Jakie są formaty reklamowe w YouTube?

formaty reklam w YouTube

Jeśli korzystasz z bezpłatnej wersji YouTube,  na pewno zdarzyło Ci się spotkać z reklamami wideo. To właśnie dzięki nim, reklamom, serwis wciąż oferuje darmową możliwość przeglądania ulubionych treści w swojej przestrzeni. Czy przeszło Ci przez głowę, ile płatnych formatów wideo występuje w YouTube? Dlaczego część z nich możesz pominąć, a są reklamy, które musisz oglądać od początku do końca? Dzisiaj dowiesz się, jakie są formaty reklamowe w YouTube.

Formaty reklamowe w YouTube niemożliwe do pominięcia

Zacznijmy od lekkiego uporządkowania. Jak wcześniej wspomniałem występują typy reklam, których nie możesz pominąć. Są to między innymi reklamy, które nazywają się Bumper Ads.

Co to są reklamy Bumper Ads?

Bumpery reklamowe to krótkie reklamy, które trwają maksymalnie sześć sekund.  Wyróżniają się tym, że wyświetlają się przed filmem, w jego trakcie lub po obejrzeniu materiału wideo w YouTube. Jest to jeden  z trudniejszych do przygotowania  formatów reklamowych. W ciągu sześciu sekund trzeba zaprezentować przekaz, który zapadnie w pamięć. Bumpera można  wykorzystać do przypominania większego materiału reklamowego. Bardzo dobrze  sprawdzi się również podczas tworzenia reklamy sekwencyjnej w YouTube. W przypadku tego formatu reklamowego zapłacisz tylko za liczbę jego wyświetleń, ustalając wcześniej docelową wartość CPM.

Przykładowe materiały wideo wykorzystane w Bumper Ads:

Reklamy In-Stream w wersji niemożliwej do pominięcia

In-Stream  może trwać maksymalnie 15 sekund. Podobnie jak bumper reklamowy, wyświetla się przed innymi filmami, w trakcie lub po ich zakończeniu. Forma rozliczenia również jest podobna jak w przypadku bumper adsów. Płacisz za liczbę wyświetleń, które są objęte strategią ustalania stawki docelowej CPM. Jednak patrząc na wyniki, kiedy robię reklamy w sieci YouTube, widzę, że bumper ma znacznie więcej możliwości. Dlaczego tak się dzieje? Algorytm reklamowy chętniej pokaże oglądającym krótszą, 6-sekundową reklamę, niż dłuższy 15- sekundowy materiał, którego nie można pominąć. Z czego to może wynikać?  15 sekund to przecież  mało… Ale jeśli YouTube zaserwuje mi dwa niepomijalne bloki reklam, to może mnie lekko zniechęcić. Dlatego, jeśli robić reklamy, to z głową. Przykłady znajdziesz poniżej:

Jak widzisz, podczas oglądania reklamy 15-sekundowej możesz częściej i mocniej podkreślać zalety produktu. Ale odpowiedz sobie szczerze, który format reklamy zrobił na Tobie większe wrażenie? Bumper Ads czy reklama In-Stream?

Formaty reklamowe na YouTube typu Discovery

Reklamy Discovery są stosunkowo młodym formatem reklamowych w YouTube. Jest to również ten rodzaj reklam, których pominąć nie możemy. Dlaczego? Wynika to niejako z miejsc, w których się pojawia:

  • na stronie głównej YouTube w przypadku urządzeń mobilnych,
  • obok powiązanych filmów,
  • w wynikach wyszukiwania YouTube.

Reklamy wideo Discovery składają się z tekstu i miniatury filmu. Zapłacisz za nie tylko wtedy, kiedy Twoja miniatura filmu będzie na tyle atrakcyjne, że wywoła chęć kliknięcia i zapoznania się z tematem przez użytkownika. Reklama nie pojawi się więc ani przed, ani w trakcie, ani również po obejrzeniu wideo. Reklama w formacie Discovery osadzona jest po prostu w przestrzeni YouTuba.

Czy ten format jest wygodny? Tak, zapłacisz tylko w przypadku, kiedy użytkownik kliknie miniaturę Twojej reklamy. Oprócz dobrego materiału wideo, musisz przygotować przyciągającą miniaturę.

Formaty reklamowe na YouTube możliwe do pominięcia

Teraz przejdźmy do tych reklam, które najczęściej pojawiają nam się w serwisie  YouTube. Część z nich możemy pominąć.

Reklama In-Stream w wersji możliwej do pominięcia

Czym się różni ten materiał reklamowy od poprzedniego o tej samej nazwie? Można go pominąć po 5 sekundach. W tym przypadku jest też inny sposób rozliczenia niż przy okazji reklam niepomijalnych. Jeśli zrobisz reklamę w tym formacie, możesz wybrać rozliczenie w CPV. Za reklamę zapłacisz dopiero wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu lub cały film, jeśli nie przekracza on 30 sekund. Ale uwaga! To może okazać się pułapką. Dużo osób ogląda YouTube w tle, więc przy włączonej opcji autoodtwarzania istnieje ryzyko, że nasza reklama wyświetli się automatycznie odbiorcy, a ten nawet nie zdąży jej pominąć. Może nawet nie zauważyć naszej reklamy! Wyświetlenie zostanie naliczone, a przecież było bierne. Dla reklamodawców – bezużyteczne.

