Konto firmowe na Instagramie – zobacz, czego unikać!

Konto firmowe na Instagramie - czego nie robić?

Konto firmowe na Instagramie to dla niektórych marek najważniejszy kanał komunikacji z odbiorcami. Dobrze prowadzony profil pozwala nie tylko pozyskać nowych followersów, zwiększać zaangażowanie, ale przede wszystkim sprzedawać! Powstało bardzo dużo poradników dotyczących poprawnego prowadzenia konta biznesowego na Instagramie.  Ja natomiast zajmę się tym, czego na Instagramie lepiej nie robić. Poznaj 10 błędów, których unikanie pozwoli w pełni wykorzystać potencjał Instagrama!

1. Komunikacja bez strategii

Rozpoczynając działania w social media, w tym także na Instagramie, warto zadbać o strategię obecności w tym kanale. Drogą do sukcesu jest zaplanowanie działań, ich bieżąca realizacja, optymalizacja i analiza statystyk. Najważniejsze jest określenie celu – dlaczego chcemy być na Instagramie? Może chcemy budować markę osobistą? Zależy nam na zwiększeniu świadomości marki? Chcemy wykorzystać ten kanał do współpracy z influencerami? Jaką rolę ma spełniać moje konto firmowe na Instagramie?

Wyznaczenie celu to pierwszy i najważniejszy krok, dopiero potem warto zastanowić się nad poniższymi aspektami:

  • Do kogo mówimy – grupa docelowa.
  • O czym chcemy mówić – linie komunikacyjne.
  • Język komunikacji – jak mówimy do followersów?
  • Skąd pozyskujemy zdjęcia?
  • Kim jesteśmy i co chcemy zaprezentować w BIO?
  • Częstotliwość publikowania na wallu i w InstaStories.
  • Planowanie postów i zachowanie spójnego wyglądu tablicy.
  • Co pokazujemy na wallu, a co w InstaStories?
  • Jak udostępniamy zdjęcia, na których jesteśmy oznaczeni w ramach User-Generated Content.
  • Polityka stosowania hashtagów.
  1. Kupowanie followersów

Jednym z poważniejszych błędów, z którymi bardzo często można się spotkać, to kupowanie followersów. Działania takie mają tragiczne skutki. Nie tylko mówimy tutaj o spadku zaangażowania, zmniejszeniu liczby polubień pod postami w stosunku do liczby odbiorców, ale też o zamykaniu sobie drogi do współpracy . Bardzo często warunkiem podjęcia kooperacji z markami jest przedstawienie statystyk naszej grupy odbiorców. Wówczas można bardzo łatwo zidentyfikować grupę kupionych obserwatorów i stracić wiarygodność. Lepszym rozwiązaniem jest inwestycja w content i publikowanie ciekawych treści. Kolejnym pomysłem są też kampanie płatne na Instagramie z celem ,,Odwiedź profil na Instagramie’’. Warto prowadzić takie działania na pozyskanie followersów, dzięki którym Twoje konto firmowe na Instagramie nabierze rumieńców i zyska popularność.

Konto firmowe na Instagramie - reklama z CTA_Odwiedź profil
Przykład reklamy na Instagramie z CTA ,,Odwiedź profil na Instagramie’’
  1. Wykorzystywanie zdjęć ze stocków

Instagram to bardzo wizualne medium. Warto wziąć pod uwagę, że odbiorcy szukają pięknych obrazów, ale też interesujących treści. Jednym z grzechów głównych na Instagramie jest publikowanie zdjęć stockowych. Nie ma nic gorszego niż konto firmowe na Instagramie, które składa się ze zdjęć dostępnych w różnych bazach! Jeżeli nie masz pomysłu skąd pozyskiwać zdjęcia, to nie zakładaj profilu w tym kanale. Oczywiście zdjęcia, odpowiedni filtr, zachowanie spójności jest bardzo ważne, ale nie oznacza, że jest to jedyna słuszna droga. Możliwe jest prowadzenie ciekawego konta na Instagramie, które opiera się na interesującej treści, wzbogaconej ciekawymi zdjęciami. Wszystko uzależnione jest od celu i przyjętej strategii (patrz pkt. 1).

Skąd brać zdjęcia, by konto firmowe na Instagramie zachęcało do obserwowania?

