Wykorzystuj LinkedIn do działań w obszarze Employee Advocacy

Odpowiedzialny, pracowity i oddany pracownik to marzenie niejednego pracodawcy. Jeżeli do tych kilku cech dodamy jeszcze lojalny i nieszczędzący ciepłych słów na temat firmy, w której przyszło mu pracować, można rzec, że oto trafił się pracownik idealny. Od dawna wiadomo, że nie ma lepszych ambasadorów firmy niż jej zaangażowani pracownicy. Dlatego obszar Employee Advocacy powinien być bliski sercu każdego pracodawcy.

Co to jest Employee Advocacy?

W języku polskim nie ma odpowiednika, który jeden do jednego tłumaczyłby zwrot Employee Advocacy. Stąd powszechnie używanym terminem jest jego zagraniczny ekwiwalent. Najprostszym wyjaśnieniem zagadnienia jest promocja firmy czy marki przez jej pracowników. W czasach dominacji mediów społecznościowych, to właśnie one okazują się najlepsza platformą do tego, by realizować projekt Employee Advocacy. Wśród nich pierwszeństwo należy oddać platformie LinkedIn.

W jednostce siła

Serwis LinkedIn skupia się na jednostce i zdecydowanie preferuje obszary związane z budowaniem marki osobistej. Bardziej niż profili firmowych. To użytkownik, będący ekspertem w konkretnej dziedzinie, może dotrzeć z danym komunikatem do wielu odbiorców i zachęcić innych uczestników do wejścia w interakcję, by finalnie przekonać do współpracy z marką. Nikogo chyba nie dziwi fakt, że nawiązanie relacji z konkretną osobą, a nie marką, jest bardziej pożądane, gdyż odbierane jako bardziej wiarygodne. Szybciej zaufamy opinii innych użytkowników, niż materiałom marketingowym publikowanym przez firmę. Zachęcenie pracowników do tego, by stali się ambasadorami Twojej marki jest więc nie do przecenienia. Należy jednak pamiętać, że cały proces powinien przebiegać naturalnie. Brak autentyczności może zostać szybko zauważony i przynieść więcej szkody niż pożytku.

Buduj firmę dzięki Employee Advocacy

Zapewne ciężko będzie znaleźć osobę, która będąc świadomym i regularnie korzystającym z mediów społecznościowych użytkownikiem, nie szukała informacji o danej organizacji, właśnie przez pryzmat związanych z nią osób. Ciepłe słowa na temat marki, udział w życiu firmy i dzielenie się swoim entuzjazmem na jej temat w obrębie prywatnego profilu buduje pozytywny obraz organizacji. Znany wszystkim slogan, o tym, że firmę stanowią ludzie, ma tutaj stuprocentowe przełożenie. Jeżeli jednak chcesz poprosić pracowników, by zaangażowali się w działania wspierające wizerunek firmy, upewnij się, że ich profile są profesjonalnie uzupełnione. Jeżeli tak nie jest, zorganizuj szkolenie, które pomoże im je dopracować. Profesjonalne profile pracowników to prawdziwa wizytówka firmy. Dlatego obszar ten należy potraktować priorytetowo zanim przejdzie się do kolejnych etapów planowania Employee Advocacy. Przykład profesjonalnie przygotowanego profilu osobistego na LinkedIn.

Profesjonalnie uzupełniony profil na LinkedIn
Profesjonalnie uzupełniony profil na LinkedIn

UWAGA: Klaudia na swoim profilu wykorzystuje elementy identyfikacji wizualnej agencji Beeffective. Jeżeli zależy Tobie na tym, by pracownicy również wskazywali Twoją markę – przygotuj dla nich pakiet gotowych grafik.

O jakie aktywności na LinkedInie poprosić pracowników?

Warto poprosić o redystrybucje treści, które pojawiają się na stronie firmowej. Dobrze, by pracownicy zostawiali reakcje pod postami, udostępniali je, najlepiej organiczne – z poziomu profili prywatnych. Można zachęcić ich do komentowania wpisów i oznaczania osób, które również mogą być zainteresowane daną tematyką. Co ważne – działania powinny być błyskawiczne. Serwis LinkedIn, podobnie jak inne platformy społecznościowe, weryfikuje czas reakcji użytkowników na dany wpis i dodatkowo podbijaj ich widoczność, jeżeli zaangażowanie w przypadku konkretnej publikacji jest duże.

Pasowanie na ambasadora marki

W każdej organizacji znajdą się osoby, które lubią się angażować w życie firmy i nie szczędzą pozytywnych komentarzy na jej temat. Może to właśnie do nich warto zwrócić się w pierwszej kolejności z prośbą o pomoc w budowaniu wizerunku marki? Dla niektórych świadomość „gry do jednej bramki”, może być zupełnie wystarczająca. Poczucie współodpowiedzialności za budowanie firmy niesie ze sobą sporą wewnętrzną satysfakcję i motywuje do działań. Poza tym, jeżeli firma efektywnie porusza się w obrębie mediów społecznościowych i jej wizerunek w tej przestrzeni jest pozytywny, budowanie swojej marki osobistej w korelacji z profilem biznesowym może przynieść korzyści również pracownikowi.

