Co wydarzyło się w social media w 2021 roku?

Social Media w 2021_Podsumowanie

2021 to kolejny rok oswajania się z pandemiczną rzeczywistością, coraz większej świadomości marek o konieczności bycia w digitalu i umiejętnego odpowiadania na potrzeby swoich konsumentów, którzy codziennie korzystają z mediów społecznościowych. Statystyki pokazują, że Polacy średnio spędzają w social media prawie 2 godziny dziennie. Co ważne, używają ich coraz bardziej świadomie, co wymaga od marek odpowiedniej komunikacji. Uwaga odbiorców jest na wagę złota – zatrzymają ją tylko odpowiednio dopasowane do ich potrzeb treści.

Jak najpopularniejsze platformy społecznościowe rozwijały się w tym roku i walczyły o zainteresowanie jak największej ilości osób? Co wydarzyło się w obszarze real time marketingu, a także influencer marketingu? Zapraszam na #samnektar z social media w 2021.

Facebook się zmienia

Z końcem tego roku usłyszeliśmy o zmianie nazwy monopolisty mediów społecznościowych. Meta to nowa nazwa firmy (do tej pory: Facebook), która połączy obecne i przyszłe aplikacje oraz technologie Facebooka. Niebieska platforma wciąż istnieje pod tą samą nazwą. Zmiana nawiązuje do metaverse, czyli przyszłej iteracji Internetu. Nie ulega wątpliwości, że to wydarzenie musiało znaleźć się w podsumowaniu, ponieważ na naszych oczach zachodzi poważna transformacja. Mówi się nawet, że jesteśmy w tym miejscu, w którym social media były 17 lat temu.

Social media w 2021_meta
Grafika przygotowana przez Beeffective na potrzeby informacji na temat nowej nazwy Facebooka

Instagram się rozwija

Schodząc na ziemię, przypomnijmy sobie, co wydarzyło się w tym roku na Instagramie. A jest o czym pisać! Od wprowadzenia z początkiem roku przewodników, po wejście w ostatnich miesiącach Reelsów. O ile ostatnie innowacje, przez niektórych nazywane są wprost kopią TikToka, to jednak wciąż wiele nowości, które pojawiły się w aplikacji, bez wątpienia zasługują na uznanie.
Platforma dba o bezpieczeństwo najmłodszych, wprowadzając automatycznie prywatne konto dla osób poniżej 16. (lub w innych krajach – 18.) roku życia. Z badań wynikało, że młodzi użytkownicy aplikacji woleli ustawienia prywatne swoich profili.
Instagram wprowadził też opcję dotyczącą kontrolowania kontrowersyjnych treści. Pozwala ona decydować, ile wrażliwych treści pojawia się w naszej sekcji Eksploruj. Wystarczy wejść w ustawienia konta do „Kontroli treści kontrowersyjnych” i wybrać limit domyślny lub bardziej ograniczony.

LinkedIn nie zwalnia tempa

W ostatnich latach, w tym w czasach pandemii, LinkedIn niesłychanie się rozwinął. I to nie tylko jako miejsce dla poszukujących pracy, ale portal biznesowy dla chcących budować swoją markę osobistą przez dzielenie się eksperckimi wypowiedziami oraz wymianę doświadczeń z innymi użytkownikami.

W 2021 roku na platformie pojawiły się udogodnienia, dzięki którym firmy mogą rozwijać swój Employer Branding. Jak wiemy, LinkedIn preferuje aktywność profili osobistych. Pracownik, będący ekspertem w konkretnej dziedzinie, może dotrzeć z danym komunikatem do wielu odbiorców i zachęcić innych uczestników do wejścia w interakcję, by finalnie przekonać do współpracy z marką.

Na company page pojawiła się nowość w zakresie Employee Advocacy. Członkowie zespołu nie muszą już sami przygotowywać postów, które będą nawiązywały do pracy. Możemy zrobić to za nich i poprosić o dystrybucję. Oczywiście docelowy materiał mogą w dowolny sposób modyfikować.

Social media 2021_treści rekomendowane na LinkedIn
Grafika przygotowana przez Beeffective na potrzeby informacji dotyczącej nowej funkcjonalności na LinkedIn

TikTok króluje w social media w 2021

Złoty medal należy się w tym roku TikTokowi, który znalazł się na liście najczęściej pobieranych aplikacji. Niesamowicie rozwinął swoją platformę, osiągając liczbę miliarda aktywnych użytkowników, a także wprowadzając możliwości reklamowe dla marek.

