Firmowy fanpage na Facebooku – 10 dobrych praktyk

Facebook bardzo często stanowi główny kanał komunikacji marki z klientem. Prowadzenie profilu firmowego na tej platformie powinno być więc wpisane w strategię każdego brandu, dla którego ważny jest wizerunek w sieci i budowanie zaangażowanej społeczności. Aby jednak to osiągnąć, w pierwszej kolejności warto zadbać o to, by firmowy fanpage na Facebooku był prawidłowo przygotowany. Działanie według określonych standardów z pewnością zbliży nas do sukcesu i pozwoli wyróżnić się w kanale digital – zarówno w świadomości klientów, jak i na tle konkurencji.

Oto 10 dobrych praktyk, dzięki którym firmowy fanpage na Facebooku będzie bardziej efektywny:

1.Przygotuj strategię obecności marki na Facebooku.

Bardzo wiele firm decyduje się na założenie fanpage’a na Facebooku, kierując się przede wszystkim popularnością tego serwisu. Często marka śladem konkurencji chce zaistnieć w przestrzeni social media, ale działa przypadkowo i chaotycznie, bez wypracowanego planu ani koncepcji działań. Strategia obecności na platformie to sprawa podstawowa – określa szczegółowo plan prowadzenia profilu, definiuje budżet i działania reklamowe strony firmowej, konkretyzuje docelową grupę odbiorców, systematyzuje cele komunikacji, uściśla częstotliwość publikowanych treści i ich rodzaj. Dlatego pierwszym krokiem (ale zarazem kluczowym!) jest sformułowanie strategii, która określi cele biznesowe firmy i uporządkuje sposób ich realizacji. Dzięki temu działania będą spójne a efekty mierzalne. Strategia pozwoli zapanować nad chaosem oraz usystematyzować plan obecności w kanale, a to bez wątpienia przełoży się na wzrost zaufania wobec marki oraz generowane zyski!

2. Wybierz odpowiednią nazwę fanpage’a.

Wiele firm ją bagatelizuje, ale wybór nazwy to klucz do poprawnej identyfikacji marki na Facebooku. Pod nazwą fanpage’a strona firmowa będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania i tą nazwą podpisywane będą wszystkie publikacje brandu. To ona będzie pierwszym, na co odbiorca zwróci uwagę, zanim zdecyduje się odwiedzić facebookowy profil firmy. Zatem jaka powinnam być nazwa fanpage’a? Dobrze, aby odpowiadała faktycznej nazwie brandu, była prosta i łatwa do zapamiętania, wyróżniała się w jakiś sposób na tle konkurencji oraz kojarzyła się z ofertą firmy i jej usługami. Aby użytkownik wiedział od razu, z czym związany jest dany brand, warto uzupełnić nazwę o krótkie hasło opisujące to, czym zajmuje się firma.

Nazwa fanpage'a
Nazwa fanpage’a, która od razu wyjaśnia, czym zajmuje się firma

3. Stwórz przyjazny adres URL.

Adres skrócony to spersonalizowany URL widoczny w pasku adresu. Kiedy zakładasz firmowy fanpage, Facebook automatycznie nadaje indywidualny link (najczęściej ciąg przypadkowych liter i cyfr) widoczny na pasku wyszukiwania i w linku do Messengera. Aby profil wyglądał profesjonalnie i od razu sugerował z jaką firmą użytkownik ma do czynienia, warto spersonalizować link. Aby to zrobić wystarczy wejść w zakładkę “Edytuj informacje o stronie”, a następnie w ustawieniach ogólnych znaleźć wiersz “Nazwa użytkownika” i edytować go. Maksymalna ilość znaków w tym polu to 50, choć optymalna ich liczba to kilkanaście. Dzięki temu link będzie łatwiejszy do zapamiętania. Uwaga! Edycja URL powinna być przemyślana, bowiem nie zawsze udaje się ponownie go zmienić.