W Employee Advocacy dwie strony wygrywają

Social media to naturalny obszar do wymiany wiedzy. Zasięgi treści tworzonych przez pracowników mają większą moc niż te publikowane przez marki. Jednak działania w obszarze Employee Advocacy nie powinny sprowadzać się tylko do dzielenia się na swoim profilu prywatnym treściami wykorzystywanymi przez markę. Chociaż intensywny personal branding i większa ekspozycja specjalistów może nieść ze sobą zagrożenie ich utraty, to jednak z drugiej strony zyskuje się bardziej zadowolonych pracowników, którzy otrzymują realną możliwość budowania swoich marek osobistych i większą swobodę działania. To z kolei może okazać się pozytywnym sygnałem dla innych osób, zainteresowanych podjęciem pracy w Twojej organizacji. W Beeffective mocno eksponujemy kompetencje każdego ze specjalistów. Zachęcamy do dzielenia się wiedzą z różnych obszarów digital marketingu w ramach eksperckiego cyklu #samnektar. Jak wygląda ten proces?

Obieg treści na LinkedIn w ramach Employee Advocacy

  1. Autor publikuje artykuł ekspercki na profilu prywatnym.
Publikacja artykułu na profilu prywatnym na LinkedIn w ramach Employee Advocacy
Publikacja artykułu na profilu prywatnym na LinkedIn

2. Następuje redystrybucja artykułu na stronie firmowej agencji.

Ponowna dystrybucja treści eksperta na profilu firmowym
Redystrybucja treści eksperta na profilu firmowym

3. Autor ponownie publikuje treść podkreślając najważniejsze elementy wpisu.

Recykling treści_przypomnienie poprzedniego artykułu
Recykling treści z przypomnieniem poprzedniego artykułu

Dzięki takim działaniom treść ma szansę dotrzeć do sporego grona użytkowników.

Jakie inne treści może publikować pracownik?

  • Wstawianie ofert pracy na swoim prywatnym profilu.
Publikowanie ogłoszenia o pracę na prywatnym profilu na LinkedIn
Publikowanie ogłoszenia o pracę na prywatnym profilu na LinkedIn
  • Pokazywanie ważnych wydarzeń z życia firmy.
Ważne wydarzenia w firmie publikowane na prywatnych profilach
Ważne wydarzenia w firmie publikowane na prywatnych profilach
  • Treści video z udziałem pracowników.
Publikacja materiału video z pracownikami

Employee Advocacy – to działa!

Dobrze realizowany Employee Advocacy wzmacnia wiarygodność marki. Pozwala również dotrzeć firmie do większej ilości ważnych dla organizacji osób za pośrednictwem sieci kontaktów jej pracowników. Chociaż LinkedIn nie jest jedynym obszarem, który warto wykorzystać do realizacji Employee Advocacy, to z biznesowego punktu widzenia jego specyfika wydaje się do tego wręcz stworzona.

Współoddziaływanie na siebie trzech obszarów
Współoddziaływanie na siebie trzech obszarów

Pozwól pracownikom budować ich markę osobistą (Personal Branding). Zachęcaj do udziału przy budowaniu marki pracodawcy (Employee Advocacy). Dzięki temu będziesz miał szansę wypracować pozytywny wizerunek swojej firmy (Employer Branding). Efekty nie pojawią się od razu, jednak konsekwentne i regularne działania pracowników nie tylko pomogą budować świadomość marki, ale również wpłyną na jej pozytywny wizerunek, który z kolei może przełożyć się na biznesowy aspekt całego procesu.

#samnektar by Agnieszka Lubieniecka/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Jestem absolwentką filologii rosyjskiej oraz studiów podyplomowych z obszaru public relations, które ukończyłam na Uniwersytecie Gdańskim. Jeszcze w czasie kształcenia teorię starałam się przełożyć na praktykę. Pracowałam w działach marketingu i public relations, gdzie odpowiadałam za kompleksową komunikację w firmach z branży technicznej i budowlanej. Jedną nogą stałam w offline, a drugą w online. W tak zwanym „międzyczasie” ukończyłam również studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej na kierunku marketing internetowy, które uzmysłowiły mi, w którą stronę chcę zmierzać. Szczęśliwie trafiłam do Beeffective!

W agencji dbam o komunikację marek z branży deweloperskiej, FMCG oraz kulturalno-rozrywkowej. Dzięki kompetencjom z zakresu PR i copywritingu trzymam pieczę nad eksperckim cyklem #samnektar. Sama również dzielę się swoją wiedzą pisząc artykuły na temat digitalu. Media społecznościowe to niesamowita przestrzeń, która fascynuje mnie każdego dnia. Zgłębiam ją dla siebie, ale również z przyjemnością dziele się nią na warsztatach, które realizujemy w Beeffective dla naszych Klientów. Szczególnie jestem dumna z tych, które prowadzę z zakresu budowania marki na platformie LinkedIn.

Balansu w życiu poszukuję praktykując jogę, ale nie stronię też od nakładania żelastwa na sztangę i zabawy z kettlami.

Polecane Wpisy