Spójność wizualna na Instagramie

Okładka artykułu_Spójność wizualna na Instagramie

Spójność wizualna to temat wielokrotnie u nas poruszany. Jesteśmy jednak zdania, że kropla drąży skałę, dlatego nie zamierzamy się poddawać i cyklicznie powracamy do tego tematu.

Niezależnie od tego, czy jesteś mikro przedsiębiorcą, regionalną firmą, czy dużym rozpoznawalnym graczem warto zainteresować się tym tematem, tym bardziej że masz wiele rozwiązań do wyboru. Spójność wizualna w prezentowaniu swoich usług pozytywnie wpływa na postrzeganie marki, pozwalając nam zdecydować, jaki jej charakter chcemy stworzyć. A jak dobrze wiemy odpowiednia  strategia marketingowa i kreacja są w stanie zdziałać cuda i ulokować nasz biznes wśród innych ikon kulturowych, które z łatwością rozpoznajemy  w codziennym życiu.

Jak rozumieć komunikację wizualną?

Zanim przejdziemy do analizy, przypomnę Ci, czym jest komunikacja wizualna.

Jest to dialog prowadzony z adresatem, odbiorcą informacji, za pomocą komunikatu, obrazów oraz nośnika. W zależności od celu komunikacji, rodzaju wybranego nośnika oraz subiektywnych ocen – co się komu podoba, a co nie, przyjmujemy pewne zasady, które konsekwentnie wprowadzamy do języka komunikacji naszej firmy.

Budowanie komunikacji jest procesem, który albo sami z góry ustalamy wyłącznie ze sobą, badając skuteczność naszych działań albo trzymamy się przyjętych standardów, kierując się regułami kompozycyjnymi określonymi dla wybranego rodzaju publikacji.

Nadal nie jest to jasne? Podam więc przykład. Aby książka zachowała swoją znaną formę potrzebuje utrzymania porządku, zachowując standardy hierarchii treści, nagłówków oraz pozostałych elementów strony. Dzięki przestrzeganiu tych reguł książkę nazywamy książką, a nie czasopismem. W świecie webowym podobne zasady panują podczas projektowania stron www, a idąc jeszcze dalej, możemy też dostrzec powtarzalne schematy również w publikacjach na Instagramie.

Spójność na Instagramie

Instagram wydaje się być miejscem przyjaznym dla chyba każdej branży. To tu znajdziemy mnóstwo informacji, inspiracji i porad na interesujący nas temat. W odróżnieniu od postów Facebookowych, na Instagramie otrzymujemy często skondensowaną treść, podawaną w pigułce. Ma ona szybko trafić do szerokiego grona odbiorców i to właśnie dlatego wiele zabieganych osób przekonuje się właśnie do tego kanału. Aplikacja jest łatwa w obsłudze i pozwala szybko podzielić się ze światem aktualnie towarzyszącą Ci emocją. W odróżnieniu od stron internetowych Instagram przyciąga rzeczywistością działań tu i teraz. Dajemy się podglądać, wrzucając więcej „luźniejszego” kontentu. Jednak z perspektywy biznesowej ta swoboda i spontaniczność może czasami bardziej zaszkodzić niż realizować pozytywny wizerunek marki. Dlatego ważne jest, by w 100% kontrolować przekazywane informacje.

Konsekwencja popłaca

Planowanie działań i konsekwencja w udostępnionych materiałach może okazać się najlepszą drogą w budowaniu zaufania w Internecie. Dzięki metodyczności w działaniach, jesteśmy w stanie wypracować porządek treści i komunikatów docierających do naszych odbiorców. A przyzwyczajenie do cyklicznych informacji gwarantuje większą zapamiętywalność.

