beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

KONTO FIRMOWE NA INSTAGRAMIE

Konto firmowe na Instagramie to bardzo ważny kanał komunikacji z grupą docelową. Aplikacja w ostatnich latach mocno ewaluowała i z miejsca do publikacji zdjęć stała się bardzo ważnym punktem styku na linii odbiorca-marka.

W działaniach dla e-commerce obserwujemy rosnący udział sprzedaży, która generowana jest z tego źródła. Warto więc zadbać o wygląd profilu, zmaksymalizować jego cechy sprzedażowe i wykorzystywać najważniejsze funkcjonalności, zgodnie z przyjętą strategią obecności na Instagramie.   

Konto firmowe na Instagramie – strategia działań

W social media (w tym na Instagramie) najważniejsza jest strategia, konsekwentne jej realizowanie, analizowanie wyników i optymalizacja. Planując albo ulepszając swoje działania w tym obszarze, warto zadbać o kilka kluczowych aspektów i przeprowadzić audyt konta. Poniżej zebrałam kilka tipów, które pomogą polepszyć działania w tym kanale, poprawią jego wygląd i zwiększą zaangażowanie. Spraw, by Twoje konto firmowe na Instagramie przeszło efektywną metamorfozę!

Planując działania, zawsze trzeba pamiętać o grupie docelowej i sposobie komunikacji z followersami. Należy także przeanalizować aktualną bazę  obserwujących i jej zachowania, a także prześledzić najlepsze posty i opublikowane InstaStories.

UWAGA! Ciekawe statystyki możesz podejrzeć w aplikacji, w sekcji Statystyki – Posty – Zobacz wszystkie i sortować posty np. pod względem zasięgu, polubień, sumy aktywności czy liczby otrzymanych komentarzy. Ciekawe informacje można pozyskać analizując posty z tagami produktów lub zapisane na później do archiwum innych użytkowników. Analizy możemy przeprowadzać w różnych przedziałach czasu (od 7 dni, przez 30 dni, 3 miesiąca, 6 miesięcy, aż po 1 rok lub 2 lata).

Konto firmowe na Instagramie – zadbaj o jego wygląd

  1. BIO – biogram to Twoja wizytówka na Instagramie. Zadbaj o to, żeby znalazły się tam kluczowe informacje o profilu działalności, hasło marki oraz brandowe hashtagi, które mają na Instagramie wykorzystywać obserwujący w swoich postach i relacjach. Dopracuj jego wizualny aspekt – możesz wykorzystać emoji i uporządkować tekst. Przygotuj profesjonalne BIO, dzięki któremu Twoje konto firmowe na Instagramie zyska nowych obserwujących!

Przykładowe BIO dla marki home&you oraz BIG STAR SHOES

2. Przygotuj dedykowane grafiki do wyróżnionych InstaStories. Dzięki opcji dodawania Relacji do konkretnych kategorii masz możliwość zachowania utworzonych treści na dłużej. Podziel InstaStories na tematy, które zainteresują followersów i zaprojektuj spójne nakładki.

PORADA: Zmiana nakładki krok po kroku: Wejdź w WYRÓŻNIONE Relacje – „Więcej” – „Edytuj wyróżnioną relację” – „Edytuj zdjęcie w tle”. Masz opcję dodania nakładki z rolki swojego aparatu (rekomendowane) lub wybrania z zapisanych w tej kategorii InstaStories.

Przykładowe grafiki do wyróżnionych InstaStories dla marki BIG STAR SHOES i Lactima.

3. Dopracuj wizualnie swoją tablicę – planując strategię działań na Instagramie, pamiętaj o tym, żeby zachować spójność w publikowanych postach. Warto zadbać o wizualny aspekt wall’a i np. wykorzystywać określone filtry czy stosować ramki w 1 kolorze. Można też tworzyć zaawansowane kolaże wewnątrz pojedynczych albumów lub planować atrakcyjne wizualnie grid.

Przykładowe tablice na Instagramie marek MyScreenProtector oraz home&you

Co robić, by konto firmowe na Instagramie odniosło sukces?