Edycja adresu URL fanpage'a.
Miejsce, gdzie edytuje się adres URL fanpage’a.
Spersonalizowany URL_firmowy fanpage na Facebooku
Skrócony, spersonalizowany URL

4. Zadbaj o atrakcyjne zdjęcie profilowe i cover photo.

To może zabrzmieć jak banał, ale firmowy fanpage jest przecież swojego rodzaju wizytówką  i dlatego jego strona wizualna powinna być schludna, estetyczna i zachęcająca do szczegółowego zapoznania i interakcji. Pierwszym elementem fanpage’a, na który zwróci uwagę użytkownik jest zdjęcie profilowe. Zobaczy je jednak nie tylko w głównej sekcji Twojej strony, a także w kanale wiadomości fanów, którzy polubili daną stronę, obok nowych postów umieszczanych na profilu i komentarzach strony. Powinno być wysokiej jakości, odzwierciedlać charakter firmy, a jednocześnie zwracać uwagę i intrygować.  To ono odpowiada za to, czy użytkownik zostanie dłużej na Twojej stronie! Podobne znaczenie ma cover photo (które można zastąpić materiałem video!). Pamiętaj, że nieestetycznie przygotowana lub przypadkowo dobrana grafika negatywnie wpłynie na odbiór Twojej strony firmowej. Niedopuszczalne jest też stosowanie zdjęć niedopasowanych do danego umiejscowienia. 

Dopasowane i spójne Cover Photo i zdjęcie profilowe_firmowy fanpage na FB
Dopasowane i spójne Cover Photo i zdjęcie profilowe

5. Odpowiednio dopasuj i uzupełnij zakładki.

Zakładki powinny przede wszystkim odzwierciedlać działalność i charakter Twojego biznesu. W przypadku niektórych firm doskonale sprawdzi się zakładka Usługi, inne z powodzeniem będą korzystać z Wydarzeń lub Ofert Pracy, a jeszcze inne docenią potencjał Sklepu.

Zakładki można dowolnie zmieniać, dodawać nowe lub skasować te nieużywane. Wszystko w celu maksymalnej personalizacji fanpage’a. Warto to zrobić dobrze, bowiem w ten sposób użytkownicy dostaną od naszej firmy czytelną informację np. o świadczonych usługach lub oferowanych produktach, bez konieczności przechodzenia na stronę internetową. Edycja Zakładek jest możliwa po kliknięciu: Ustawienia –> Szablony i karty. Sam Facebook raz na jakiś czas również odświeża wygląd zakładek. Niedawno, wraz ze zmianą wyglądu platformy, usunięto lubiane i często wykorzystywane (np. do publikacji regulaminów) przez wiele profili Notatki.

Sekcja Usługi_firmowy fanpage na FB
Poprawnie uzupełniona sekcja Usługi

6. Uzupełnij informacje o swojej stronie.

Dodanie podstawowych informacji o stronie to ważny element uzupełnienia profilu. Dzięki temu użytkownik będzie miał pojęcie z kim lub z czym ma do czynienia. Ponadto odpowiednie wypełnienie sekcji „Informacje” może wpłynąć pozytywnie na to, że Twój firmowy fanpage na Facebooku będzie lepiej wypozycjonowany. W nowej wersji platformy prezentacja informacji jest jeszcze czytelniejsza niż dotychczas.

Informacje o firmie na Facebooku
Sekcja informacji o firmie

Nową, ciekawą opcją jest możliwość uzupełnienia metryczki danymi o innych kanałach społecznościowych Twojej firmy. Wszystkie konta są zebrane w jednym miejscu, estetycznie wylistowane i zobrazowane graficznymi ikonkami symbolizującymi daną platformę. Co ciekawe, mamy tu spore pole do popisu. Facebook poza standardowymi kanałami jak Instagram, YouTube czy Twitter, umożliwia podlinkowanie takich platform Snapchat, Twitch, WhatsApp, WeChat, Kik, Pinterest, Tumblr, Ask.fm, Spotify, LinkedIn, Skype, QQ, SoundCloud, KakaoTalk, VK, OK, GitHub oraz Oculus. Trzeba przyznać, że wybór jest imponujący!

