Profil prywatny na LinkedIn – zrób to dobrze!

Profil prywatny na LinkedIn

Profil prywatny na LinkedIn to Twoja służbowa wizytówka! Ile to już razy słyszeliście powyższe stwierdzenie? Trudno się z nim nie zgodzić, dziwi więc, jak wielu użytkowników serwisu dla profesjonalistów podchodzi do jego przygotowania w sposób nieprofesjonalny. Może to właśnie dzisiaj nadszedł ten dzień, żeby poświęcić trochę czasu na jego uzupełnienie? Chętnie Ci w tym pomogę!

Jaki jest cel Twojej obecności na LinkedIn?

Powody obecności w serwisie LinkedIn mogą być różne. Jednym z najbardziej powszechnych jest zaprezentowanie swojego profesjonalnego wizerunku, który może pomóc w znalezieniu nowego miejsca pracy, zbudowaniu sieci kontaktów, czy zdobycia prestiżu jako ekspert w danej branży. Cokolwiek Tobą kieruje – spraw, by Twój profil prywatny na LinkedIn był solidnie uzupełniony.

Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle

Serwis LinkedIn kieruje się swoimi prawami. To nie jest miejsce, w którym opowiadasz o swoich ostatnich wakacjach, a bardziej dzielisz się wskazówkami, jak na te wakacje zarobić. Jeżeli chcesz się zaprezentować jako profesjonalista – takie właśnie powinno być Twoje zdjęcie. Przygotuj fotografię w stylu biznesowym, pamiętając o jej prawidłowych wymiarach.

Zastanów się, jaką grafikę wykorzystać, jako zdjęcie w tle. Dobrze zagospodaruj ten obszar! Jeżeli jesteś prawdziwym ambasadorem firmy, w której pracujesz, a Employee Advocacy nie jest Ci obce, użyj grafiki nawiązującej do swojej organizacji. Firma nie dysponuje taką? Poproś o jej przygotowanie i zachęć innych pracowników do jej zastosowania. Jednolite graficznie zdjęcie w tle, stosowane przez cały zespół, stworzy spójny wizerunek całej organizacji na LinkedIn.

Zdjęcie w tle_LinkedIn
Przykład spójnych zdjęć w tle w obszarze jednej organizacji

Nadal nie jesteś pewien, czy warto zadbać o swoje zdjęcie profilowe? Dane statystyczne LinkedIn wskazują, że profile zawierające zdjęcie profilowe są odwiedzane 14 razy częściej niż te, które go nie mają! Mam nadzieję, że taki argument wystarczy.

Nagłówek – czyli z kim mam przyjemność?

W tym miejscu w kilku słowach, a właściwie w 220 znakach, powinieneś przedstawić najważniejsze kwestie dotyczące Twojego stanowiska, firmy w której pracujesz, specjalizacji zawodowej, czy umiejętności. Jeżeli to dla Ciebie istotne – dodaj również informacje o wykształceniu. Rozdziel kolejne sekcje używając do tego poziomych kresek, kropek, czy ukośników. Dzięki temu będzie bardziej czytelnie. Co ważne – nagłówek pokazuje się w każdym miejscu, w którym zostawiamy swój komentarz w serwisie, dlatego warto o niego zadbać. Gdzie możesz edytować te informacje? Wystarczy kliknąć ikonkę ołówka znajdującą się tuż pod zdjęciem w tle.

Nagłówek_profil prywatny na LinkedIn_edycja
Przykład opisanego nagłówka na profilu prywatnym

Wyświetli się cały obszar do edycji, w którym oprócz nagłówka, zaktualizujesz również informacje na temat aktualnie zajmowanego stanowiska i nazwę uczelni. Będą one widoczne pod zdjęciem w tle, jednak po ich kliknięciu nie przeniosą (jak wcześniej się to odbywało) bezpośrednio na stronę firmy, czy uczelni, ale do tego obszaru Twojego profilu, w którym je wymieniasz w sekcjach „Doświadczenie” i „Wykształcenie”.

Własny URL – włącz swoją widoczność

W opisanym powyżej obszarze ustawisz również unikalny adres URL. Dlaczego warto? Widok Twojego imienia i nazwiska bez dodatkowych znaków czy liczb wygląda po prostu estetycznej, a cała jego aktualizacja zajmie Tobie raptem kilka sekund. Drugim miejscem, z poziomu którego zaktualizujesz adres URL, jest link umieszczony na Twoim profilu, po prawej stronie zdjęcia w tle. Po jego kliknięciu nie tylko będziesz mógł nadać niestandardowy URL, ale również edytować widoczność swojego profilu.  Jeżeli ma się on wyświetlać innym użytkownikom platformy lub mówiąc wprost – chcesz zostać odnaleziony, włącz publiczną widoczność swojego profilu.

