Twórz efektywne opisy na YouTube. Dobre praktyki dla początkujących.

Skuteczne opisy na YouTube

W ostatnim czasie YouTube stał się potężnym i dynamicznie rozwijającym się kanałem komunikacji, źródłem wyszukiwania oraz ważnym elementem ścieżki zakupowej klientów. Jak pokazują statystyki, platforma jest drugim, zaraz po Facebooku, kanałem społecznościowym i drugą, ustępującą miejsca jedynie Google, największą wyszukiwarką na świecie!

Opisy na YouTube
Najpopularniejsze platformy społecznościowe w styczniu 2021 źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report
Opisy na YouTube
Najczęściej odwiedzane witryny w styczniu 2021 (na podstawie Semrush). źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report

Wyróżnij się na tle konkurencji!

Na YouTube co minutę publikowanych jest kilkaset (!) godzin filmów, więc wyróżnienie się wśród nich wszystkich to nie lada wyzwanie. Jak w takim razie tego dokonać? Oczywiście kluczowe jest, aby publikować wartościowe filmy wysokiej jakości, wyróżniające się klarownym przekazem oraz angażującą, atrakcyjną i przyciągającą treścią. Nie mniej ważne jest jednak odpowiednie opisanie publikowanych filmów. Efektywne opisy na YouTube, nasycone słowami kluczowymi, pomogą widzom w znalezieniu Twoich filmów, a tym samym zwiększą szansę na prześcignięcie konkurencji, zaangażowanie nowych, potencjalnych klientów i wejście na pierwszą stronę wyników wyszukiwania!

Jak zatem odpowiednio zoptymalizować opisy video na kanale YouTube zarówno pod kątem atrakcyjności dla użytkownika jak i widoczności w wyszukiwarce? Oto garść skutecznych praktyk.

Zadbaj o to, aby opisy na YouTube były wyczerpujące

Tworząc opis, postaraj się przygotować go w taki sposób, aby spełniał dwie funkcje. Po pierwsze, informacyjną, czyli aby w atrakcyjny dla użytkownika sposób wskazywał kluczowe elementy filmu i zapowiadał, czego widz może się spodziewać po danym video. Po drugie, zadbaj o jego skuteczność w kwestii pozycjonowania. W ten sposób pomożesz algorytmowi serwisu YouTube określić, o czym jest film, odpowiednio go skategoryzować i zapewnić wysoką pozycję w wyszukiwarce. Tworząc opis do dyspozycji masz aż 5 tysięcy znaków i warto je wykorzystać!

Opisy na YouTube
Przykład opisu filmu, który uwzględnia kluczowe elementy wpływające na pozycjonowanie video

WAŻNE!
• Opisz swój film w klarowny sposób. Używaj jasnych, naturalnie brzmiących sformułowań. Nie wpisuj ciągu słów kluczowych!
• Postaraj się o unikalność opisu. Dzięki temu będzie wyróżniał się na tle podobnych filmów i łatwiej będzie można go znaleźć.
• Treść wyświetlaną po kliknięciu „Pokaż więcej” poświęć na dodatkowe informacje, takie jak: tematyka kanału, linki itp.

Pamiętaj o słowach kluczowych

Umieszczając słowa kluczowe w opisie filmu, ułatwisz widzom wyszukiwanie Twoich treści. Możesz podać ogólne informacje o filmie, a słowa kluczowe wymienić na początku opisu (najlepiej w pierwszych 150 znakach treści). Dlaczego? Maksymalnie tyle tekstu pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Fragment opisu filmu, który pojawia się w wynikach wyszukiwania

Opisy na YouTube powinny zawierać frazy wyszukiwane przez użytkowników związane z Twoją branżą, prowadzonym biznesem, czy głównymi usługami/produktami oferowanymi przez brand. Aby dokonać rzetelnej weryfikacji, należy sięgnąć po narzędzia do analizy słów kluczowych (np. Google Keyword Planner). Warto też sprawdzić potencjał fraz i ich popularność w wyszukiwarce (tu przydać się może Google Trends).

Możesz też sprawdzić, jakie tagi mają konkurencyjne filmy. Jak to zrobić? Przejdź na stronę video, które odpowiada tematyką Twoim produkcjom, a następnie na klawiaturze wciśnij jednocześnie CTRL + U. W przeglądarce otworzy się nowa karta z kodem HTML strony, wciśnij CTRL + F (czyli opcja wyszukaj na stronie), a w polu wyszukaj wpisz „Keywords”, przeglądarka wskaże miejsce, gdzie użyte są podane tagi.

