beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Czy YouTube jest dla Twojej firmy?

Mamy rok 2020, a wiele marek wciąż zastanawia się nad swoją obecnością w YouTube. Wydaje się to o tyle dziwne, że przecież żyjemy w czasach, kiedy funkcjonowanie w świecie digitalu jest absolutnie konieczne. Ogłoszony kilka lat temu „rok wideo” cały czas pozostaje aktualny. Natomiast wiele marek decyzję o tym, by założyć konto marki w YouTube, odkłada na jutro. Czy YouTube jest rzeczywiście dla Twojej firmy?

Dla większości firm obecność w mediach społecznościowych zaczyna się i kończy na stworzeniu fanpage’a w portalu Facebook. Niektóre widzą potencjał również w innych kanałach, chociaż nie do końca rozumieją specyfikę danej platformy. W skrócie:

  • Instagram? „Tak, wstawiajmy to samo, co jest na FB i będzie ok”.
  • Twitter? „Nie, tam są tylko polityczne przepychanki i trolle”.
  • Pinterest? „A to jest w ogóle dla firm?”.
  • LinkedIn? „Tam trzeba dużo pracować indywidualnie, to nie dla nas”.
  • YouTube? „Nie mamy tylu filmów, to przecież kosztuje”.

Problem związany z brakiem materiałów wideo, to największa bolączka z jaką się spotykam, kiedy zachęcam do założenia kanału firmowego w YouTube. Zgadzam się, że tworzenie filmów bywa trudne i nierzadko kosztowne. Jednak naprawdę warto w nie zainwestować! Dlaczego? Zebrałem kilka aspektów, które, mam nadzieję, zachęcą Ciebie do tworzenia filmów i założenia konta marki w YouTube.

YouTube to druga największa platforma społecznościowa

Na rynku pojawił się świeży raport, związany z mediami społecznościowymi, przygotowany przez agencję We Are Social. Globalnie YouTube ustępuje jedynie Facebookowi. Miesięcznie, na całym świecie, do najpopularniejszego medium związanego z materiałami wideo loguje się blisko 2 miliardy użytkowników:

Najpopularniejsze platformy mediów społecznościowych na świecie. Źródło: http://bit.ly/Digital_2020_Poland

Oczywiście Twoja marka może nie mieć planów związanych z globalną ekspansją. Dlatego poniżej znajdziesz informacje dotyczące Polski. Na podstawie tego samego raportu dowiadujemy się, że YouTube jest trzecią najczęściej odwiedzaną witryną, co daje mu zaszczytne miejsce na podium.

Najczęściej odwiedzane witryny w Polsce. Źródło: http://bit.ly/Digital_2020_Poland

Wyszukiwarka Google’a pozostaje bezkonkurencyjna. Jednak warto pamiętać o tym, że bardzo duża liczba użytkowników w Polsce ma ustawioną wyszukiwarkę jako stronę startową. To, na co na pewno warto zwrócić uwagę, to „czas spędzony podczas wizyty”. Okazuje się, że użytkownicy spędzają w YouTube dużo czasu, tym samym więc, mamy okazję pokazać im reklamy podczas trwania sesji. Ale o tym później.

Jakie jest najczęściej używane medium społecznościowe w Polsce? YouTube!

Korzystając z tego samego raportu dowiadujemy się też, że w grupie użytkowników w wieku 16-64, króluje YouTube. Raport nie uwzględnia młodszych osób, które zapewne równie intensywnie konsumują treści na YouTube i mogłyby dodatkowo zwiększyć finalne statystki kanału. Nas jednak bardziej interesują ci użytkownicy, którzy z większym prawdopodobieństwem podejmą decyzję zakupową. Okazuje się więc, że YouTube może być bardzo dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.

Najbardziej popularne platformy mediów społecznościowych w Polsce. Źródło: http://bit.ly/Digital_2020_Poland

92% osób, które mają dostęp do Internetu i aktywnie z kiego korzystają, są obecne na YouTube. To jest FANTASTYCZNY wynik i ważna informacja dla Ciebie – tutaj też są Twoi klienci, którzy średnio spędzają tutaj 25 minut miesięcznie.

Wideo marketing na YouTube i recykling treści

Czy raz stworzony materiał musi być użyty tylko w jednym portalu społecznościowym? Niekoniecznie. Możesz wykorzystać go w kilku miejscach. Gdzie dokładnie?

  1. Na stronie firmowej

Masz do zaprezentowania nowy produkt? A może reklamujesz samochód? Wyobraź sobie, że odbiorca w całości trafia na film w YouTube, ogląda go, jest nim zainteresowany i po kliknięciu linka umieszczonego w opisie pod filmem, przechodzi na Twoją stronę www. W witrynie wykorzystujesz ten sam materiał, ewentualnie jego zwiastun.

Równie dobrze możesz zaoszczędzić miejsce na swoim serwerze i ten sam materiał „osadzić” w swojej witrynie. Możesz też na YouTube pokazać sam produkt, a pełny film, wraz z opisem, umieścić na swojej stronie firmowej.

