Kreatywny content, który zbuduje zaangażowaną społeczność

Budowanie zaangażowanej społeczności na profilach społecznościowych to zadanie, które ułatwia realizowanie celów wizerunkowych i sprzedażowych. Jeśli mówi się, że „content is king”, to kreatywny content jest tu „szefem wszystkich szefów”. Udowodnię to na przykładzie realizacji dla producenta szybek ochronnych na urządzania mobilne – marki MyScreenProtector.

Charakterystyczny motyw graficzny pomoże wzmocnić kreatywny content

Znajdź motyw graficzny, który stanie się symbolem marki. W przypadku producenta szybek ochronnych na telefon, wybór nasuwa się sam. Pęknięcia i zarysowania mogą być wdzięcznym tematem grafik, jeśli tylko nie będą wykorzystywane schematycznie. Można nimi tworzyć ilustracje lub podkreślać znaczenie słów, tak jak w przypadku linii komunikacyjnej „SZYBKA PORADA”, gdzie słowo „szybka” odnosi się tak do samego produktu, jak i błyskawicznej porady. Taki charakterystyczny motyw graficzny wykorzystuj jednak z umiarem. Ma on pomóc w tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej, a nie stać się powielanym schematem.

Stały motyw graficzny_kreatywny content
Charakterystyczny motyw graficzny

Twórz kreatywny content dzięki ilustrowanym grafikom

Odrębną linię komunikacyjną stanowi cykl ilustrowanych grafik. Ilustracje to aktualnie wyraźny trend, z którego sami w Beeffective korzystamy już od dłuższego czasu. Przewagą ilustracji jest tworzenie jej od początku, co daje niewyczerpane możliwości tematyczne. Święta, sposoby spędzania wolnego czasu, aktualne wytyczne związane z reżimem sanitarnym i wszystko co da pretekst, by pokazać produkt w aktualnym i sensownym kontekście bez konieczności poszukiwania adekwatnych zdjęć, czy grafik.

Ilustrowany content ułatwia też wprowadzania zmian w zależności od sytuacji na rynku. Nasza ilustracja z hashtagiem #zostańwdomu, pierwotnie była przygotowana z myślą o Dniu Wagarowicza. Pokazywała młodzież siedzącą na ławce i hasło „Może wagary od telefonu?”. Przekaz nabrał innego znaczenia z chwilą wprowadzona ograniczeń zakazujących spotkań publicznych. Wystarczyło zamienić ławkę w parku na kanapę, a ilustrowanym bohaterom nadać bardziej domowy wygląd. Efekt? Niezakłócona komunikacja i niemalże 1000 reakcji pod postem.

Przykład kreatywnej komunikacji przy użyciu ilustrowanych grafik
Przykład kreatywnej komunikacji przy użyciu ilustrowanych grafik

Real Time Marketing, czyli kreatywny content w najlepszym wydaniu

Marketing czasu rzeczywistego, to wciąż gorący trend 2020 r. Możemy realizować go wykorzystując ilustrowany styl (znany już naszym odbiorcom) lub tworzyć niezależne stylistycznie posty. W tym obszarze komunikacji możemy postępować bardzo swobodnie w stosunku do wytycznych key visual brandu. Priorytetem jest czytelne nawiązywanie do tematu i trzymanie się kilku zasad.

Wykorzystanie Real Time Marketingu_kreatywny content
Wykorzystanie Real Time Marketingu

Kreatywnie wykorzystuj antagonizmy wśród fanów

Wspieraj zdrową rywalizację fanów swojej marki i zwolenników konkurencyjnych produktów. Między klientami konkurujących ze sobą brandów  również wytwarzają się antagonizmy. Nic dziwnego, agresywne działania marketingowe udzielają się także odbiorcom, którzy racjonalizują swoje decyzje zakupowe. Najważniejsze to dać im możliwość wyrażania opinii. Dlatego czasami warto nawet zachęcić do delikatnej konfrontacji.