Sprawdź wyszukiwania na YouTube

Warto również prześledzić wyszukiwania w wyszukiwarce YouTube, wpisując początek interesującej nas frazy. Pojawi się lista z zapytaniami najczęściej wpisywanymi przez użytkowników.

Sprawdzanie popularnych fraz w wyszukiwarce YouTube

Tworząc keywords warto wykorzystać również potencjał semantycznych słów kluczowych (ang. Latent Semantic Indexing, w skrócie LSI), czyli wszystkich wyrażeń powiązanych z frazą, na którą chcemy pozycjonować materiał video. Mogą być to synonimy, wyrazy bliskoznaczne oraz różne hasła spokrewnione semantycznie.

Frazę kluczową warto powtórzyć w opisie nawet do 3 lub 4 razy, ale tak przygotowując tekst, aby wciąż brzmiał naturalnie. Tworzenie chaotycznego zlepku słów tylko po, aby nasycić opis frazami to słaby pomysł.

Słowa kluczowe możesz dodać też w oddzielnym polu, niebędącym opisem video. Jak to zrobić? Zaloguj się na swoje konto, przejdź do „YouTube Studio”. Następnie kliknij „edytuj” przy danym filmie”, pod miejscem na opis znajdziesz możliwość dodania tagów.

Okienko do wpisywania tagów

WAŻNE!

  • Umieść najważniejsze słowa kluczowe na początku opisu.
  • Używaj Google Trends i Planera słów kluczowych Google Ads, aby znaleźć popularne słowa kluczowe oraz ich synonimy. Uwzględnienie tych słów może pomóc w zwiększeniu liczby wizyt z wyszukiwarki.
  • Nie dodawaj zbyt wielu tagów w opisie filmu, ponieważ jest to niezgodne z zasadami YouTube dotyczącymi spamu i nieuczciwych praktyk.

Hashtagi vs. opisy na YouTube

Dobrą praktyką jest umieszczenie w opisie video powiązanych hashtagów. Dzięki temu widzowie będą mogli w łatwy sposób znaleźć Twój film, gdy będą szukać treści związanych z określonym hasłem. Hashtagi są szczególnie przydatne w przypadku popularnych treści, np. dotyczących aktualności, trendów, popularnych postaci itp. Dzięki temu widzowie szukający filmów o danej tematyce, mają szeroki wybór właściwych wyników.

Hashtagi umieszczone w opisie filmu działają jak linki, które po kliknięciu przez użytkownika przenoszą go na stronę wyników wyszukiwania danego hashtaga, gdzie można zobaczyć więcej filmów na ten temat.

WAŻNE!
• W przypadku hastagów w opisie mniej znaczy więcej. YouTube zignoruje je wszystkie, jeśli będzie ich więcej niż 15.
• Używaj tylko hashtagów związanych faktycznie z treścią Twojego video. Dodawanie niepowiązanych znaczników, w sztuczny sposób mających zwiększyć liczbę wyświetleń, to naruszanie zasad YouTube!
• Hashtagi nie mogą zawierać spacji. Jeśli chcesz, aby hashtag składał się z dwóch słów, połącz je ze sobą (np. #NaTropie, OpiekunowieFok).

Opisy na YouTube
Opis filmu z hasztagami

Sygnatury czasowe

Wykorzystaj w opisach sygnatury czasowe, aby ułatwić widzom nawigowanie pomiędzy kluczowymi fragmentami filmu. To umożliwi łatwe przejście do ważnych części dłuższych produkcji filmowych. Widzowie z pewnością docenią taki zabieg!

Opis z sygnaturami czasowymi

Linkuj do innych treści

Dobrą praktyką jest umieszczenie na samej górze opisu odnośników do miejsc, gdzie użytkownik może dowiedzieć się więcej o prezentowanych w filmie tematach. Linki nawiązujące do tematyki naszego wideo mogą kierować np. do wpisu blogowego, cennika usług, prezentacji firmy, oferty czy podstrony oferowanego produktu. Warto opublikować linki w dwóch pierwszych linijkach opisu, gdyż są wówczas widoczne dla widza bez konieczności podjęcia interakcji „pokaż więcej”.