Wtyczki do innych mediów społecznościowych na FB
Panel do edycji kanałów społecznościowych należących do firmy

7. Skonfiguruj przycisk CTA na górze strony.

Przycisk ten umieszczony jest pod Cover Photo i ma za zadanie zachęcać użytkowników do określonego działania. Warto dopasować Call To Action do profilu działalności swojej firmy, aby zwiększyć konwersję z Facebooka. Platforma udostępnia całą gamę możliwości zmiany przycisku skłaniającego użytkowników do działania. Można wybierać spośród m.in. Zarezerwuj termin, Skontaktuj się z nami, Wyślij wiadomość, Zamów jedzenie, Zadzwoń teraz, Wyświetl sklep i wielu innych. Z pewnością każda firma, bez względu na branżę w jakiej działa, znajdzie button z wezwaniem do działania adekwatnym do swojego profilu. Edycja tego elementu jest bardzo prosta. Wystarczy wybrać opcję przycisku z menu rozwijanego, które pojawi się po kliknięciu i wybrać odpowiednią opcję.

Wezwania do działania, które można ustawić na przycisku pod Cover Photo
Przycisk Wyślij wiadomość_firmowy fanpage_FB
Przycisk z CTA Wyślij wiadomość

8. Zautomatyzuj skrzynkę odbiorczą.

Użytkownicy oczekują szybkiej odpowiedzi i to najlepiej bez względu na porę ani dzień tygodnia. Jeśli chcesz zadbać o odpowiednie relacje z klientami, błyskawiczna reakcja to konieczność. Jest na to sposób i to taki, który nie wymaga czuwania przy komputerze 24/7. Skonfigurowanie automatycznych odpowiedzi w Messengerze pozwoli Ci uspokoić niecierpliwych klientów i odpowiedzieć na większość nurtujących ich pytań. Bardzo przydatne są wiadomości o nieobecności (autorespondery), które informują Twoich klientów o tym, w jakich godzinach pracujesz i kiedy możesz udzielić odpowiedzi na zadawane przez nich pytania.

Wiadomość o nieobecności
Wiadomość o nieobecności na przykładzie profilu producenta serów – firmy Lactima

Inną opcją jest ustawienie automatycznych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. To sprawi, że użytkownicy uzyskają informacje bez czekania aż przeczytasz ich wiadomość i odpowiesz. Są też sposobem na pokazanie wszystkich istotnych elementów oferty lub zakresu usług brandu. Warto przeanalizować, jakie pytania najczęściej zadają Twoi klienci i uwzględnić je w automatycznych odpowiedziach, przygotowując zwięzłe, ale wyczerpujące odpowiedzi.

Automatyczne pytania w Messengerze na przykładzie profilu producenta serów – firmy Lactima

Wiele firm, które chcą jeszcze bardziej podnieść jakość obsługi klienta, decyduje się na ustawienie powitania w skrzynce odbiorczej, które pojawi się zanim użytkownik wyśle wiadomość do strony. Powitanie pojawi się w oknie czatu przed wysłaniem wiadomości lub w sekcji Informacje w profilu Twojej firmy w Messengerze. Możesz je indywidualnie spersonalizować dodając np. imię i nazwisko odbiorcy lub Twoje dane: numer telefonu, adres firmy lub mail.

Wiadomość o nieobecności, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz powitalną wiadomość skonfigurujesz w tej samej sekcji (Ustawienia strony -> Wiadomości).

9. Zadbaj o content, który będzie angażował!

Każdego prędzej czy później znudzi oglądanie tego samego. Dlatego treści, które prezentuje firmowy fanpage powinny być publikowane w urozmaiconych formatach. Tu Facebook daje spore pole do popisu – karuzela, slideshow, album, materiał, błyskawiczny, live – jest z czego wybierać. Mieszaj formaty, ale miej też na uwadze, że najbardziej atrakcyjne z perspektywy algorytmu Facebooka będą kolejno: relacja live, video, zdjęcia, tekst, linki/udostępnienia. Co ciekawe, Facebook zrezygnował ostatnio z lubianego przez wielu i bardzo angażującego formatu ankiety, tym niemniej możliwości nadal jest wiele, należy tylko regularnie z nich korzystać.