Informacje – czyli ładnie się przedstaw

Blok „Informacje”, bo tak nazywa się obszar znajdujący się od razu poniżej danych osobowych, często nazywany jest też „Podsumowaniem” albo „Bio”.  To bardzo ważna, a wręcz niezbędna sekcja, której odpowiednie uzupełnienie wpływa na wyniki wyszukiwania Twojej osoby. Już samo umiejscowienie jej na samej górze sprawia, że informacje w niej zawarte trafiają do odwiedzającego profil prywatny na LinkedIn w pierwszej kolejności. Co więc należy w niej zawrzeć?

  • Opisz swoje stanowisko zawodowe i to, czym się zajmujesz.
  • Przedstaw pokrótce ścieżkę swojej kariery.
  • Pochwal się najważniejszymi dokonaniami lub opisz te, z których jesteś najbardziej dumny.
  • Zaproponuj tematy dyskusji, w których chętnie weźmiesz udział lub zaproponuj te, w których możesz być pomocny.

W tej sekcji możesz w sumie użyć 2000 znaków, także dobrze wykorzystaj tę ilość. Cały wpis możesz uzupełnić ikonkami, które uporządkują wpis i poprawią jego estetykę. Nie zapomnij o umieszczeniu w nim fraz kluczowych, które odniosą się do Twoich głównych kompetencji. Jeżeli szukasz pracy, pozwolą one łatwiej namierzyć Cię przez rekruterów.

Podsumowanie_LinkedIn
Przykład dobrze uzupełnionej sekcji „Informacje” w profilu Klaudii Chmielewskiej z Beeffective

Polecane – tutaj można się chwalić

Ta sekcja pojawiła się na profilu prywatnym całkiem niedawno. Możesz zaprezentować w niej te artykuły, czy opublikowane przez siebie treści, na wyróżnieniu których szczególnie Tobie zależy. Obszar ten wyświetla grafiki powiązane z daną aktywnością, dlatego zwraca uwagę osoby odwiedzającej profil. W jaki sposób uzupełnić tę sekcję? Wystarczy kliknąć „+” (plusik) znajdujący się po prawej stronie i wybrać konkretne treści z proponowanych przez serwis obszarów. Kliknięcie ołówka spowoduje edycję sekcji.

Polecane wpisy i artykuły na LinkedIn
Wygląd sekcji „Polecane”

Profil prywatny – od ogółu do szczegółu

Po uzupełnieniu najważniejszych danych osobowych, podsumowaniu zawodowym i poleceniu konkretnych treści, przychodzi czas na szczegóły dotyczące Twojego doświadczenia, wykształcenia, odbytych szkoleń, posiadanych licencji i certyfikatów. Jeżeli zmieniałeś zatrudnienie w ramach jednej organizacji, pamiętaj o poprawnym wpisaniu daty rozpoczęcia i zakończenia kolejnego etapu, a LinkedIn sam połączy ścieżkę Twojej kariery. Opisz najważniejsze zadania na każdym ze stanowisk.

Uzupełnianie doświadczenia na profilu prywatnym_LinkedIn
Etapy ścieżki kariery w ramach jednej organizacji na przykładzie profilu Anity Piaseckiej z Beeffective

Wszystkie te obszary można edytować poprzez kliknięcie ikonki ołówka, a dodawać kolejne przy pomocy „+” (plusika). Jeżeli dana organizacja, czy uczelnia posiada swoje konto na LinkedIn, serwis sam „podrzuci” stosowną ikonkę z logo.

Uzupełnienie sekcji wykształcenie na LinkedIn
Obszar sekcji „Wykształcenie” oraz „Licencje i certyfikaty” na przykładzie profilu autorki artykułu

Umiejętności i potwierdzenia – zawodowy dowód słuszności

W tej sekcji powinieneś zamieścić wszystkie najważniejsze umiejętności, które niczym w pigułce wyliczą Twoje kluczowe kompetencje. Uzupełnienie tej sekcji pomoże też poprawić pozycję profilu w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, by wpisując daną umiejętność, skorzystać z tych podpowiadanych przez sam serwis. Wpisywanie nierozpoznawanych przez LinkedIn cech przyniesie niewiele korzyści. Poproś innych użytkowników, żeby potwierdzili Twoje umiejętności. Taki zabieg uwiarygodni tę sekcję i pomoże najlepiej wykorzystać jej potencjał.

Przedstaw co najmniej 5 umiejętności, a ilość wyświetleń Twojego profilu wzrośnie 27 razy!

