User-Generated Content na Instagramie

Od kilku lat w social media króluje trend User-Generated Content. Jego największy potencjał widoczny jest na Instagramie. Platforma daje szereg możliwości, które pozwalają na wykorzystanie treści, publikowanych w sieci przez innych użytkowników. Na kontach firmowych na Instagramie z łatwością możemy udostępniać relacje, wykorzystując content, który tworzą followersi – ambasadorzy marki. Zobacz, na czym polega User-Generated Content i doceń jego siłę!

Dodaj do relacji, czyli jak udostępnić czyjąś relację na Instagramie!

W budowaniu społeczności na Instagramie bardzo ważnym elementem jest udostępnianie relacji, na których oznaczona jest marka. Dzięki temu budujemy autentyczny wizerunek firmy, a followersi stają się naszymi ambasadorami. Marki np. z branży odzieżowej czy home&deco wykorzystują ten trend do pozyskania atrakcyjnych zdjęć od swoich obserwatorów. Mechanizm udostępniania jest bardzo prosty – użytkownik taguje poprzez @nazwaużytkownika zdjęcie, a administrator na koncie na Instagramie otrzymuje powiadomienie o nowej wzmiance: ,,@nazwauzytkownika wspomina Cię w swoim zdarzeniu’’. Jako osoba zarządzająca profilem mamy wówczas możliwość dodania tej konkretnej relacji do swojego InstaStories. Oto wykorzystaliśmy User-Generated Content w jego klasycznej postaci!

Przykład oznaczeń marki home&you w relacji innego użytkownika_User-Generated Content
Przykład oznaczeń marki home&you w relacji innego użytkownika

UWAGA! Wykorzystując natywne możliwości Instagrama, możemy dowolnie edytować planszę z udostępnioną relacją np. dodając kolor brandowy, elementy graficzne, wybrane hashtagi czy zanimować InstaStories poprzez dodanie gifów.

Przykład edycji plansz w InstaStories z wykorzystaniem oznaczeń innych użytkowników_User-Generated Content
Przykład edycji plansz w InstaStories z wykorzystaniem oznaczeń innych użytkowników

Zachęcaj followersów do oznaczania!

Ważnym elementem w pozyskiwaniu zdjęć w ramach User-Generated Content jest poinformowanie followersów o tym, że zależy nam na wykorzystywaniu ich materiałów. Najprostszym sposobem jest cykliczne komunikowanie obserwującym tego, że uwielbiamy oglądać zdjęcia, na których nas oznaczają. Czasem jednak to nie wystarcza i musimy zaproponować dodatkowe aktywności. Poniżej lista elementów, które pomogą nam zwiększyć liczbę oznaczeń profilu na Instagramie.

  • Przygotuj serię postów – instrukcji, w których dokładnie opiszesz, jak należy oznaczać markę i dlaczego warto to robić. Pamiętaj, że cały czas pozyskujesz nowych followersów, więc planuj takie działania okresowo + stwórz taką relację zapisaną w Wyróżnionych.
Przykładowe InstaStories zachęcające do oznaczania marki i reposty zdjęć innych użytkowników
Przykładowe InstaStories zachęcające do oznaczania marki i reposty zdjęć innych użytkowników
  • Organizuj cykliczne konkursy z wykorzystaniem User-Generated Content np. raz w tygodniu wybieraj najlepsze zdjęcie, z brandowym hastahtagiem, które udostępniasz na profilu i nagradzasz, np. bonem zniżkowym na kolejne zakupy.
  • Zwiększaj zaangażowanie na profilu i wykorzystuj ankiety, w których fani zadecydują np. o wyborze TOP 3 zdjęć miesiąca, których autorzy otrzymają specjalne nagrody.
  • Promuj swój brandowy hashtag i dodaj go do BIO. W tym miejscu jest on aktywny, a więc po kliknięciu użytkownicy mogą sprawdzić wszystkie oznaczone zdjęcia z tym konkretnym tagiem.
Przykładowe BIO z aktywnymi hashtagami
Przykładowe BIO z aktywnymi hashtagami

Więcej o hashtagach na Instagramie znajdziesz w artykule pt. „Hashtagi na Instagramie – jak z nich korzystać?„.

Sprawdź swoje BIO – jest to doskonałe miejsce do poinformowania użytkowników o tym, że wykorzystujesz ich fotki!  Dodaj wyraźnym CTA zachęcającym do oznaczenia. Przykładowe: Tagujcie zdjęcia, oznaczajcie nas na Instagramie! Więcej na ten temat, znajdziesz w artykule: „BIO na Instagramie, które zachęci do obserwowania profilu”.

Przykład BIO z wezwaniem do działania i zachęceniem do oznaczania
Przykład BIO z wezwaniem do działania i zachęceniem do oznaczania

Nie tylko oznaczone InstaStories! Skąd jeszcze pozyskiwać fotki?

Udostępnianie zdjęć w InstaStories to najszybszy (i legalny) sposób na wykorzystanie zdjęć w ramach User-Generated Content. Wystarczą 3 kliknięcia, żeby oznaczona relacja znalazła się w Twoich Storiesach. Istnieje jednak kilka dodatkowych metod, dzięki którym możesz budować wizerunek marki i pokazywać markę/produkty w ich naturalnym środowisku. Cykliczne przeszukiwania hashtagów pozwala odnaleźć zdjęcia, które powiązane są z naszą marką. Dobrą praktyką jest każdorazowe skomentowanie treści i pozostawienie po sobie śladu na profilu użytkownika.

