Gorące nowości na Instagramie

Nowości na Instagramie 2021

Instagram utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych kanałów społecznościowych na świecie. Platforma regularnie wprowadza nowości oraz aktualizacje wybranych funkcji, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników serwisu. A tych regularnie przybywa.
W październiku 2021 społeczność korzystająca z Instagrama w Polsce przekroczyła liczbę ponad 8 milionów osób (co stanowi 23,4% całej populacji!).

Podobnie jak inne platformy społecznościowe, Instagram musi nieustannie się rozwijać, aby utrzymać obecnych użytkowników i przyciągać nowych. Stąd też regularnie wprowadzane udoskonalenia i nowe funkcje, które sprawiają, że z platformy korzysta na co dzień zarówno coraz więcej użytkowników indywidualnych, jak i brandów, angażując społeczność i dążąc do osiągnięcia postawionych sobie celów wizerunkowych i sprzedażowych.

Ostatnie miesiące były dla Instagrama okresem ciekawych zmian i aktualizacji. Trzeba przyznać, że w serwisie działo się sporo! Jakie funkcje wprowadzono, aby ułatwić i uatrakcyjnić korzystanie z niego? Co nowego pojawiło się na Instagramie? Z jakimi trendami warto być na bieżąco? O czym pamiętać, prowadząc profil? O zmianach, które w ostatnim czasie zaskoczyły użytkowników platformy, przeczytasz poniżej. Poznaj gorące nowości na Instagramie!

Użytkownicy Instagrama w Polsce w październiku 2021
Użytkownicy Instagrama w Polsce w październiku 2021; Źródło: NapoleonCat

1. Reels, czyli „rolki”

To chyba najgłośniejsza z zaproponowanych w ostatnim czasie nowości na Instagramie. Jest to niewątpliwie jego odpowiedź na aplikację TikToka, która bije rekordy popularności. Funkcja umożliwia tworzenie krótkich, maksymalnie 60-cio sekundowych filmików z muzyką i efektami. Mogą to być zarówno klipy video stworzone wcześniej lub przygotowane bezpośrednio w aplikacji Instagrama, który oferuje szereg narzędzi do edycji, m.in. bibliotekę utworów audio, rozbudowaną galerię efektów AR, opcję „Timer” umożliwiająca nagrywanie bez użycia rąk czy możliwość przyspieszania lub spowalniania video.

Gotową „rolkę” można opublikować w swoim feedzie, w sekcji „Rolki” lub udostępnić w InstaStories. Reelsy mają też swoje miejsce w sekcji Eksploruj.  

Instagram Reels, nowości na Instagramie
Instagram Reels; Źródło: about.instagram.com

2. Naklejka do udostępniania linków dla wszystkich użytkowników

Jeżeli korzystasz z Instagrama kojarzysz pewnie dostępną do niedawna w InstaStories opcję „Swipe-up”. Funkcja była osiągalna wyłącznie dla kont firmowych, które uzyskały min. 10 tysięcy obserwujących i umożliwiała linkowanie dowolnej strony
w publikowanych relacjach. Wraz z końcem sierpnia 2021 „Swipe-up” bezpowrotnie zniknął, a zastąpiła go naklejka z linkiem.

Nowości na Instagramie_ zamiana funkcji Swipe-up na naklejkę z linkiem
W ten sposób Instagram poinformował użytkowników o zamianie funkcji Swipe-up na naklejkę z linkiem

Co się zmieniło? Dla oglądających tyle, że przejście do danej witryny internetowej wymaga kliknięcia w naklejkę, a nie zaś jak to było do niedawna, przeciągnięcia. Naklejka „Link” jest dostępna praktycznie dla wszystkich kont: od prywatnych po firmowe, bez względu na ilość obserwatorów profilu. To z pewnością dobra wiadomość i nowe możliwości reklamowe dla mniejszych marek, które nie mają jeszcze ogromnej społeczności. Można więc ją poczytywać, jako jedną z ciekawszych nowości na Instagramie pod kątem biznesowym.