Jak więc zrobić to dobrze? Przy produkcji takiego materiału wideo trzeba sprawić, by przez pierwsze 5 sekund przyciągnąć uwagę odbiorcy na kreację reklamową. Inaczej zostanie ona pominięta. Masz więc 5 sekund na to, by wysłać sygnał „zostań ze mną”.

Dla panów:

oraz dla pań:

Reklamy w banerze masthead

Widok przykładowej reklamy masthead

Prawie ostatni omawiany format reklamy nie jest dostępny z panelu reklamowego Google Ads. Co zrobić, by móc skorzystać z reklamy masthead w YouTube?

Z pomocą może przyjść tylko przedstawiciel handlowy Google. Reklamy masthead trzeba wcześniej zarezerwować. Na te formaty reklamowe w YouTube decydują się zazwyczaj wielcy reklamowi gracze i korporacje. Na zrzucie ekranu opublikowanym powyżej, widać firmę Samsung, która promuje swój nowy produkt. Właśnie najczęściej do takiego typu akcji wykorzystywane są reklamy masthead. Mają zwiększać świadomość wśród konsumentów np. przy okazji premiery nowego produktu, czy usługi. Wiele osób wchodząc na YouTube, zaczyna podróż w serwisie od strony głównej, jest to więc miejsce  trudne do przeoczenia. Przyznam, że mi kilka razy zdarzyło się spojrzeć na reklamę wideo bez włączonego dźwięku i zobaczyłem większość reklamy.

Reklama w tym formacie jest automatycznie odtwarzana w całości, bez dźwięku. Masthead wideo pobiera z kanału reklamodawcy nazwę i ikonę kanału, dlatego warto wcześniej zadbać o SEO kanału YouTube. Pozostałe elementy takie jak nagłówek, teksty opisu, czy CTA można modyfikować.

Jak widzisz reklamy w YouTube dzielą się na kilka rodzajów i praktycznie każdy z nich  ma swoją specyfikację techniczną, jak i elementy wyróżniające. Przygotować jeden film, który zostanie wykorzystany we wszystkich miejscach reklamowych, jest raczej niemożliwy. Jeśli chcemy rozpocząć przygodę z działaniami promocyjnymi w YouTube, warto zapoznać się z jego możliwościami reklamowymi. Jeśli mamy w planach tworzenie contentu wideo do promocji naszej marki, warto, a nawet trzeba działać w YouTube!

Reklamy Out-Stream

Na końcu, jako ciekawostkę,  przedstawię mało popularny format reklamy, którego nie zobaczysz w obrębie YouTube. Format ten przeznaczony jest na urządzenia mobilne i wyświetla się TYLKO w witrynach i aplikacjach, które należą do sieci partnerów Google. Tak więc w tym przypadku – robisz reklamy na zewnątrz. Dobrze wykorzystywać ten format reklamowy, jeśli zależy Tobie na zbudowaniu świadomości i zwiększeniu zasięgów marki również poza YouTube. Pamiętaj, że reklamę Out-Stream pokażesz w większej ilości miejsc, warto więc w ustawieniach kampanii zwrócić uwagę na wykluczenia miejsc docelowych.

Warto również dodać, że taka reklama zacznie się odtwarzać z wyłączonym dźwiękiem. W tym przypadku w pierwszych sekundach istotny jest więc aspekt wizualny. Dodatkowo reklama może wyświetlać się zarówno w pionie jak i poziomie, więc sam format reklamy jest też technicznie trudniejszy. A jak tutaj wyglądają rozliczenia? Zapłacisz tylko wtedy, gdy ktoś obejrzy co najmniej dwie sekundy reklamy, a opłaty są naliczane według kosztu tysiąca widocznych wyświetleń (vCPM).

#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Skończyłem studia inżynierskie na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn na Akademii Morskiej w Gdyni. Chociaż udało mi się zdobyć ciepły i wygodny etat, bez wahania rzuciłem go, by wyruszyć w świat e-marketingu. W międzyczasie ukończyłem jeszcze studia magisterskie na kierunku Zarządzanie oraz Studia Podyplomowe - Marketing w Nowych Mediach. Przez wiele lat byłem i nadal jestem organizatorem Delfinaliów – popularnego w Trójmieście, studenckiego wydarzenia kulturalno-rozrywkowego.

W Beeffective jestem odpowiedzialny za planowanie, wdrażanie oraz optymalizację kampanii reklamowych w przestrzeni cyfrowej. Konfiguruję narzędzia analityczne, które pokazują mi, czy podejmowane działania przynoszą założone efekty. Najbardziej cieszy mnie, gdy znacznie je przewyższają. Moim ulubionym formatem jest video i właśnie takie najczęściej rekomenduję Klientom do promocji ich marek.

Mam przyjemność być jednym z autorów eksperckiego cyklu #samnektar, gdzie w głównej mierze dzielę się swoją wiedzą na temat kanału YouTube. Uwielbiam sport, zwłaszcza piłkę nożną. Gdybym mógł, zwiedziłbym wszystkie stadiony świata. Jeżeli akurat nie oglądam jakiegoś meczu na żywo, to robię to z pilotem w ręku. W ramach rozgrywek Beeffective w FIFA zdobywałem już laury Mistrza Miesiąca i mam nadzieję, że ten tytuł zostanie ze mną na stałe.

Polecane Wpisy