UWAGA! Jeżeli Twoi followersi są bardzo aktywni i publikują na Instagramie bardzo dużo zdjęć możesz skorzystać z funkcji ,,Zapisz w’’ i stworzyć kolekcję, którą potem będziesz sukcesywnie wykorzystywać w swoich działaniach. Dzięki temu nie przegapisz ładnych zdjęć i bez problemu będziesz mógł do nich wrócić!

Przykład roboczej kolekcji, która służy do zapisywania interesujących zdjęć do wykorzystania w ramach User-Generated Content
Przykład roboczej kolekcji, która służy do zapisywania interesujących zdjęć do wykorzystania

Zdjęcia, które są opublikowane na tablicy innych użytkowników, możesz również wykorzystać w InstaStories. Warto stworzyć schemat udostępniania fotek z tablicy, np. używanie konkretnego koloru planszy lub dodanie hashtaga, który buduje społeczność. Możesz też przyzwyczaić followersów do takiego schematu i np. udostępniać codziennie o konkretnej porze 10 najciekawszych fotek. Takie działania motywują użytkowników do wzmożonej aktywności, większego identyfikowania się z marką i przygotowania interesującego materiału zdjęciowego.

Przykład wykorzystania zdjęcia z tablicy użytkownika w InstaStories w ramach User-Generated Content
Przykład wykorzystania zdjęcia z tablicy użytkownika w InstaStories

Jak jeszcze można wykorzystywać zdjęcia fanów w ramach User-Generated Content?

Kolejnym pomysłem na wykorzystanie zdjęć jest ich publikacja na tablicy marki. Pamiętaj jednak, że zawsze potrzebujesz zgody autora na wykorzystanie zdjęcia. Wypracuj swój własny sposób współpracy z blogerami, mikro-influencerami i ambasadorami marki. Spełnij wszystkie formalne wymagania, nim przystąpisz do działań. Poniżej przykład zdjęć fanek Big Star Shoes na Instagramie, które oznaczają markę na swoich fotkach. Na profilu zdjęcia przygotowane w ramach User-Generated Content publikowane są w dedykowanym szablonie i wyróżniają się na tle zdjęć z sesji. Stwórz copy, które zachęci kolejne osoby do dodawania zdjęć z konkretnym oznaczeniem, np. takim, które powstało dla #bigstarshoes.

Przykłady copy zachęcającego do działania w ramach User-Generated Content
Przykłady copy zachęcającego do działania w ramach User-Generated Content

Jeżeli sprawdziłeś już oznaczone relacje, wybrane zdjęcia po brandowych hashtagach i na tablicach innych użytkowników, pamiętaj jeszcze o zaglądaniu do miejsca, które agreguje fotki, na których oznaczona jest marka. Klikając na głównym profilu na ikonę, którą wskazuje poniżej, znajdziesz wszystkie zdjęcia, na których oznaczony jest profil.

Kolekcja zdjęć, na których oznaczony jest profil
Kolekcja zdjęć, na których oznaczony jest profil

UWAGA! Jeżeli chcesz, znacznik przy wybranej fotce możesz usunąć lub ukryć na profilu i wówczas nie będzie widoczny w tej zakładce. Dotyczy to np. zdjęć, które są niestosowne albo prezentują produkty marek konkurencyjnych.

Dobrze prowadzone konto na Instagramie jest ważnym elementem styku na linii marka-odbiorca. Przystępując do działań, które mają za zadanie zaangażowanie społeczności na Instagramie i zachęcenie do przygotowania fotek, warto na początku zadbać o swój profil. Systematyczny i uporządkowany proces pozyskiwania zdjęć w ramach User-Generated Content może zwiększyć rozpoznawalność marki, pozyskać ambasadorów i finalnie realizować założone cele biznesowe.

#samnektar by Klaudia Chmielewska/Beeffective Team

+ ostatnie wpisy

Od zawsze kochałam podróże, dlatego swoją pierwszą pracę, jeszcze w trakcie studiów na Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa, rozpoczęłam w biurze podróży. Pasja do wyjazdów została, natomiast swoje kroki zawodowe skierowałam w stronę branży IT, gdzie przez 5 lat pracowałam w dziale marketingu, promując nowe produkty i realizując działania sprzedażowe. Edukację uzupełniłam o studia podyplomowe na kierunku zamówienia publiczne.

Doświadczenie w branży IT oraz zamiłowanie do mediów społecznościowych przywiodło mnie do Beeffective, gdzie aktualnie, jako Head of Social Media, koordynuję pracę kilkuosobowego zespołu dbającego o komunikację marek z wielu branż, które jako agencja mamy przyjemność obsługiwać. Cały czas rozwijam swoje kompetencje, uczestnicząc w profesjonalnych szkoleniach z digitalu oraz w konferencjach branżowych. Zdobytą wiedzą dzielę się z innymi podczas warsztatów budowania marki, które prowadzę dla klientów Beeffective, jak również na zajęciach z mediów elektronicznych w marketingu na Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni.

Oprócz dbania o najwyższą jakość pracy działu i efektywną realizację celów jestem dumna z przygotowania kilkudziesięciu strategii obecności marek w obszarze mediów społecznościowych, bo wierzę, że zanim zacznie się działać, trzeba mieć na to dobry plan. Moje zamiłowanie do podróży łączę z eksplorowaniem świata gastro – tego mniejszego – trójmiejskiego i tego większego, kiedy wyjeżdżam gdzieś dalej.

Polecane Wpisy