Proces dodawania naklejki z linkiem do relacji na Instgramie
Proces dodawania naklejki z linkiem do relacji na Instagramie; Źródło: about.instagram.com

3. Współtworzenie treści – „Collabs”

Instagram Collabs to nowa forma publikacji, która pozwala więcej niż jednej osobie tworzyć posty oraz rolki na Instagramie. Co to oznacza w praktyce? Tworząc post możesz zaprosić współtwórcę treści, a gdy ten zaakceptuje prośbę, post wyświetli się także na jego profilu, a nad zdjęciem, w miejscu nazwy profilu, pojawi się również drugi nick. Co więcej, na obu profilach będzie widoczna ta sama liczba polubień pod postem oraz te same komentarze, obu współtwórców będzie mieć dostęp do wspólnych statystyk. To opcja z dużym potencjałem zwłaszcza przy współpracach marek z ambasadorami, kolaboracjach dwóch brandów czy po prostu przy współtworzeniu angażującego contentu przez dwóch twórców. Co ważne, nowa opcja współdzielenia publikacji dostępna jest w opcji oznaczania posta lub Rolki (Reels).

Współtworzenie postów na Instagramie, tzw. "Instagram Collabs"_Nowości na Instagramie
Współtworzenie postów na Instagramie, tzw. „Instagram Collabs”.
Post współtworzony przez profil Lactima Polska i Lactima Ukraina
Post współtworzony przez profil Lactima Polska i Lactima Ukraina

4. Dodawanie postów z komputera

Teoretycznie można było to robić już wcześniej, korzystając np. z Creator Studio, ale Instagram postanowił pójść o krok dalej i umożliwić publikację postów z poziomu profilu otwartego na desktopie. Dodawanie zdjęć jest możliwe za pomocą przycisku „+”, który wygląda zupełnie tak samo jak w aplikacji mobilnej. Na desktopowej wersji Instagrama umieszczono go w górnej części pomiędzy ikonkami z wiadomościami i odkrywaniem. Sam proces jest niezwykle intuicyjny. Po kliknięciu plusika musisz wybrać plik, możesz zastosować wybrany filtr, zmienić rozmiar zdjęcia, dodać lokalizację, opis itd. Na koniec klikasz „Opublikuj”… i gotowe!

Dodawanie posta z poziomu desktopu_nowości na Instagramie
Dodawanie posta z poziomu desktopu_1
Dodawanie posta z poziomu desktopu_2

5. Naklejka „Muzyka”

Dodawanie ścieżki dźwiękowej do Stories to funkcja dostępna w niektórych krajach już od kilku lat i w zasadzie nowością nie jest. Niestety, Polska przez dłuższy czas była pomijana, jeżeli chodzi o wprowadzenie muzycznej naklejki. Od niedawna możemy jednak korzystać z dodawania muzyki do relacji, więc wspominam o niej również przy okazji nowości na Instagramie.

Tworzenie muzycznych Stories jest banalnie proste. Wystarczy tylko utworzyć relację w formie zdjęcia lub filmu, a następnie wybrać z naklejek tę z muzyką lub wybrać symbol nutki na ekranie głównym edycji Stories. Muzyczne relacje można dowolnie personalizować np. implementując podstawową naklejkę z tytułem i wykonawcą utwory lub wybierając wersję ze zmieniającym się tekstem piosenki. Ponadto, możemy zdecydować, który dokładnie fragment utworu chcemy umieścić w Stories.

Dodawanie muzyki_nowość na Instagramie
Tworzenie relacji na Instagramie z wykorzystaniem muzyki_1; Źródło: about.instagram.com.
Tworzenie relacji na Instagramie z wykorzystaniem muzyki_2; Źródło: about.instagram.com.

6. Naklejka „Twoja Kolej”

Opcja, która nazywa się „Twoja Kolej” („Add Yours”), ma formę naklejki, którą umieszcza się w Insta Stories. Dzięki niej możliwe jest tworzenie publicznych wątków w relacjach nie tylko przez jedną osobę, ale przez kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt! O co chodzi w tej nowości na Instagramie? Korzystając z naklejki tworzymy własną relację, a obserwatorzy mogą wejść w interakcję z nią, pokazując treści nawiązujące do pytania lub zadania z naklejki. W skrócie: funkcja umożliwia odpowiadanie na Stories innych użytkowników własnymi relacjami. Naklejka może służyć do tworzenia łańcucha treści, w którym każdy użytkownik doda własną historię. To świetny pomysł na inspirowanie się nawzajem, zachęcenie użytkowników do współpracy, ale także może być sposobem na znalezienie większej liczby kont wartych obserwowania. Po kliknięciu naklejki w czyjejś historii, użytkownik będzie mógł zobaczyć wszystkich, którzy wzięli udział w danym wątku oraz wyświetlić ich Stories.