Uporządkowany feed sprawia, że osoba, która trafiła na dany profil doceni pracę włożoną w jego przygotowanie i już od samego początku będzie odbierała markę pozytywnie. Dlatego warto przemyśleć, jakie kroki chcemy podjąć i zweryfikować konsekwencje wizualną naszej siatki postów w zestawieniu z przyszłymi działaniami. Krótko mówiąc, potrzebujemy wizualnego systemu treści.
W Beeffective głównie opieramy się na elementach identyfikacji wizualnej. Motywem przewodnim jest pszczoła i tematyka związana z pracowitym ulem. Elementy stosowane na Instagramie wynikają z opracowanych elementów brand booka:

Elementy identyfikacji wizualnej w Beeffective_Spójność wizualna
Elementy identyfikacji wizualnej marki Beeffective
Spójna wizualnie tablica na profilu Beeffective na Instagramie_Spójność wizualna
Spójna wizualnie tablica na profilu Beeffective na Instagramie

Lecz pomiędzy teoretycznym zastosowaniem dopuszczalnych grafik, kreatywnie staramy się opowiadać o marketingu i życiu agencji, z wykorzystaniem swobodnie przyjętych zasad graficznych. Na potrzeby komunikatu wprowadzamy atrakcyjne wizualnie elementy, pasujące do ogólnego charakteru profilu.

Przykłady karuzel na profilu Beeffective na Instagramie

Posty, karuzela, reelsy, insta story, wszystkie rodzaje postów należy traktować jako pojedynczą realizację, odnoszącą się do ogólnej wizji profilu. Za pomocą jednolitych okładek do video dopasowujesz charakter do konkretnego rodzaju przekazywanych informacji. My przyjęliśmy, że zdjęcie z tekstem = reels, biały post z tytułem= karuzela informacyjna, itd. Wszystko zależy od indywidualnego ustalenia zasad oraz przedstawienia graficznego.

Przykłady szablonów do formatu Story w Beeffective

Spójność wizualna w praktyce

Szybka podpowiedź, od czego należy zacząć prace nad instagramowym feedem.
Krok 1. Stwórz podstawowego key visual. Dzięki temu będziesz w stanie szybciej odnaleźć satysfakcjonujący Cię ogólny styl profilu. Możesz wykorzystać – swoje logo i rozłożyć je na części pierwsze. Sprawdź z jakich elementów się składa. Czy ma siatkę, która pomoże w wykreśleniu powtarzalnego szablonu?

Baza wyjściowa
Przykładowa siatka, będąca podstawą do dalszych prac

Może zawiera w sobie element, który najbardziej lubisz i przy pomocy skalowalności jesteś w stanie zaprojektować motyw przewodni pojawiający się w firmowych materiałach?

Wybór wiodącego elementu do wykorzystania_spójność wizualna
Wybór wiodącego elementu do wykorzystania
Wykorzystanie wiodącego elementu w praktyce

Gdy brakuje logo

Bywa, że łatwiej jest postawić pierwszy krok, gdy nie masz logo, a posiadasz już sam logotyp – czyli nazwę firmy w wersji typograficznej.

W takim przypadku nie ogranicza Cię zasadniczo nic. Możesz założyć sobie dowolny kształt, literę czy kolor, który według Ciebie pasuje najbardziej. Sumiennie stosując go w codziennej komunikacji w social mediach, na pewno z czasem stanie się systemem, nad którym zaczniesz panować.

Kiedy nawet brand book nie pomoże

Jeśli masz tzw. księgę znaku, to zapewne kiedyś już jakiś projektant wykorzystał ją do stworzenia dla Ciebie dopasowanej komunikacji wizualnej. Może się też zdarzyć, że jesteś właśnie na etapie, kiedy używany system po prostu już się “opatrzył”. Nie porzucaj jednak tak szybko tego, co masz. Z dużym prawdopodobieństwem tylko Tobie system się już znudził… Natomiast jeżeli naprawdę zależy Ci na zmianie – zrób to subtelnie. Zmień odcień wiodącego koloru na jaśniejszy, typ wybranych zdjęć lub filtr tonacyjny. Modyfikacja zostanie zauważalna, lecz nie będzie szokować, a pierwotny image firmy zostanie zachowany.

Spójność wizualna a KOLOR

Jesteś na etapie rozpoczęcia swojej drogi na kanałach socialowych i nie masz budżetu na wizualny start? Moja podpowiedź – postaw na kolor!