Rekomendacje – cenny obszar Twojego profilu

Ciężko przecenić wartość tej sekcji, w której jesteśmy chwaleni przez innych użytkowników linkedinowej społeczności. Otrzymywanie rekomendacji realnie wpływa na budowanie naszego profesjonalnego wizerunku. Sam serwis chętniej wyświetla w wynikach wyszukiwania te profile, które mogą pochwalić się licznymi rekomendacjami z rynku. Jak zadbać o ten obszar? Najlepiej poprosić o kilka ciepłych słów pod swoim adresem te osoby, którym również wystawiło się rekomendacje. Wykorzystanie zasady wzajemności pomoże rozwinąć te sekcję, a Tobie może przynieść faktyczne korzyści. Idealnie, by rekomendacje dotyczące Twojej osoby pochodziły od osób o ustalonej reputacji w ważnym dla Ciebie obszarze. Postaraj się też, by były one w miarę nowe.

Rekomendacje na LinkedIn
Rekomendacje udzielone Wiesławowi Teofilakowi z Beeffective

Profil prywatny na LinkedIn – co jeszcze warto uzupełnić?

Wszystkie wymienione powyżej sekcje to najważniejsze obszary Twojego profilu prywatnego, o które powinieneś zadbać. Ale to nie koniec! W celu uzyskania Najwyższego poziomu, dzięki któremu uzyskasz taką odznakę:

Profil prywatny na LinkedIn dobrze uzupełniony

zadbaj też o to, by uwzględnić:

  • Zdobyte nagrody i wyróżnienia,
  • Znajomość języków,
  • Zrealizowane projekty,
  • Interesujące Cię wolontariaty.

Daj się zobaczyć i pozwól polubić

Z tak uzupełnionym profilem śmiało możesz ruszać na podbój serwisu! Teraz przed Tobą budowanie sieci kontaktów i regularna aktywność na portalu. Jak je realizować? To tematy na następne artykuły z cyklu #samnektar. Najważniejsze jednak, żebyś zapamiętał, że chociaż ekosystem LinkedIna składa się z czterech głównych obszarów, jakimi są:

  • Profile prywatne,
  • Strony biznesowe dla firm,
  • Strony biznesowe marek,
  • Grupy,

to właśnie aktywność na profilach prywatnych jest tą, którą LinkedIn szczególnie preferuje. Co to oznacza? Wszystkie działania, które podejmujesz z wysokości profilu prywatnego będą chętniej wyświetlane przez LinkedIn niż te, które bezpłatnie realizujesz w obszarze profili biznesowych. Jeżeli więc zależy Tobie na tym, żeby treści dotyczące Twojej firmy miały większą szansę „na przebicie”, opublikuj je z wysokości własnego profilu, oznaczając profil biznesowy, do którego nawiązujesz.

Dobrze uzupełniony profil prywatny i przemyślane działania w serwisie pomogą podnieść Twój Social Selling Index na wyższy poziom. Może w przyszłości postanowisz również skorzystać z płatnej wersji LinkedIna i wykupisz dostęp do konta premium? Na początku jednak zacznij od rzeczy podstawowych i solidnie przyłóż się do uzupełnienia wszystkich informacji o sobie! Dzięki temu Twój profil prywatny na LinkedIn efektywnie przyczyni się do tego, do czego został stworzony – będzie najlepsza wizytówka Twojej osoby w obszarze zawodowym.

#samnektar by Agnieszka Lubieniecka/Beeffective Team

 

+ ostatnie wpisy

Jestem absolwentką filologii rosyjskiej oraz studiów podyplomowych z obszaru public relations, które ukończyłam na Uniwersytecie Gdańskim. Jeszcze w czasie kształcenia teorię starałam się przełożyć na praktykę. Pracowałam w działach marketingu i public relations, gdzie odpowiadałam za kompleksową komunikację w firmach z branży technicznej i budowlanej. Jedną nogą stałam w offline, a drugą w online. W tak zwanym „międzyczasie” ukończyłam również studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej na kierunku marketing internetowy, które uzmysłowiły mi, w którą stronę chcę zmierzać. Szczęśliwie trafiłam do Beeffective!

W agencji dbam o komunikację marek z branży deweloperskiej, FMCG oraz kulturalno-rozrywkowej. Dzięki kompetencjom z zakresu PR i copywritingu trzymam pieczę nad eksperckim cyklem #samnektar. Sama również dzielę się swoją wiedzą pisząc artykuły na temat digitalu. Media społecznościowe to niesamowita przestrzeń, która fascynuje mnie każdego dnia. Zgłębiam ją dla siebie, ale również z przyjemnością dziele się nią na warsztatach, które realizujemy w Beeffective dla naszych Klientów. Szczególnie jestem dumna z tych, które prowadzę z zakresu budowania marki na platformie LinkedIn.

Balansu w życiu poszukuję praktykując jogę, ale nie stronię też od nakładania żelastwa na sztangę i zabawy z kettlami.

Polecane Wpisy