  • Próbuj przygotować zdjęcia samodzielnie. W Internecie można znaleźć setki poradników dot. robienia zdjęć za pomocą telefonu. Testuj aplikacje do obróbki fotek, zapisz się na kurs fotografii.
  • Nawiąż współpracę z fotografem. Na Instagramie można znaleźć wielu ciekawych fotografów, którzy będą chcieli połączyć siły z Twoją marką i wspólnie przygotować ciekawe materiały do wykorzystania na profilach.
  • Wykorzystuj za zgodą autorów fotki w ramach User-Generated Content (sprawdzaj brandowe hashtagi i zdjęcia otagowane nazwą Twojego profilu).
  • Organizuj konkursy fotograficzne dla obserwujących Twoje konto firmowe użytkowników.
Przykładowe profile na Instagramie_zadbaj o ich atrakcyjny wygląd
Przykładowe profile na Instagramie atrakcyjne wizualnie                      
  1. Błędne używanie hashtagów i złe oznaczanie użytkowników

Na Instagramie można zaobserwować praktykę, która nie wpływa pozytywnie na odbiór marki przez odbiorców. Z jednej strony jest to dodawanie hashtagów, które kompletnie nie mają nic wspólnego ze zdjęciem ani treścią. Nie dodawaj popularnych hashtagów, jeżeli nie dotyczy on przygotowanej treści! Dyskusyjną praktyką jest również oznaczanie na fotkach użytkowników z dużą ilością followersów, którzy nie do końca pasują do tematyki profilu. Zamysł jest zrozumiały – prowadząc konto na Instagramie, np. z branży fitness, oznaczając profil popularnej trenerki, liczymy na wzrost followersów i komentarzy. Takie działania są jednak szybko wyłapywane i jeszcze szybciej negatywnie komentowane. Receptą jest nawiązywanie prawdziwej współpracy i wówczas oznaczanie innych użytkowników! Warto też wiedzieć, w jaki sposób używać hashtagów na Instagramie.

  1. Kopiowanie treści z Facebook’a lub innych profili

Prowadząc konto na Instagramie, trzeba mieć na nie pomysł. W 2020 r. nie wystarczy już założenie profilu i powielanie postów z Facebooka na Instagram (lub odwrotnie), żeby osiągnąć sukces. Najgorszą praktyką jest publikowanie postów dedykowanych na Facebooka na Instagramie np. posty z copy ,,Głosuj za pomocą emoji’.

Zadaniem kolejnego kanału komunikacji jest przekazanie wartości odbiorcom. Pomyśl więc, co możesz im zaproponować. Warto wykorzystać konto na Instagramie np. do pokazania życia firmy/marki od kuchni. Dzięki InstaStories i transmisjom live jest możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z fanami marki. Poprzez dostępne naklejki/ankiety/quizy można zwiększać zaangażowanie i pytać o opinię swoich followersów.

  1. Wykorzystanie materiałów bez zgody autora

Na Instagramie bardzo ważne jest budowanie wiarygodności marki poprzez User-Generated Content. Trzeba jednak pamiętać, że nie można bezkarnie publikować zdjęć innych autorów. Jest to nielegalne i najlepiej za każdym razem na piśmie ustalić warunki przekazania fotografii. Inaczej jest w InstaStories, gdzie oznaczona jest marka – taki materiał możemy „podać dalej” na naszym profilu bez narażania się na oskarżenia o kradzież contentu. Pamiętaj więc o poprawnym wykorzystywaniu User-Generated Content na Instagramie.

  1. Reposty repostów w InstaStories

Wiele kont na Instagramie osiąga sukces dzięki User-Generated Content. Wykorzystanie materiałów, które do Internetu wrzucają obserwatorzy to bardzo fajny pomysł. Warto chwalić się publikacjami followersów, którzy stają się ambasadorami marki. Warto jednak wziąć pod uwagę, że nasze relacje oglądają inni użytkownicy i wystarczy 1 raz udostępnić zdjęcie w InstaStories. Nie ma sensu zapętlanie wspólnych udostępnień. Klikamy ,,Dodaj do relacji’’ i już! To wystarczy!

Repostowanie repostów_konto firmowe na Instagramie
Przykład udostępniania relacji przez markę oraz kolejny raz przez konto prywatne
  1. Reklamy w złym formacie

Instagram to także miejsce prowadzenia kampanii Instagram Ads. Wybierając umiejscowienie przeznaczone dla Instagrama (aktualności, relacje, sekcja eksploruj), warto przygotować dedykowane grafiki do tego medium. W InstaStories skuteczniej zadziała pełnowymiarowa reklama, niż np. kwadrat. Prowadząc działania promocyjne na Instagramie, przemyślmy treść i to co znajduje się na grafice, aby pasowało do Instagrama.