Wybór formatu to jedno, drugie – stworzenie angażującej treści. Publikowane posty powinny być atrakcyjne wizualnie, dlatego warto przyłożyć się do stworzenia grafiki czy video. Dobrze, gdy zwięźle, ale i wyczerpująco realizują dany temat – dobre copy to kluczowa sprawa! Tworząc content stawiaj na różnorodność – inspiruj i edukuj, wykorzystuj Real Time Marketing, aranżuj dyskusję, komunikuj się z odbiorcami ich językiem! Trudno zyskać zainteresowanie odbiorców na Facebooku, dlatego trzeba wykazać się sporą kreatywnością i zrozumieniem grupy docelowej, aby tworzyć posty, które zdobędą satysfakcjonujące zasięgi.

10. Analizuj swoje działania!

Last but not least – analiza! Mierzenie efektów działań na firmowym profilu na Facebooku może przynieść Ci wiele korzyści. Monitorując, analizując i wyciągając wnioski możesz weryfikować założenia swojej strategii oraz optymalizować działania i korygować je tak, aby przekładały się na konkretne efekty. Śledź statystyki Facebooka, które dostarczą Ci garść cennych informacji na temat fanpage’a, takich jak: nowe polubienia, całkowity zasięg strony, efektywność postów, liczba wyświetleń poszczególnych elementów profilu firmowego czy aktywność fanów.

Przykładowy podgląd panelu statystyk Facebooka
Przykładowy podgląd panelu statystyk Facebooka

Jeśli statystyki, które oferuje Facebook to dla Ciebie za mało, możesz sięgnąć po zewnętrzne narzędzia służące analizie, jak np. Sotrender, Google Analytics oraz wykorzystać możliwości jakie dają skracarki linków. Systematyczna obserwacja i porównywanie efektów działań na profilu firmowym, pomoże w analizie skuteczności obecności marki na Facebooku.

Wdrożenie przedstawionych w powyższym artykule dobrych praktyk spowoduje, że Twój firmowy fanpage wskoczy na wyższy level. Co więcej, pomoże zdobyć followersów, zainteresować ich ofertą firmy i w efekcie… sprzedawać! Dbałość o profil marki na Facebooku i jego profesjonalna obsługa zgodna z wypracowaną strategią wzmocnią jej wizerunek i co więcej – zostaną pozytywnie odebrane przez coraz surowsze algorytmy Facebooka.

#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Skończyłam socjologię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim, jak również studia podyplomowe z obszaru Public Relations na Politechnice Gdańskiej. Pracowałam w mediach, agencji SEO i w dziale marketingu sporego e-commerce’u. Zajmowałam się copywritingiem i digital marketingiem, w tym komunikacją na Facebooku i Instagramie. Dbałam o mikronarracje i współpracę z influencerami.

Obecnie w Beeffective opiekuję się markami w mediach społecznościowych, budując ich atrakcyjny wizerunek i dbając o cele biznesowe Klientów. Pod swoimi skrzydłami mam firmy z różnych branży: od medycznej, przez FMCG, aż po usługi biznesowe i B2B. Jestem autorką eksperckich treści, które piszę zarówno na potrzeby Klientów, jak i naszej agencji.

Moim ulubionym projektem jest ten realizowany dla polskiego producenta serów, gdzie zajmuję się kompleksowymi działaniami komunikacyjnymi marki na Facebooku i Instagramie. W kanałach social media Klienta mam nie tylko okazję pokazywać pyszne produkty i kulinarne inspiracje, ale również wykorzystywać mnóstwo kreatywnych formatów, które przygotowujemy w zespole. Jestem również odpowiedzialna za rozwój zagranicznego fanpage’a producenta. Cieszy mnie, że moje działania przekładają się wprost na rosnącą liczbę fanów na świecie.

Uwielbiam podróże i w sumie do domu mogłabym wracać tylko po to, żeby przepakować plecak. Najmilej wspominam wyjazdy na Mauritius, do Tajlandii i Singapuru, chociaż jako wielbicielka przemieszczania się doceniam również kameralne wypady za miasto.

Polecane Wpisy