymi postami. Harmonogram z listą Twoich zaplanowanych publikacji znajdziesz pod wspomnianą już ikonką zegara, klikając następnie w napis „Wyświetl wszystkie zaplanowane publikacje”.

Harmonogram zaplanowanych publikacji w LinkedIn.
Harmonogram zaplanowanych publikacji w LinkedIn.

Analogiczne zadania powtórzysz również z poziomu aplikacji mobilnej LinkedIna.

Komunikacja zaplanowana na platformie LinkedIn
Widok planowania publikacji w aplikacji mobilnej LinkedIn.

Co z planowaniem komunikacji na TikToku?

Czy wiesz, że planować możesz również swoje TikToki? W lipcu 2021 roku TikTok przedstawił nowość w postaci: Video Scheduler. To narzędzie stworzone dla kont firmowych oraz twórców, pozwalające planować posty z 10-dniowym wyprzedzeniem. Aby jednak zaplanować publikację filmu, musimy skorzystać z przeglądarki internetowej.

Pierwszym krokiem jest zalogowanie się do naszego konta w przeglądarce, a następnie wybranie opcji „+ Prześlij” w prawym górnym rogu strony.

Widok TikToka wyświetlanego w przeglądarce.

W narzędziu do przesyłania nowych nagrań odnajdziemy możliwość zaplanowania jego publikacji konkretnego dnia o określonej godzinie. Tu też wybierzemy miniaturę, opis, hashtagi i oznaczenia naszego filmu.

Proces planowania komunikacji na Facebooku
Narzędzie do publikowania materiałów na naszym profilu na TikToku.

Po dodaniu nowego materiału do naszego harmonogramu post pojawi się w aplikacji mobilnej zaraz obok naszych „wersji roboczych”.  

Komunikacja zaplanowana na TikToku
Widok zaplanowanego materiału na TikToku w aplikacji mobilnej. 

O ile możliwość planowania publikacji na TikToku wydaje się wygodna, stawia dużo ograniczeń, zabijając niejako ducha tej platformy. Komunikacja zaplanowana przy pomocy Video Scheduler wiąże się z wieloma ograniczeniami. Musimy między innymi liczyć się z tym, że do dodawanego materiału nie będziemy mogli użyć trendowej muzyki z katalogu TikToka, wzbogacić go o filtry, napisy, ani naklejki. Funkcję polecałbym więc dla filmów przygotowanych już wcześniej kompleksowo, w aplikacjach do edycji video, jak np.: CapCut.

Zaplanowana komunikacja? To się opłaca!

Pamiętaj, że regularne publikowanie postów w mediach społecznościowych i monitorowanie wyników, pozwala na optymalizację strategii marketingowej. Tworzenie harmonogramów publikacji to element działań, dzięki któremu możesz dokładnie monitorować wyniki i dostosowywać strategię obecności Twojej marki w kanale digital do potrzeb Twojej społeczności. Dobrze zaplanowana i zoptymalizowana komunikacja to podstawa działań w kanale digital!