To już nie tylko aplikacja, która kojarzy się z „tańczącymi dzieciakami”. Niedawno głośno było o specjalnym znaku „Pomóż mi”, który viralowo rozniósł się po aplikacji. Uratował życie nastolatki, która została porwana i wykonała ten specjalny znak, poznany na TikToku.

Jeśli jeszcze nie zainteresowaliście się na poważnie działaniami na tej platformie, to już ostatni dzwonek, by do niej dołączyć i być o krok przed konkurencją!

Social media 2021_reklamy na TikToku
Grafika przygotowana przez Beeffective na potrzeby informacji o możliwościach reklamowych na TikToku

Rok wideo – już oficjalnie?

Pytanie zadaję z przymrużeniem oka, ponieważ od wielu lat czytamy o tym w artykułach prognozujących trendy. Tymczasem prawda jest taka, że wideo już od dawna wiedzie prym wśród konsumowanych przez internautów treści.

Ten segment po prostu coraz bardziej się rozwija. Mamy czasy, kiedy twórcą wideo może być każdy – wystarczy telefon i dobry pomysł na content!

Treści efemeryczne można znaleźć już niemal na każdej platformie. Acz – co ciekawe – wycofał się z nich po niezbyt udanych testach LinkedIn.

YouTube, czyli platforma numer jeden wśród najczęściej odwiedzanych w Polsce (według raportu Global Digital 2021), wprowadził Shorts – krótkie, mające przyciągnąć uwagę widza, pionowe klipy wideo. Nagrywamy na Insta stories, oglądamy live’y – które Facebook poważa sobie najbardziej, za nim idzie LinkedIn, który umożliwia tworzenie ich stronom firmowym. Pinterest za to startuje z formatem Pinterest TV, umożliwiając live’y zakupowe z poziomu platformy.

Co zrobić z tak prężnie rozwijającym się trendem? Działać! Przekonaj się do dynamicznych formatów, jakimi są wprowadzone od niedawna do Polski Rolki i twórz. Z każdym wideo będzie tylko lepiej.

Real time marketing w social media w 2021

2021 obfitował także w szereg wydarzeń kulturalnych, sportowych czy lifestajlowych, które dorobiły się lubianych przez odbiorców mediów społecznościowych RTMów. Odnoszenie się przez marki do najnowszych wydarzeń i dopasowywanie treści do swoich potrzeb przez zareagowanie w odpowiedni sposób, pozwala im dotrzeć niejednokrotnie do bardzo dużej ilości osób. Im większa popularności „newsa”, tym lepiej. 
W październiku rzesze fanów zaskarbił sobie dość kontrowersyjny serial „Squid Game”, którego emisja na Netflixie doczekała się szeregu reakcji marek.

RTM_social media 2021
RTM nawiązujący do serialu Squid Game przygotowany przez Beeffective
RTM nawiązujący do serialu Squid Game przygotowany przez Lidl Polska

Marki reagowały także na wydarzenia odnoszące się do muzyki, między innymi do współpracy, uwielbianego przez pokolenie Z (i nie tylko), Maty z siecią McDonalds (Pasibus) oraz do jego nowej płyty (IKEA).

RTM nawiązujący do twórczości Maty przygotowany przez IKEA
RTM nawiązujący do współpracy reklamowej Maty przygotowany przez Pasibus

Na wyróżnienie zasługują też RTMy odnoszące się do zgłoszenia przez mieszkankę Krakowa dziwnego stwora (laguna) na drzewie, który okazał się… croissantem. To RTM z prawdziwego zdarzenia, bo zdaje się, że nikt nie przewidziałby takiego obrotu sprawy. Real time marketing to sztuka „wbicia się” w kontekst i czas. Jak widać po reakcjach, tutaj markom udało się to świetnie.

RTM_lagun_social media 2021
RTM wykorzystujący „laguna” przygotowany przez Biedronkę
RTM wykorzystujący „laguna” przygotowany przez firmę Samsung

Przykłady zakończmy plebiscytem PWN na młodzieżowe słowo roku, który również doczekał się szeregu reakcji marek: od tych typowo związanych ze spaniem po mniej oczywiste wykorzystania. Zwycięstwo „śpiulkolotu” pokazuje, jak duży wpływ na język mają memy i cała kultura internetu.