Dzięki takiemu rozwiązaniu zachowujesz spójną komunikację i utrwalasz przekaz u odbiorcy. Sprawiasz, że Twój produkt czy oferta zostają dłużej w pamięci. Dlatego warto bardzo skrupulatnie zadbać o SEO kanału YouTube.

  1. W mediach społecznościowych

Każdy materiał można też w całości przerzucić do Facebooka czy Instagrama. Raz wgrany plik nie musi tracić na jakości, wartości i przekazie. Pamiętaj o tym, by zadbać o recykling swojego contentu.

Często spotykam się z sytuacją, gdzie firmy skupiają się na kolejnych filmach i często zapominają o już posiadanych zasobach. Aktualne algorytmy w mediach społecznościowych nie pozwolą Tobie dotrzeć z treścią organicznie do wszystkich Twoich fanów czy obserwujących, dlatego oprócz płatnych działań, warto rozważyć ponowne publikacje tych samych treści.

  1. Landing page

Specjalna kampania z wykorzystaniem wideo w YouTube, która ma przekierować do dedykowanej strony internetowej pod zebranie kontaktów? Dlaczego nie! Sytuacja podobna jest do tej z punktu pierwszego. Taka strategia jest zazwyczaj wykorzystywana w materiałach ze szkoleń czy webinariów.

  1. Newsletter

E-mail marketing dla wielu firm odgrywa kluczową rolę na etapie finalizacji lejka sprzedażowego. W korespondencji e-mail również można osadzać filmy z YouTube. Dzięki materiałom wideo dużo łatwiej dotrzeć do odbiorcy, przekaz  jest przyjemniejszy w odbiorze i łatwiejszy w zrozumieniu.

Co jeszcze? Mówi się, że ponad 65% ludzi na świecie jest wzrokowcami. Wykorzystaj tę wiedzę i staraj się zwracać uwagę odbiorcy filmami, czy animacjami! Wykorzystaj do tego materiał, który został stworzony na potrzeby YouTube. Wybierz którąś ze scen, przekonwertuj ujęcie na gifa i wyślij go w swoim newsletterze! Dzięki temu zwiększasz szansę na to, że odbiorca zapozna się z Twoim e-mailem.

Reklama w YouTube dla firmy

Dlaczego warto założyć konto marki w YouTube? Chociażby dlatego, by prowadzić tam kampanie płatne za pomocą Google Ads. Tworzenie reklam wideo wymaga posiadania konta w YouTube i nadania materiałom statusu publicznego. Jeśli planujesz promowanie filmów na zasadzie „dark postu” na Facebooku, to w kanale YouTube nie masz takiej możliwości. Z dodatkowymi wymaganiami możesz zapoznać się tutaj: LINK.

Do tworzenia reklam nie trzeba większych kombinacji. Jeśli masz przygotowany materiał wideo, który w Twojej ocenie jest odpowiedni do pokazania większemu gronu odbiorców, zaprezentuj go w całości.

Najpopularniejszymi formatami reklamowymi są:

  • filmy dłuższe niż 15 sekund, które są możliwe do pominięcia,
  • filmy do 15 sekund, które można (w Polsce) ustawić jako niemożliwe do pominięcia,
  • Bumper, czyli krótkie, najczęściej 5-sekundowe mini reklamy, z zapadającym w pamięć przekazem.

Jeśli w przeciągu 5 sekund potrafisz przedstawić najważniejszy aspekt produktu czy usługi – zrób to!

Użyj Reklamy Sekwencyjnej w YouTube

Jeśli masz pomysł na połączenie wideo oraz storytellingu, to polecam zajrzeć do nektaru związanego z reklamą sekwencyjną, w którym dość szeroko opisałem ten temat. Przygotowanie własnej, autorskiej koncepcji podróży klienta po reklamie wideo, jest bardzo kuszące i daje wiele satysfakcji. Budowanie świadomości marki od pierwszego kontaktu z wideo, a następnie utrwalenie go z wykorzystaniem kilku formatów, może sprawić, że w szybki sposób osiągniesz oczekiwane rezultaty.

Czy warto założyć kanał w YouTube dla Twojej firmy?

Jeśli chcemy robić reklamy wideo, obecność w YouTube jest po prostu konieczna. Nie zapominajmy, że jest to druga, największa wyszukiwarka dostępna w Internecie, w której znaleźć można praktycznie wszystko. Dostępne statystyki wskazują, że z dużym prawdopodobieństwem w YouTube znajdują się również Twoi klienci, dlatego warto wykorzystać ten kanał, by zwracać się do nich również tutaj. Materiały, które stworzysz na potrzeby tej platformy, możesz wykorzystywać wielokrotnie również w innych miejscach, dlatego na dłuższą metę realizacja działań w YouTube może okazać się bardzo dobrą inwestycją.

#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective Team