Mocny, jednolity kolor na pewno przykuje uwagę, a komunikat powtórzony w różnych formatach i nośnikach równie będzie skuteczny. Dorzucając do tego ciekawy krój pisma może tworzyć mocny minimalistyczny klimat czystości przekazu.

Spójność wizulana dzięki odpowiednio dobranym i stosowanym fontom

Pomysłów jest naprawdę wiele, a ogranicza Cię jedynie wyobraźnia! Skąd my to znamy…

Rzeczywistości jest jednak taka, że udanego wizerunku graficznego nie zaprojektujesz w godzinę. Pomysł i wypracowany system potrzebuje indywidualnego podejścia, zbadania, czego tak naprawdę potrzebujesz i przy pomocy jakiego medium. Zadanie jest o tyle łatwe, że inspiracji w sieci jest mnóstwo, a w zależności od grupy docelowej weryfikujesz z jakich elementów powinien ten wizerunek się składać.

Narzędziownik, czyli spójność wizualna w obróbce

Jest wiele darmowych narzędzi, które ułatwiają stawianie pierwszych wizualnych kroków.

VSCO: gotowe presety do edycji zdjęć

Snapseed: darmowa aplikacja do przerabiania zdjęć

Unfold: projektowanie Instastories

W bardziej rozwojowych projektach pomoże Ci internetowy program Canva, który ma mnóstwo intuicyjnych narzędzi do pracy z tekstem, kolorami oraz bazą darmowych szablonów. Minus jest niestety taki, że wszystkie gotowe i darmowe rozwiązania niosą ze sobą ryzyko wykorzystania ich również przez inne marki. Zamiast więc być wyjątkowy, wpisujesz się w jakiś wcześniej stworzony styl. Kolejną sprawą jest to, że Canva przypomina trochę sklep z cukierkami. Każdy drobiazg wydaje się piękny i kusi, by go spróbować. Finalnie zostajemy w bałaganie wizualnym i okazuje się, że bardzo się napracowaliśmy, a wyglądamy jak pięknie ubrana choinka – latem…

Wybierz więc bezpieczny minimalizm albo oddaj projekt w ręce specjalistów!

Można samodzielnie, ale nie trzeba!

Jeżeli oferujesz super produkt, czy usługę, na których najlepiej się znasz, jednak przekaz wizualny w social mediach nie należy do tych dziedzin, w których czujesz się pewnie, zaufaj agencji. Samodzielna praca na pewno sprawia satysfakcję, jednak tutaj należy wziąć jeszcze pod uwagę czas, który trzeba poświęcić, żeby wszystko prezentowało się jak należy. A niestety, pomimo starań, nie zawsze jesteśmy zadowoleni z efektu, dlatego czasami warto zaufać specjalistom.

#samnektar by Małgorzata Paluch/Beeffective

W Beeffective mamy osoby, które swoim doświadczeniem pomogą Ci uporać się ze wszystkimi strategicznymi i wizualnymi wątpliwościami.

+ ostatnie wpisy

Decyzję o tym, że zostanę graficzką, podjęłam blisko 10 lat temu. Nie wiedziałam tylko, w którym kierunku konkretnie chcę iść, ponieważ interesuje mnie wiele możliwości, jakie daje projektowanie graficzne. Na studiach przekonana byłam, że będę działać w kolażu i eksperymentować z drukiem cyfrowym. Z drugiej strony długie godziny poświęcałam na rysunek, akwatintę i prace przy kwasie. Dziesięć lat minęło, a ja nadal się zastanawiam... Jednak teraz nad tym, czy bardziej iść w stronę brandingu, web designu, czy może kompleksowo – w projektowanie w marketingu. Jednego jestem pewna: czerpię inspiracje z każdej pracy, więc postanowiłam się nie ograniczać i trafiłam do Beeffective!
Prywatnie jestem grzybiarą, lubię crime story i azjatycką kuchnię.

Polecane Wpisy