Czy każdy marketingowiec powinien robić TikToki?

Obrazek do artykułu_Czy każdy marketingowiec powinien robić TikToki?

Obecna moda na prowadzenie kont na TikToku zalała falą gorącej lawy wszystkich marketingowców w Polsce. Tylko najwytrwalsi powstają niczym Feniks z popiołów, wycierają kurz boomerstwa ze swojego czoła i ponownie próbują wbijać się w trendy. Zaczynają robić TikToki…

A tak na poważnie. Zauważasz również przejście z tendencji: „TikTok to aplikacja dla dzieciaków” na: „każdy musi mieć TikToka, bo to najnowszy trend w SM”? To przekonanie w pewnym stopniu jest zrozumiałe i zasadne. Głównie dlatego, że faktycznie TikTok poszybował w górę. Od samego początku 2022 r. jest jedną z najbardziej popularnych aplikacji, mając już ponad miliard użytkowników na całym świecie. Zdecydowanie zapewnił sobie miejsce wśród największych i najbardziej znanych aplikacji.

Jednak czy jest to przestrzeń, w której każdy powinien być twórcą? Wśród marketingowców i agencji zapanowała pewnego rodzaju panika. Wiele firm, które zdało sobie sprawę z tego, że warto być na TikToku, stara się również opanować tworzenie i edycję filmów, stać się benchmarkiem dla przyszłych klientów, pokazać, jak to się powinno robić. W zasadzie nie wiedzą jednak, jak robić TikToki. Często sztucznie odgrywają trendy, myśląc, że używając danej piosenki mogą się ‘wybić’.

Niestety, samo użycie piosenki tutaj nie wystarczy. Przyjmuje się, że użytkownicy TikToka to w większości „Zetki”. Pokolenie, które znane jest z umiejętności wykrywania „bullshitu” w reklamach i contencie, lepiej niż ktokolwiek wcześniej.

Jak to robimy w Beeffective?

Zatem jak robić TikToki dobrze? Opowiem o tym na przykładzie naszego firmowego konta. Wymienię też kilka praktyk, które pomogą Ci odpowiednio zaangażować swoją publiczność lub ją znaleźć.

Konto firmowe Beeffective na TikToku_Artykuł_Jak robić TikToki
Konto firmowe Beeffective na TikToku

I teraz uważaj – nasz firmowy TikTok rozwinął się ORGANICZNIE w momencie robienia sobie żartów na prima aprilis. Serio. Odstawiliśmy na bok: strategię, plany, oczekiwania biznesowe i postanowiliśmy zrobić coś co śmieszy NAS. Coś, co będzie szczere. Film okazał się viralem, który zapewnił nam (ZA DARMOSZKĘ) ponad 6 tysięcy obserwujących, około 1,8 mln wyświetleń i ponad 200 tysięcy polubień!

Nasz pierwszy viral - liczba wyświetleń stale rośnie_Jak robić TikToki
Nasz pierwszy viral – liczba wyświetleń stale rośnie

Rykoszetem oczywiście oberwały wcześniejsze i późniejsze filmy. Odnotowały mniej wyświetleń i zaangażowania, bo sami dosyć wysoko postawiliśmy sobie poprzeczkę. Ale powiem Wam, że było warto!

Osobiście uważam to za benchmark, który można opisać w kilku słowach. Zrobiliśmy coś, co nam się podobało, w czym czuliśmy się komfortowo i oczywiście było to trendujące/popularne w danym momencie. Obecnie kontynuujemy te założenia i jak widać – to naprawdę działa! TikTok jest medium, które wymaga szczerości, poczucia komfortu i pewności tego, co się robi.

Dlatego jeśli słyszę, że każdy marketingowiec powinien być twórcą, bo to teraz popularne i trzeba łapać zasięg póki można… Odpowiadam – stanowcze nie. Takie działania najlepiej zlecić osobom, które „czują” TikToka, wiedzą, co ma szansę zadziałać i jeszcze sprawia im to radość. A co oprócz odpowiedniego nastawienia? Z pomocą przychodzi kilka fajnych praktyk organicznych, które mogą wpłynąć na zaangażowanie i na koncie osobistym i firmowym.

Jak można zaangażować społeczność na koncie firmowym?

Jedną z najbardziej popularnych i faktycznie skutecznych metod, oprócz tworzenia trendujących filmów, jest odpowiadanie na komentarze widzów w formie video. Twoja nagrana i dodana odpowiedź pojawi się wówczas i w komentarzu pod filmikiem i jako kolejny film na Twoim feedzie. Dzięki tej opcji możesz stale podtrzymywać zainteresowanie Twoich widzów, rozwijać dany temat – recykling contentu, a także uczyć algorytm, że warto pokazywać Twoje filmy szerszej publiczności, ponieważ są po prostu interesujące, skoro mają tyle odtworzeni i zaangażowania.