  1. Pamiętaj o utrzymywaniu kontaktu z followersami. Na bieżąco odpowiadaj na wszystkie komentarze, reaguj na pozytywne reakcje i śledź hashtagi branżowe oraz swój brandowy. Regularnie sprawdzaj zdjęcia otagowane profilem swojej marki i opracuj strategię na ich wykorzystanie (np. udostępnianie oznaczonych zdjęć w InstaStories, po uprzednim otrzymaniu zgody autora). User-Generated Content to bardzo ważny aspekt działań na Instagramie i sposób na pozyskanie ambasadorów marki. Konto firmowe na Instagramie odniesie sukces dopiero wtedy, gdy inni zaczną budować społeczność wokół Twojej marki.
  2. Skrzynka odbiorcza zapewnia kontakt z odbiorcami. Regularnie odpowiadaj na otrzymane pytania „do szufladki”. Możesz skonfigurować też w aplikacji „Szybkie odpowiedzi” i wybierać z listy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, a dzięki temu zaoszczędzisz czas.
  3. Publikuj regularnie i traktuj InstaStories jako kolejny kanał komunikacji z followersami.

UWAGA! Instagram aktualnie testuje opcję wydłużenia czasu dostępności InstaStories z 24h do 3 dni.

W aplikacji jest dużo funkcjonalności, które pomagają zwiększyć atrakcyjność relacji i zaangażować użytkowników. Jednym z ciekawych pomysłów jest publikowanie InstaStories z ankietami. Dzięki tej naklejce Instagramerzy mogą głosować na 2 alternatywne opcje. Możesz wykorzystać ją do zapytania o opinię, a wyniki wykorzystać do działań sprzedażowych (np. promocji wybranego produktu).

Przykładowe ankiety dla marki home&you i BIG STAR SHOES

Dodatkowe pomysły na angażowanie w InstaStories to wykorzystanie suwaka z emoji, sesje Q&A czy przeprowadzanie quizów tematycznych. Wszystkie te formaty warto regularnie wykorzystywać w bieżących działaniach na InstaStories, prezentując swoją ofertę w kreatywny sposób.

Przykładowe formaty kreatywne w InstaStories dla marki BIG STAR SHOES, home&you, Lactima

Jak sprzedawać przez konto firmowe na Instagramie?

  1. Na Instagramie jest tylko 1 miejsce, gdzie możesz dodać aktywny link, umożliwiający śledzenie sprzedaży, a mianowicie BIO. Zadbaj o jego aktualizację i zapraszaj do odwiedzenia strony, poprzez kliknięcie linku umieszczonego w biogramie. Możesz go aktualizować na bieżąco, umieszczając link np. do konkretnego produktu, promocji online albo podstrony z najnowszą kolekcją.

Przykład linku w BIO dla marki BIG STAR SHOES, który zachęca do odwiedzenia strony z najnowszą kolekcją

2. Skonfiguruj sekcję ZAKUPY, która pozwoli Ci na oznaczanie produktów w InstaStories.

Dzięki tej opcji bezpośrednio na tablicy i w Relacjach możesz oznaczać produkty i ułatwiać followersom dotarcie do nich.

Przykłady oznaczania produktów na tablicy dla marki illy Polska oraz w InstaStories dla marki BIG STAR SHOES

3. Informuj w InstaStories o akcjach promocyjnych. Pamiętaj, że co drugi użytkownik Instagrama przegląda treści publikowane w Relacjach. Jest to kolejne miejsce styku z markę i warto zadbać także o to, aby zwiększyć zasięg promocji poprzez działania organicznie. Pamiętaj, żeby w relacjach dodawać link do strony www, wykorzystując opcję SWIPE UP (aktywne dla kont powyżej 10 000 obserwujących).

Jeżeli Twoje konto na Instagramie obserwuje mniej niż 10 000 followersów to możesz wykorzystywać SWIPE UP do przekierowania ruchu do sklepu na profilu, konkretnego produktu, IGTV albo do linku w BIO.

Przykłady wykorzystania Relacji do informowania o promocji oraz wykorzystania funkcji SWIPE UP

Dobrze  przygotowane konto firmowe na Instagramie

Warto zadbać o swoją obecność na Instagramie. Dzięki profilowi możemy budować zaangażowaną społeczność i wspierać działania sprzedażowe. Kluczem do sukcesu jest opracowanie strategii działań, dobre opisanie profilu i bieżące aktywności. Instagram cały czas się rozwija i dostosowuje swoje funkcjonalności do aktualnej sytuacji na świecie. Dobrym przykładem są np. najnowsze naklejki zachęcające do pozostania w domu stay home czy stickery ułatwiające zamawianie jedzenia z ulubionej restauracji. Zaplanuj metamorfozę swojego profilu i sprawdź, które obszary warto poprawić, tak aby statystyki poszybowały w górę, a Twoje konto firmowe na Instagramie było stawiane innym za wzór!