Podgląd UMIEJSCOWIENIA w Facebook Ads Manager
Podgląd UMIEJSCOWIENIA w Facebook Ads Manager
  1.  Niewykorzystywanie potencjału sprzedażowego na Instagramie

Instagram to świetne miejsce do budowania świadomości marki, ale też do działań sprzedażowych. Poprzez posty, relacje i współpracę z influencerami możemy docierać do nowych odbiorców. Obserwujemy silny trend, który pokazuje, jak znaczący udział w ścieżce konwersji ma profil na Instagramie. Warto zadbać o sprzedażowy aspekt profilu. Pamiętaj o tym, żeby jak najlepiej wykorzystać miejsce w BIO (z aktywnym linkiem), dodać sekcję SKLEP i oznaczać produkty.

Przykład wykorzystania sekcji SKLEP na Instagramie_konto firmowe na Instagramie
Przykład wykorzystania sekcji SKLEP na Instagramie
  1. Złe umiejscowienie naklejek w InstaStories

InstaStories daje bardzo dużo możliwości angażowania followersów. Istnieją naklejki, które pozwalają np. prowadzić quizy, ankiety czy odliczać czas. Ważne jest ich odpowiednie wykorzystanie i umiejscowienie wewnątrz relacji. Poniżej kilka tipów:

  • Nie umieszczaj naklejek w lewym górnym rogu (zakryją nazwę użytkownika).
  • Elementy multimedialne wstawiaj pośrodku relacji (jeżeli nie zachowasz marginesów po bokach to utrudnione będzie np. głosowanie w ankiecie).
  • Dopasowuj kolor wybranych stickerów do wyglądu swojej relacji. Zawsze warto dbać o estetykę.
  • Personalizuj – np. odpowiedzi w ankietach i dodawaj emoji.
Przykład złego wykorzystania naklejek w InstaStories
Przykład złego wykorzystania naklejek w InstaStories

Planuj i unikaj błędów!

Instagram umożliwia kontakt z odbiorcami i pozwala budować zaangażowaną społeczność. Tak jak każda platforma społecznościowa wymaga strategii i poznania wszystkich technicznych niuansów. 10 najpopularniejszych błędów, które zostały opisane w artykule, pomogą lepiej zaplanować działania i wykorzystać cały potencjał, który drzemie w Instagramie.

#samnektar by Klaudia Chmielewska/Beeffective Team

 

+ ostatnie wpisy

Od zawsze kochałam podróże, dlatego swoją pierwszą pracę, jeszcze w trakcie studiów na Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa, rozpoczęłam w biurze podróży. Pasja do wyjazdów została, natomiast swoje kroki zawodowe skierowałam w stronę branży IT, gdzie przez 5 lat pracowałam w dziale marketingu, promując nowe produkty i realizując działania sprzedażowe. Edukację uzupełniłam o studia podyplomowe na kierunku zamówienia publiczne.

Doświadczenie w branży IT oraz zamiłowanie do mediów społecznościowych przywiodło mnie do Beeffective, gdzie aktualnie, jako Head of Social Media, koordynuję pracę kilkuosobowego zespołu dbającego o komunikację marek z wielu branż, które jako agencja mamy przyjemność obsługiwać. Cały czas rozwijam swoje kompetencje, uczestnicząc w profesjonalnych szkoleniach z digitalu oraz w konferencjach branżowych. Zdobytą wiedzą dzielę się z innymi podczas warsztatów budowania marki, które prowadzę dla klientów Beeffective, jak również na zajęciach z mediów elektronicznych w marketingu na Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni.

Oprócz dbania o najwyższą jakość pracy działu i efektywną realizację celów jestem dumna z przygotowania kilkudziesięciu strategii obecności marek w obszarze mediów społecznościowych, bo wierzę, że zanim zacznie się działać, trzeba mieć na to dobry plan. Moje zamiłowanie do podróży łączę z eksplorowaniem świata gastro – tego mniejszego – trójmiejskiego i tego większego, kiedy wyjeżdżam gdzieś dalej.

Polecane Wpisy