Naklejka "Twoja kolej" - nowości na Instagramie
Przykładowe wykorzystanie naklejki „Twoja kolej”; Źródło: about.instagram.com

7. Zniknięcie IGTV

Zmiany na Instagramie nie dotyczą tylko nowych funkcji i aktualizacji. W ostatnim czasie z platformy zniknęła ikonka IGTV. Powodem odejścia od rzeczonego narzędzia było najprawdopodobniej niewielkie zainteresowanie funkcją zarówno ze strony użytkowników, jak i twórców treści. Choć wydawać by się mogło, że pionowe video to idealny format, instagramowa telewizja nie osiągnęła spektakularnego sukcesu i dlatego też została wycofana. Jednak nie ma się co martwić, treści z sekcji IGTV nie przepadną! Miejsce ikonki zajęła nowa karta video, w której zebrane są wszelkie filmy z profilu: od boomerangów po dłuższe nagrania, jak np. live’y.

8. Planowanie live’ów

To duża zmiana dla wszystkich twórców. Nadchodzącą transmisję live będzie można zaplanować z 90-dniowym wyprzedzeniem! Dzięki temu użytkownicy będą mogli kliknąć, aby otrzymać przypomnienie o wydarzeniu w wiadomości prywatnej. Dodatkowo twórcy będą mieli opcję przetestowania i zweryfikowania najważniejszych ustawień tuż przed startem emisji live’a, takich jak: oświetlenie czy jakość połączenia. Ma to pozwolić na uniknięcie wpadek technicznych i problemów w trakcie nagrania. Testowanie live’ów ma zostać wprowadzone w nadchodzących miesiącach.  

Zmiany dotyczące live’ów mają prawdopodobnie duży związek z rosnącą popularnością zakupów poprzez video na żywo. Natychmiastowość i interaktywność tego formatu pomaga poprawić odkrywanie i zwiększanie aktywność zakupowej w aplikacji, a nie od dziś wiadomo, że Instagram widzi spory potencjał w zakupach za pośrednictwem platformy. Możliwość zaplanowania transmisji z pewnością jeszcze bardziej go zwiększy.

Twoja marka na Instagramie

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś/łeś, uwzględnij Instagram w swoich działaniach marketingowych jak najszybciej! Jeżeli chcesz jeszcze lepiej poznać platformę i w pełni wykorzystać jej potencjał, przeczytaj artykuł, w którym wnikamy w algorytm platformy i przyglądamy się jak wygląda dobieranie treści do konkretnego użytkownika. Jeśli natomiast chcesz pójść o krok dalej, poznaj 10 najczęstszych błędów, popełnianych przez firmy i twórców w ramach prowadzenia konta biznesowego.

Powodzenia w prowadzeniu efektywnych działań na Instagramie!

#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, w tym na Instagramie, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?

+ ostatnie wpisy

Skończyłam socjologię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim, jak również studia podyplomowe z obszaru Public Relations na Politechnice Gdańskiej. Pracowałam w mediach, agencji SEO i w dziale marketingu sporego e-commerce’u. Zajmowałam się copywritingiem i digital marketingiem, w tym komunikacją na Facebooku i Instagramie. Dbałam o mikronarracje i współpracę z influencerami.

Obecnie w Beeffective opiekuję się markami w mediach społecznościowych, budując ich atrakcyjny wizerunek i dbając o cele biznesowe Klientów. Pod swoimi skrzydłami mam firmy z różnych branży: od medycznej, przez FMCG, aż po usługi biznesowe i B2B. Jestem autorką eksperckich treści, które piszę zarówno na potrzeby Klientów, jak i naszej agencji.

Moim ulubionym projektem jest ten realizowany dla polskiego producenta serów, gdzie zajmuję się kompleksowymi działaniami komunikacyjnymi marki na Facebooku i Instagramie. W kanałach social media Klienta mam nie tylko okazję pokazywać pyszne produkty i kulinarne inspiracje, ale również wykorzystywać mnóstwo kreatywnych formatów, które przygotowujemy w zespole. Jestem również odpowiedzialna za rozwój zagranicznego fanpage’a producenta. Cieszy mnie, że moje działania przekładają się wprost na rosnącą liczbę fanów na świecie.

Uwielbiam podróże i w sumie do domu mogłabym wracać tylko po to, żeby przepakować plecak. Najmilej wspominam wyjazdy na Mauritius, do Tajlandii i Singapuru, chociaż jako wielbicielka przemieszczania się doceniam również kameralne wypady za miasto.

Polecane Wpisy