RTM wykorzystujący młodzieżowe słowo roku przygotowany przez markę Domyou
RTM_LOT_social media 2021
RTM wykorzystujący młodzieżowe słowo roku przygotowany przez LOT

Influencer marketing w social media w 2021

Jak widać po powyższych przykładach, social media managerowie nie śpią, tak samo jest z influencerami. Ta gałąź marketingu z roku na rok coraz bardziej się rozwija. Słyszy się o jej profesjonalizacji. Marki preferują rozliczenia B2B z twórcami internetowymi, a bycie influencerem to już praca na pełen etat. Niejednokrotnie zatrudniają oni menedżerów do kontaktu z agencjami, a firmy przeznaczają na współprace z nimi coraz większe budżety.

Do tego dochodzą regulację UOKiKu, który w drugiej połowie roku zapowiedział, że bacznie przyjrzy się reklamom produktów lub usług przez influencerów. Ci zaczynają świadomie oznaczać działania z markami, tak by wyraźnie odróżnić je od niesponsorowanych treści.

Cieszy fakt, że pożądane są kampanie, które mają w sobie charakter edukacyjny. Odchodzą czasy „prostych rozwiązań”, czyli zaoferowania influencerowi produktu czy kodu rabatowego w zamian za co on publikuje post sponsorowany. Odpowiednio dobrani influencerzy potrafią w autentyczny sposób pokazać produkt swojej społeczności, niejednokrotnie wykorzystując do tego wszelkie nowinki, jak Reelsy czy TikToki. Tak stworzony content podoba się odbiorcom.

Przed markami stoi wyzwanie wyboru z coraz większej ilości pojawiających się influencerów i  stawianie na takich, którzy mają zaufaną i zaangażowaną społeczność. A przed twórcami internetowymi – dobór współprac, które będą dawać obopólne korzyści, zarówno im, jak i ich odbiorcom.

Siła strategii

Kolejny rok pandemii pokazał wielu markom, jak ważna jest strategia komunikacji w mediach społecznościowych. Pozwala ona nie tylko uspójnić kierowane do odbiorców komunikaty, ale przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie o cele, jakie przyświecają nam w social media i do jakiej grupy docelowej chcemy docierać z naszymi treściami. Przemyślane działania mogą przynieść jedynie wymierne korzyści dla marki oraz jej klientów. Gotowa strategia daje poczucie bezpieczeństwa i komfort w działaniu.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii dla swojej marki, pomożemy Ci ją szczegółowo opracować!

Podsumujmy social media w 2021 roku

Media społecznościowe cechują się dynamicznością, kreatywnością, a często i nieprzewidywalnością. Między innymi dlatego, warto posiadać strategię komunikacji, która da solidny fundament naszym działaniom w digitalu.

2021 pokazał dobitnie, że znane nam dotychczas platformy nie zwalniają tempa w rozwijaniu swoich funkcjonalności. Instagram nie chce oddać tytułu uwielbianej przez wielu aplikacji, Facebook zapowiada metaverse, a stosunkowo „młody” TikTok depcze po piętach gigantom i wszystko wskazuje na to, że w 2022 będzie o nim głośno jeszcze nieraz.

O trendach na nadchodzący rok przeczytacie w naszym cyklu już niebawem. Tymczasem, mam nadzieję, że przypomniane przeze mnie wydarzenia z tego roku, okazały się dla Was miłym powrotem do, już teraz, przeszłości.

#samnektar by Karolina Kumor/Beeffective

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?


+ ostatnie wpisy

W branży digitalowej działam od kilku dobrych lat. Z wykształcenia jestem polonistką - ukończyłam filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Z zawodu zaś specjalistką od mediów społecznościowych, choć rozwijam się w zakresie ogólnie rozumianego marketingu. Już na studiach chłonęłam wszystko, co związane z językoznawstwem i komunikacją społeczną. Do dzisiaj zgłębiam wiedzę na temat copywritingu i dziedzin, dotyczących kreowania treści w Internecie. Oprócz tego obserwuję rozwój influencer marketingu. Z tych obszarów przeprowadzałam warsztaty oraz szkolenia i wciąż dzielę się wiedzą na łamach branżowych magazynów. W Beeffective tworzę kreatywne i efektywne strategie obecności marek w mediach społecznościowych. Najlepiej odnajduję się w branżach beauty i FMCG. Dzielę się wiedzą w obrębie naszego cyklu #SamNektar i nie tylko. Uczestniczę w biznesowych warsztatach marketingowych dla naszych Klientów. Prywatnie: uwielbiam spontaniczne podróże oraz książki zmuszające do refleksji. Jak muzyka to zdecydowanie niepoważna, a jak kuchnia to… najlepiej pizza.

Polecane Wpisy