Zachęcanie do dyskusji przy pomocy kreatywnego contentu
Zachęcanie do dyskusji przy pomocy kreatywnego contentu

Ikony popkultury niewyczerpalnym źródłem kreatywnego contentu

Bazowanie na znanych motywach z przeszłości i retrospekcjach zwyczajnie ułatwia tworzenie kreatywnych grafik. Poza tym wywołuje emocjonalną reakcję na daną treść reklamową. Kultowa gra, znany teleturniej, czy elektroniczne gadżety wyparte przez nowe technologie, niezawodnie przywołują wspomnienia, rozbudzając sentyment. Dodatkowo taki typ treści angażuje facebookową społeczność. Fanów nie trzeba nakłaniać, by zajrzeli do pudełka ze starociami, zrobili zdjęcie starej Nokii i udostępnili je pod postem. Sami robią to bardzo chętnie.

Kreatywne treści z wykorzystaniem ikon popkultury
Kreatywne treści z wykorzystaniem ikon popkultury

Komunikuj na Instagramie alternatywną koncepcją graficzną

Jedna z zasad komunikacji w social media mówi o niedublowaniu contentu w obrębie platform. Odbiorcy, chcąc zwiększyć interakcje z marką, będą poruszać się między jej profilami na różnych portalach społecznościowych. Jeśli powielasz treści na każdej z nich, klienci stracą pretekst do aktywnego obserwowania brandu z perspektywy kilku kanałów. Dlatego dla marki MyScreenProtector tworzymy oddzielne, mające artystyczny charakter ilustracje. W swoich koncepcjach nie unikamy sentymentalnych odwołań lub niekonwencjonalnych połączeń form i motywów, przyciągających uwagę kontrastem.

Kreatywne ilustracje można następnie udostępniać fanom w formie tapet na telefon, przy okazji realizując „kampanię wizerunkową” z poziomu pulpitów ich telefonów. To rozwiązanie naturalnie wpisuje się w profil marki MyScreenProtector, ale może być zastosowane w innych branżach, a to tylko jeden z przykładów rozszerzania obszaru wpływu ilustrowanych materiałów.

Wykorzystywanie kreatywnego contentu w komunikacji wizerunkowej
Wykorzystywanie kreatywnego contentu w komunikacji wizerunkowej

Bądź kreatywny także językowo

Działania graficzne wyróżniające markę muszą iść w parze z językiem komunikacji. Nie chodzi tylko o hasła na grafikach, ale także treści postów, odpowiedzi pod nimi, a nawet prywatną komunikację z fanami. Dopasuj tzw. tone of voice do charakteru materiałów graficznych. Jeśli pozwala na to specyfika marki, stosuj zabawy słowne dekonstruując utarte zwroty, najlepiej w humorystyczny sposób. Na profilu MyScreenProtector o starych telefonach mówimy „dziadkofony”, a do fanów zwracamy się „Majskriniaki”.

Zabierz klientów w kreatywną podróż

Jak widzisz zbudowanie zaangażowanej i oddanej marce społeczności, to długofalowy proces wymagający sporych pokładów kreatywności, wszechstronnych umiejętności graficznych, copywriterskiej fantazji i odważnych działań realizowanych tu i teraz. Jeśli jesteś zainteresowany zrobieniem szumu w internetach, skontaktuj się z nami. Zobaczymy, jak możemy Ci pomóc.

#samnektar by Wiesław Teofilak/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Akademia Sztuk Pięknych, którą ukończyłem w Gdańsku, pozwoliła mi nie tylko na wielokierunkowy rozwój umiejętności związanych z projektowaniem graficznym, tworzeniem ilustracji, liternictwem, animacją, czy fotografią, ale również na kontakt z uzdolnionymi osobami, którymi miałem przyjemność się inspirować.

Moim zadaniem w Beeffective jest tworzenie wizualnego przekazu w mediach społecznościowych, które realizuję dla klientów z różnych branż: od deweloperskiej, przez technologiczną aż po FMCG. Moja praca w agencji nie ogranicza się tylko do tworzenia materiałów graficznych. Pasjonują mnie również zabawy słowne, dekonstruowanie utartych zwrotów i składanie ich na nowo w nieoczywisty i humorystyczny sposób. Język traktuję plastycznie, by wykorzystywać go w kreatywnym copywritingu. Szczególnie jestem dumny z serii ilustracji, sentymentalnych odwołań i oryginalnych memów, które stały się viralami i osiągały wyniki rzędu 10 tysięcy reakcji.

Gdynia, w której mieszkam, pozwala mi na częsty kontakt z przyrodą i oddawanie się pasji, jaką jest tworzenie video timelaps. Swoje zainteresowanie historią łączę z artystycznym warsztatem, przenosząc jej elementy na papier i płótno.

Polecane Wpisy