Widok naklejki z odpowiedzią na komentarz pod filmem_jak robić TikToki
Widok naklejki z odpowiedzią na komentarz pod filmem
Widok użytej naklejki, jako odpowiedzi na komentarz, w kolejnym filmie_jak robić TikToki
Widok użytej naklejki, jako odpowiedzi na komentarz, w kolejnym filmie

Szybko reaguj!

W odpowiadaniu na pytania liczy się – CZAS REAKCJI. Niestety – nie perfekcja w odpowiedzi, nie kadr, który jest idealny, czy mega złożona merytoryczna odpowiedź. Czas. Trendy znikają szybciej niż się pojawiają. Użytkownicy TikToka przyzwyczajeni są do przeglądania ogromnej ilości filmów dziennie i za tydzień ten Wasz może być już całkowicie zapomniany.

Uwierz mi, dzięki komentarzom możesz mieć skarbnicę pomysłów na content i tak naprawdę odpowiadać na potrzeby swoich widzów.

Filmy z naklejką Q&A

To ciekawa opcja angażowania widowni. To również możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców i otrzymania ciekawych odpowiedzi – również w formie wideo. Dzięki niej sprawdzimy także do jakich grup docieramy. Warto choć raz skorzystać z tej opcji, nawet po to, by dowiedzieć się jak działa.

Widok naklejki Q&A_jak robić TikToki
Widok naklejki Q&A

Prowadzenie live’ów

Jeśli przeglądasz TikToka, możesz zauważyć, jak często proponowane są Ci live’y, które akurat trwają. Jak pewnie łatwo zauważyć, nie zawsze (a tak naprawdę prawie nigdy) nie są one związane z Twoimi zainteresowaniami. To jakim cudem Ci się pojawiają? Tak działa siła algorytmu, który odpowiada na zaangażowanie. Jeśli pod danym filmem lub live’em będzie tego dużo, algorytm zrozumie, że jest to wartościowy content, godny rozprowadzenia dalej. Tak naprawdę, im większe zaangażowanie na początku, tym większa widownia później. I tyczy się to w sumie każdego opublikowanego filmu w tej platformie.

Ekran startowy w opcji LIVE_Jak robić TikToki
Ekran startowy w opcji LIVE

Ok, myślę, że z taką wiedzą jesteś w stanie naprawdę poszaleć i zgromadzić niezłą widownię! Pamiętaj jednak, by zabierać się za tworzenie wtedy, jeśli czujesz się z tym komfortowo i przede wszystkim wychodzi to z Twojej naturalnej chęci. Naprawdę nie każdy marketingowiec w 2022 roku musi umieć robić TikToki! Wystarczy, że rozumie potencjał tego kanału i wpisuje go w plany marketingowe rozwoju swojej marki, a robotę przekazuje innym.

Jeśli potrzebujesz kogoś, kto nauczy Cię jak prowadzić konto lub będzie je tworzył dla Ciebie – to ja, moi koledzy i koleżanki jesteśmy do dyspozycji.

Jeżeli już teraz chcesz się dowiedzieć, czy reklama na TikToku jest dla Twojej firmy i potrzebujesz wskazówek do tego, jak ją krok po kroku przeprowadzić, czytaj nasze wcześniejsze nektary!

Natomiast ja w następnym tekście podzielę się case study Beeffective z TikTok Adsów, które prowadzimy zarówno dla nas, jak i naszych Klientów. Także stay tuned i lecimy dalej, a ja biegnę robić TikToki!

#samnektar by Sandra Szyszko/Beeffective





Sandra Szyszko
+ ostatnie wpisy

Od 3 lat łączę zajawkę photo&video z performance marketingiem. W robieniu reklam najbardziej fascynuje mnie proces tworzenia person i wchodzenie w buty osób, do których chciałabym docierać z komunikatami reklamowymi.
Performance marketing, wbrew pozorom, wymaga łączenia ze sobą wielu umiejętności. Mogłabym rzec, że to tak jak z kinematografią (którą również uwielbiam) - autor zdjęć zrobi film bez reżysera, ale reżyser bez niego już nie.

Dlatego w reklamie warto wiedzieć, nie tylko jak działa system i analityka, ale także jaki napisać tekst czy jak dobrać odpowiednią kreację.
Wiedząc to, raczej nie zdziwi Was fakt, że czuję się jak pszczoła w ulu na TikToku, tworząc filmy na koncie Beeffective. Lubię szukać najnowszych trendów, analizować ruch organiczny i prowadzić tam kampanie reklamowe. TikTok to spore możliwości i w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie jedna z ważniejszych ścieżek digital marketingu.

A prywatnie uwielbiam spędzać czas z moją córką, latać po Gdyni z aparatem analogowym, chodzić do kina i czytać o duchowym rozwoju.

Polecane Wpisy