Hiperłącza mogą też odsyłać widza do innych filmów. Pozwoli to wydłużyć czas spędzony na kanale, a Twoje filmy będą się częściej pojawiać w podpowiedziach kierowanych do danego użytkownika, podczas przeglądania serwisu YouTube.

 

Opis ze skróconymi linkami

WAŻNE!
• Implementowane w opisie linki skróć, aby wyglądały estetycznie i uzupełnij o parametry UTM celem zmierzenia ich klikalności.
• Nie zapomnij wstawić prefiksu „http://” na początku adresów internetowych, aby stały się aktywnym hiperłączem i można je było kliknąć.

Najważniejsze elementy, które warto uwzględnić w opisie video na kanale YouTube

  • Klarowny tekst informujący o zawartości video.
  • Link do strony, nawiązujący do tematyki naszego wideo, (np. do wpisu blogowego, cennika usług, prezentacji firmy, oferty itp.).
  • Lista sygnatur czasowych z tytułami rozdziałów/części naszego video.
  • Link do subskrypcji kanału (wystarczy dodać „?sub_confirmation=1” do adresu URL kanału).
  • Linki do powiązanych filmów.
  • Odnośniki do profili w mediach społecznościowych.

Twórz opisy na YouTube, dzięki którym poprawisz pozycję marki w wynikach wyszukiwania

Statystyki mówią same za siebie. Każdego miesiąca miliony użytkowników odwiedzają YouTube, wyszukując treści i generując przy tym miliardy wyświetleń. Odpowiednie opisanie filmów publikowanych w serwisie zaowocuje zwiększeniem liczby subskrybentów kanału, co z kolei przełoży się na zachowanie długotrwałych efektów w postaci wysokich pozycji w wyszukiwarce YouTube. To z kolei pomoże wpłynąć na zwiększenie dynamiki ruchu i liczby użytkowników na stronie internetowej, przekona odbiorców o słuszności zakupu i zwiększy konwersję. Dodatkowo przyczyni się do budowania świadomości marki i jej pozytywnego odbioru. Zobacz, jak my to robimy na naszym kanale na YouTube.

Jeżeli wciąż się wahasz i masz wątpliwości co do tego, czy warto pojawić się na YouTube ze swoim kanałem firmowym, przeczytaj artykuł, w którym opisaliśmy, dlaczego na dłuższą metę realizacja działań na tej platformie może okazać się bardzo dobrą inwestycją. A gdy już zdecydujesz się założyć konto firmowe, w naszym cyklu znajdziesz też garść przydatnych wskazówek, które pomogą Ci krok po kroku je odpowiednio zoptymalizować.

#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Skończyłam socjologię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim, jak również studia podyplomowe z obszaru Public Relations na Politechnice Gdańskiej. Pracowałam w mediach, agencji SEO i w dziale marketingu sporego e-commerce’u. Zajmowałam się copywritingiem i digital marketingiem, w tym komunikacją na Facebooku i Instagramie. Dbałam o mikronarracje i współpracę z influencerami.

Obecnie w Beeffective opiekuję się markami w mediach społecznościowych, budując ich atrakcyjny wizerunek i dbając o cele biznesowe Klientów. Pod swoimi skrzydłami mam firmy z różnych branży: od medycznej, przez FMCG, aż po usługi biznesowe i B2B. Jestem autorką eksperckich treści, które piszę zarówno na potrzeby Klientów, jak i naszej agencji.

Moim ulubionym projektem jest ten realizowany dla polskiego producenta serów, gdzie zajmuję się kompleksowymi działaniami komunikacyjnymi marki na Facebooku i Instagramie. W kanałach social media Klienta mam nie tylko okazję pokazywać pyszne produkty i kulinarne inspiracje, ale również wykorzystywać mnóstwo kreatywnych formatów, które przygotowujemy w zespole. Jestem również odpowiedzialna za rozwój zagranicznego fanpage’a producenta. Cieszy mnie, że moje działania przekładają się wprost na rosnącą liczbę fanów na świecie.

Uwielbiam podróże i w sumie do domu mogłabym wracać tylko po to, żeby przepakować plecak. Najmilej wspominam wyjazdy na Mauritius, do Tajlandii i Singapuru, chociaż jako wielbicielka przemieszczania się doceniam również kameralne wypady za miasto.

Polecane Wpisy